خبرگزاری کار ایران

نارضایتی کارگران زرشور افغانستان از دستمزدهای ناچیز/ یافتن طلا با دست در ازای چند «افغانی»

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۰۴۷

صد‌ها کارگر زرشور که بر بستر رودخانه‌های ایالت‌های شمالی افغانستان کار می‌کنند؛ از سطح دستمزدهای پرداخت شده و سختیِ کاری که به صورت سنتی انجام می‌شود، ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صد‌ها کارگر زرشور که اکثرشان در ایالت‌های «تخار« و «بدخشان» کار می‌کنند، در گفتگو با رسانه‌ها می‌گویند: آن‌ها به ازای مقدار طلایی که بر بستر روخانه پیدا می‌کنند، دستمزد می‌گیرند. از آنجا که آن‌ها با روش‌های سنتی (دستی) کار می‌کنند، در هر روز معمولا تنها ۱ تا ۲ گرم طلا پیدا می‌کنند و به ازای آن روزانه ۳۰ تا ۵۰ «افغانی» مزد می‌گیرند؛ اگر هم طلایی پیدا نکنند دستمزدی دریافت نمی‌کنند؛ این در شرایطی است که آن‌ها بیشتر طول روز و تا زمان غروب آفتاب روی رودخانه مشغول جست‌و‌جو هستند.

مطابق قانون معادن افغانستان، کلیه معادن رو زمینی و زیرزمینی این کشور، متعلق به دولت است. با این حال کارگران بومی که روز این معادن کار می‌کنند، می‌گویند: دولت باید استخراج معادن را از حالت سنتی آن خارج کند تا درآمد روزانه ما افزایش یابد. در حال حاضر تمام کار‌ها را دستی انجام می‌دهیم و وقت زیادی هم روی آن می‌گذاریم؛ اما درآمدی که مناسب گذران زندگی خود و خانواده‌هایمان باشد، نداریم.

کارگران ابتدا شن و ریگ را از بستر رودخانه برمی‌دارند و شست‌وشو می کنند تا ناخالصی آن از بین برود. سپس آن را روی پوست حیوانات (گاو و گوسفند) می ‌گذارند و به دنبال طلا می‌گردند. کاهش ارزش افغانی هم چالش دیگری است که معیشت کارگران روزمزد معادن افغانستان را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز