خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی:

خصوصی‌سازی درمان مردم را فقیر کرده است/فرهنگِ رفتاری پزشکان را اصلاح کنید

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۷۳۵

«کامبیز لعل» معتقد است که وزیر بهداشت در جایگاهی ننشسته که اجرای قانون اساسی و تاکید آن بر بهداشت و درمان رایگان به احاد جامعه را زیر سوال ببرد.

«کامبیز لعل» کارشناس بیمه‌های اجتماعی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره فقیر شدن مردم بر اثر بالا رفتن هزینه‌های بهداشت و درمان که اصل ۴۳ قانون اساسی بر رایگان بودن آن تاکید کرده است، گفت: وزیر بهداشت در جایگاهی ننشسته که اجرای قانون اساسی و تاکید آن بر بهداشت و درمان رایگان به آحاد جامعه را زیر سوال ببرد و اینطور بگوید که به دارو و درمان مجانی اعتقادی ندارد.

«سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت دهم دی ماه سال جاری در نشست تبیین سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی گفته بود: «دارو و درمان مجانی مردم را تشویق به عدم رعایت بهداشت و بیمار شدن می‌کند».

لعل با بیان اینکه مردم از وزیر بهداشت به عنوان کسی که در راس هرم درمان کشور قراردارد؛ انتظار اینگونه صحبت‌ کردن را ندارند، گفت: نظر شخصی آقای هاشمی محترم است و می‌تواند نظرش را مثل هرکس دیگری مطرح کند اما تا زمانی که قانون اساسی به شکل فعلی آن است باید به صحیح‌ترین شکل ممکن اجرایی شود و هیچ کس هم حق تعلیق اجرای آن را ندارد.

این کارشناس اقتصاد درمان در ادامه با بیان اینکه پزشکان هستند که با تجویز دارورهای متعدد و غیر ضرورری برای مردم هزینه‌های درمان آنها را بالا می‌برند، گفت: وزیر بهداشت خوب متوجه است که تجویز بی رویه دارو به یک چالش عمومی در حوزه درمان تبدیل شده است. خیلی از این افراد که این داروها برایشان تجویز می‌شود، بیمار نیستند اما باید هزینه‌های این داروها را از جیب پرداخت کنند و فقیرتر شوند چون پزشکان برایشان اینطور نسخه نوشته‌اند.

لعل افزود: بنابراین ادعاهای وزیر بهداشت قرین به واقعیت نیست از این رو بهتر است که وی اول به جای پاک کردن صورت مسئله، فرهنگِ رفتاری پزشکان را اصلاح کند تا برای آدم سالم دارو تجویز نشود و بعد مدعی شود که دارو درمان مجانی در اختیار می‌گذارد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی با بیان اینکه در طول ۲۰ سال گذشته افزایش شاخص بهداشت و درمان بیشتر از شاخص عمومی قیمت‌ها بوده و برای همین مردم فقیرتر و جیب آنها خالی‌تر شده است، گفت: یکی از عوامل اصلی تورم در کشور هزینه‌های بهداشت و درمان بوده است که از متوسط همه بخش‌ها بالاتر است؛ این نشان می‌دهد که حوزه سلامت نگاه مدیریت هزینه‌ای ندارد.

لعل با بیان اینکه مدیران وزارت بهداشت کسر شان است که اعتراف کنند نگاه مدیریت هزینه‌ای ندارند، افزود: وقتی اعتقادی به افزایش کارایی هزینه‌های درمانی وجود نداشته‌باشد؛ نتیجه این می‌شود که مردم تمام هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت کنند.

این کارشناس اقتصادِ درمان رفتن به سمت خصوصی‌سازی خدمات درمان و بهداشتی در جهت پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد بازار را ناشی از این رویکرد دانست و افزود: بر خلاف همه جای دنیا در ایران کالاهای عمومی همچون درمان و آموزش خصوصی شده‌اند این در شرایطی است که حتی در کشورهایی که اقتصاد لیبرال و سرمایه‌داری پیشرفته دارند، قیمت گذاری کالاهای عمومی در دست دولت است.

وی افزود: این طنز تلخی است که کالای خصوصی همچون خودرو را در ایران دولت تولید می کند اما تولید کالاهای عمومی بر خلاف قانون اصل ۴۳ قانون اساسی در دست بخش خصوصی است تا برای خود تُرک‌تازی کند. حتی در کشوری مانند چین که هنوز خود را کمونیست تلقی می‌کند، مسئولیت بخش عمومی با دولت است؛ تا بخش خصوصی که ذاتی  منفعت‌جویانه دارد؛ اداره آن‌را درست نگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز