خبرگزاری کار ایران

کارگران فضای سبز عسلویه: از حقوقمان می‌زنند/ کار در شرایط سخت و دستمزد پایین؛ حاصل قرارداد با پیمانکاران رنگارنگ

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۳۴۵

حدود 90 نفر از کارگران فضای سبز منطقه ویژه عسلویه می‌گویند: پیمانکاران از دستمزد ما می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد ساکن عسلویه است؛ از بومی‌های منطقه. او چندسالیست کارگر فضای سبز منطقه ویژه است و در حال حاضر در سایت سه کار می‌کند.

محمد در روزهای گذشته سراغ پیمانکار جدید که حدودا دوماهی می‌شود فضای سبز را به پیمان گرفته می‌رود و از او می‌پرسد چرا از حقوق من کم شده؟ اما پاسخی نمی‌گیرد...

محمد می‌گوید: تلفنش را جواب نداد؛ خودِ پیمانکار هرچه زنگ زدم جواب نداد.  سرکارگر هم با من برخورد بدی کرد؛ گفت: غیبت زیاد داشته‌ای.

محمد به همراه همکارانش در فضای سبز، 90 نفری هستند که تحت قرارداد این شرکت پیمانکاری هستند؛ آنها همه از شرایط در عسلویه ناراضیند. یکی از این کارگران می‌گوید: در شرایط سخت عسلویه کار می‌کنیم؛ به خاطر وجود شرکت‌های پیمانکاری، دستمزدمان پایین است؛ همین دستمزد کم را هم یا به موقع نمی‌پردازند یا با هزار بهانه از سر و ته آن می‌زنند.

او می‌گوید: کارگران پیمانکاری منطقه ویژه، به خصوص خدماتی‌ها شرایط بسیار سختی دارند و مسئولین منطقه ویژه باید فکری به حال نیروی کار بکنند؛ نیروی کاری که در دست شرکت‌های تامین نیرو، اسیرند و از حق و حقوق خود محروم.

می گوید: خوب کار نکرده‌ای یا غیبت داشته‌ای

محمد در آخر صحبت می‌گوید: دو ماهی می‌شود که پیمانکار جدید آمده؛ نمی‌گویم قبلی بهتر بود؛ آن پیمانکار هم مشکلات خودش را داشت؛ اما این پیمانکار جدید هرماه به بهانه غیبت یا خوب کار نکردن از حقوقمان کسر می‌کند.

او می‌گوید: راه به جایی ندارم؛ سالهاست کارگر فضای سبز هستم و با پیمانکاران جورواجور کار کرده‌ام؛ هر  سال، گاهی هم سالی چند بار پیمانکار عوض می‌شود؛ هر پیمانکار هم، اصول و ضوابط خودش را دارد؛  زندگی ما کارگران پیمانکاری، به سلیقه و میل مدیران شرکت‌ها بستگی دارد و همیشه در نگرانی از آینده به سر می‌بریم.

فعالان کارگری معتقدند کارگران پیمانکاری به خصوص در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که از شمول قانون کار خارج است، مشکلات و مطالبات گسترده‌ای دارند؛ از تاخیر در پرداخت دستمزدها گرفته تا فقدان امنیت شغلی و یکی از علل اصلی، به پیمان‌سپاری‌های بی‌ضابطه و تعدد شرکت‌های پیمانکاری‌ست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز