خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری مطرح کرد:

صرفه‌جویی در بودجه یا تحمیل بار کمبودها بر گُرده مردم/ بی‌دلیل نیست که ایرانی‌ها عصبانی‌ترین هستند

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۶۶۸

رضا رخشان می‌گوید: هر سال موقع تنظیم بودجه‌های سالانه ما کارگران، دچار التهاب و اضطراب می‌شویم؛ چرا که همیشه صرفه‌جویی‌ها از کیسه کارگران و مردم است.

رضا رخشان (از فعالان صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه) در تماس با ایلنا از انقباضی بودن بودجه ۹۷ انتقاد کرد و گفت: لایحه بودجه دولت‌ها علی‌القاعده قرار است افق اقتصادی و مالی سال آینده را شفاف و روشن سازد و نویدبخش آینده بهتری باشد؛ اما برای ما کارگران اوضاع کاملا وارونه است؛ هرسال به زمان ارائه لایحه بودجه که می‌رسد، اضطراب و نگرانی ما را فرا می‌گیرد.

وی افزود: بحثهای مربوط به افزایش قیمت‌ها که آغاز می‌شود جامعه تب می‌کند و ترس و دلهره زیادی در دل مردم ایجاد می‌شود. بازهم قرار است قیمت‌ها افزایش یابد؛ بازهم سختی و رنج بیشتر در پیش داریم؛ اینست احساس واقعی ما نسبت به سالی که قرار است بیاید.

این فعال کارگری تاکید کرد: پیشاپیش می‌دانیم که قرار است چه بر سرما بیاید و این احساسیست که هرساله تکرار می‌شود.

رخشان در ادامه گفت: دهه‌هاست از سوی دولتیان مواجه با حرفهای تکراری، خسته کننده و شعاری هستیم؛ دولتی‌ها همواره می‌گویند ما به‌دنبال ایجاد اشتغال جوانان هستیم؛ ادعا می‌کنند درآمدی که از محل تورم دولتی حاملهای انرژی و غیره کسب کنیم صرف اشتغالزایی و بهداشت و این قبیل خدمات می‌کنیم؛ اما در عمل هرسال فقر و بیکاری بیشتر می‌شود؛ هر سال کارخانه‌ها و واحدهای بیشتری تعطیل می‌شوند و جامعه بیکاران پرجمعیت‌تر می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا همیشه وقتی به مردم که می‌رسند، خست به خرج می‌دهند؛ ادامه داد: قرار است نان گران شود؛ آب و برق و گاز گران شود؛ خصوصی‌سازی بیشتر شود؛ یارانه‌های نقدی قطع شود و این‌ها همه یعنی تحمیل بار کمبود‌ها بر گرده مردم. معنای صرفه‌جویی بالادستی‌ها همین است.

این کارگر مجتمع نیشکر هفت‌تپه در پایان گفت: تجربه نشان داده‌است که اوضاع اقتصادی ایران، کاملا منطبق بر ضرب المثل هر سال دریغ از پارسال است و این چنین است که واژگانی مانند امید، شادی و نشاط اجتماعی از مفهوم خود تهی می‌شود؛ بی‌دلیل نیست که بر طبق آمارهای مختلف داخلی و جهانی مردم ایران جزو غمگین‌ترین و عصبانی‌ترین مردم دنیا هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز