خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

امانتدار اموال بیمه‌شدگان هستیم/از امنیت شغلی کارگران بنگاه‌های واگذار شده مراقبت می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۸۵۸

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بنگاه‌های دولتی واگذار شده زیان‌ده هستند، گفت: باید بنگاه‌های زیان‌ده را مدیریت کنیم و الزامی که برای خود تعیین کرده‌ایم این است که این بنگاه‌ها را تا قبل از سودده‌ شدن در بورس واگذار نکنیم چراکه سرنوشت کارگران شاغل در این واحدها‌ نیز مهم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گزاری این سازمان (شستا) در نشست خبری مشترک خود که صبح امروز برگزار شد، سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی خود را برای خروج از بنگاهداری تشریح کردند.

«سیدتقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این نشست، در توضیح سیاست اقتصادی سازمان متبوعش برای خروج از بنگاهداری گفت: تامین اجتماعی سازمانی است با کارکردهای اقتصادی که تاثیرات کلیدی بر زندگی شمار قابل توجهی از شهروندان دارد.

وی با یادآوری اینکه تقریبا بیش از نیمی از جمعیت کشور به صورت‌های مختلف تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، گفت: با توجه به نقش موثری که این سازمان بر تامین امنیت‌ اجتماعی جامعه بیمه‌شدگان خود دارد، سیاست‌های اقتصادی خروج از بنگاهداری را قویا دنبال می‌کنیم و معتقد هستیم که اهمیت فعالیت‌های اجتماعی این سازمان مهمتر است.

نوربخش با بیان اینکه این سازمان ماهیت درآمد هزینه‌ای دارد، گفت: از همین رو ۹۵ درصد از درآمدهای سازمان از محل پرداخت حق بیمه‌ها تامین می‌شود و باید برای صیانت از اموال آنان اقدام به سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک پایین و سود بالا کرد.

نوربخش افزود: هدف دیگر ما حفظ ارزش پول بیمه‌شدگان است که از سالها قبل در این صندوق بین‌النسلی برای تامین آتیه خود به امانت گذاشتند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بنگاه‌هایی که در قالب رد دیون توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده‌اند زیان‌ده هستند، گفت: باید بنگاه‌های زیان‌ده را مدیریت کنیم و الزامی که برای خود تعیین کرده‌ایم این است که این بنگاه‌ها را تا قبل از سودده‌ شدن در بورس واگذار نکنیم چراکه سرنوشت کارگران شاغل در این واحدها‌نیز مهم است.

نوربخش در ادامه با بیان اینکه این سازمان هر ماه ۱۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد، گفت: از همین رو تاکید داریم که باید در کنار ایفای تعهدات جاری سیاست‌های مناسبی را برای اداره صندوق‌های تحت کنترل سازمان تدوین کنیم و این یعنی آینده‌نگری.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای کمک به ا رتقای فضای کسب و کار گفت:‌ دو نوبت بخشودگی جرائم، کاهش مدت بازرسی از دفاتر قانونی از ۱۰ سال به یک سال، حذف خرید و فروش از مبنای حق بیمه‌ها از مواردی بوده که برای ارتقای فضای کسب و کار انجام داده‌ایم.

نوربخش افزود: از طرفی هم اکنون از جانب ۴۰۰ هزار نفر ماهانه یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان حق بیمه می‌پردازیم چراکه کارفرمایان مشخصی برای آنها وجود ندارد که همه این تعهدات در کنار هم ضرورت ورود ما را برای سرمایه‌گذاری ضروری‌تر می‌نماید.

نوربخش با بیان اینکه بنگاهداری به معنای حیات خلوت شدن است، گفت: به این منظور باید کاهش هزینه‌های مالی و هماهنگی بین سیاست‌های سرمایه‌گذاری را دنبال کنیم. ضمن اینکه پیگیر هستیم تا بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود چراکه در ماده ۱۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه برای دولت پرداخت تعهدات تکلیف شده است با این حال در بودجه ۹۷ ، پنج هزار میلیارد تومانی که پیشتر برای پرداخت سازمان تعیین شده بود، پیش‌بینی نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین‌النسلی سه جانبه‌گرا است، گفت: سازمان تامین اجتماعی به نقطه سر به سری نرسیده است و البته این را هم بگویم که ورشکستگی برای هیچ صندوق بیمه‌ای معنی ندارد.

نوربخش افزود: صندوق بازنشستگان کشوری هم اکنون از نقطه سر به سری گذشته است اما تعهدات خود را از محل منابع عمومی پرداخت می‌کند و تلاش سازمان تامین اجتماعی این است که بودجه بگیر دولت برای پرداخت تعهداتش نشود.

نوربخش در ادامه تصریح کرد: سیاست سازمان تامین اجتماعی در قبال شستا این نیست که اموال آن را بفروشیم تا نقدینگی آن را فراهم بکنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به همکاری این سازمان با همکاری سازمان جهانی کار ilo برای انجام محاسبات مربوط به اکچوئری گفت: به زودی گزارش مشارکت ما با سازمان جهانی کار در این مورد منتشر می‌شود چراکه ما سیاست شفافیت را در دولت یازدهم و دوازدهم در سازمان تامین اجتماعی اعمال کردیم.

نوربخش در پایان در خصوص عرضه سهام شرکت‌های تحت کنترل شستا در بورس گفت: هلدینگ سیمان عمران حمل و نقل و شمس تامین برای ارائه در بورس ارائه شده‌اند باید بگویم که هم اکنون ۱۴۰ بنگاه برای فروش تعیین کردیم که ۵۷ عدد از این بنگاه‌ها مصوبه هیئت امنا است و ۴۹ عدد از این بنگاه‌ها تحت کنترل شستا و هشت بنگاه دیگر تحت کنترل سازمان تامین اجتماعی است. همچنین هیئتی پنج نفره را هم برای نظارت بر این امر تعیین کردیم.

نوربخش تاکید کرد:‌ ایجاد صندوق etf قابل معامله در بورس برای فروش به ذینفعان از دیگر اهداف خروج از بنگاهداری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز