خبرگزاری کار ایران

عضو شورای اسلامی شهر بوشهر مطرح کرد:

تهدید معاش ۲۰ هزار خانواده بوشهری با محدود کردن واردات کالاهای ته‌لنجی

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۹۱۲

عضو شورای اسلامی شهر بوشهر نسبت به تبعات منفی محدودیت‌هایی که از حدود دو ماه قبل توسط دولت برای ورود کالاهای ته‌لنجی وضع شده است، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالخالق برزگرزاده، عضو شورای اسلامی شهر بوشهر نسبت به تبعات منفی محدودیت‌هایی که از حدود دو ماه قبل توسط دولت برای ورود کالاهای ته‌لنجی وضع شده است، هشدار داد.

وی افزود: این محدودیت‌ها که از سوی سازمان گمرک برای ملوانان و خدمه لنج‌ وضع شده است، شامل ۲۱ درصد مالیات، ۴ درصد سود بازرگانی و ۶ درصد هزینه گمرکی است که بیشتر خدمه‌لنج‌ها توانایی پرداخت آن را ندارند.

مفهوم ته‌لنجی به کالاهای خارجی گفته می‌شود که خدمه شناورها می‌توانستند در جریان سفرهای دریایی خارجی، بدون پرداخت هزینه مالیاتی یا گمرکی به همراه خود، کالای ته‌لنجی به ایران بیاورند، کالاهایی که بیشتر شامل محصولات خوراکی، پوشاک، لوازم منزل می‌شود.

به گفته برزگرزاده به صورت متوسط در هر لنج باری حدود هفت ملوان مشغول کارند و  مطابق مصوبه‌ای که در زمان دولت دهم تصویب شد، حجم کالاهای ته‌لنجی برای آنها معادل ۳۰ نیسان تعیین شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر بوشهر در توضیح ماجرا گفت: مطابق مصوبه جدید دولت بابت ترخیص کالاهای ته‌لنجی، باید ۳۱ درصد هزینه گمرکی و مالیاتی پرداخت شود و این در شرایطی است که شمار قابل توجهی از اهالی بوشهر از طریق گردش مالی ناشی از ورود کالاهای ته‌لنجی مشغول کارند.

وی ادامه داد: به غیر از ماهیگرانی که برای تامین معاش خانواده‌ایشان با مشکلات جدی مواجه‌هستند، بازهم درآمد بسیاری از ساکنان استان بوشهر هنوز به دریا بستگی دارد، باتوجه به کاهش میزان واردات و صادرات تنها راه درآمد اهالی تجارت اقلام ته‌لنجی بود اما اکنون ملوانان نزدیک به دوماه است که از طرق ته‌لنجی درآمدی ندارند و منبع درآمد دیگری در استان وجود ندارد.

برزگر‌زاده افزود: با توجه به نرخ حدودا ۷ درصدی بیکاری شهروندان بوشهری، ادامه این وضعیت برای اهالی این استان چندان مناسب نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از ملوانان به همراه خانواده‌های خود برای فروش محصولات وارداتی از بانک‌ها وام گرفته‌اند و در شهر مغازه خریده‌اند و یا برنامه‌‌ریزی‌های دیگری کرده‌اند. با هزینه‌های جدید اکنون کاسبی همه آنها کساد و در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند.

عضو شورای شهر بوشهر خاطرنشان کرد: محصولاتی که به عنوان ته‌لنجی‌ وارد بوشهر می‌شد به تنظیم بازار استان کمک می‌کرد ولی حالا بازار تعادل ندارد، البته این برهم زدن تعادل تنها به موضوع ته‌لنجی‌ها باز نمی‌گردد بلکه بالا رفتن قیمت ارز هم پیشتر وضعیت این استان دریایی را برهم زده بود. حالا این دو مورد باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

برزگرزاده در پایان گفت: در استان نزدیک به ۲۵۰۰ لنج داریم که به صورت میانگین در هر یک از آنها ۷ ملوان کار می‌کند. با توجه به اینکه خانواده‌های آنها هم در فعالیت‌شان نقش داشتند می‌توان گفت که بیش از۲۰ هزار خانوار در بوشهر منبع درآمدی خود را از دست داده‌اند. به غیر از ملوانان افرادی به عنوان راننده نیسان، کارگر‌های بنادر، فروشند و ... هم در این رابطه بیکار شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز