خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری شورای عالی کار:

ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی منجر به کوچک شدن گستره سرزمینی کارگران ایرانی شده است/امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه کارگران است

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۶۰۱

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: هیچ گاه اجازه به فراموشی سپردن مطالبات اصلی جامعه کارگری را نمی‌دهیم و می‌گوییم که این بار ما خواهیم بود که تکرار خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خدایی که به عنوان یکی از سخنرانان مراسم بیست‌وهفتمین سالگرد تصویب قانون کار در اجتماع صبح امروز کارگران حضور داشت، گفت: کسانی که مدعی‌هستند که ایران سخت‌گیرانه‌ترین قانون کار جهان را دارد حداقل در مورد مناسبات بازار کار بی‌سواد هستند.

وی افزود: این افراد جرأت ندارند که از موانع بالادستی سرمایه‌گذاری در کشور سخن بگویند و حتی جرأت ندارند که از مبارزه با فساد اقتصادی سخن بگویند در نتیجه قانون کار را متهم به برهم ریختن بازار کار می‌کنند.

خدایی با اشاره به تصویب قانون کار در سال ۱۳۶۹ و کش و قوس‌های مربوطه به آن گفت: در آن هنگام بحث این بود که حقوق کار در ایران جزء حقوق عمومی یا خصوصی است، مدافعان قرار گرفتن قانون کار در ذیل حقوق خصوصی به دنبال برقراری رابطه‌ موجر و مستاجری بین کارگر و کارفرما بودند اما از همان ابتدا له مدد حضور موثری افرادی همچون مرحوم دکتر عزت‌اللـه‌عراقی و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی با این نگاه مخالفت شد و در نهایت با پیگیری‌و حمایت‌های انجام شده، قانون کار در زیر مجموعه حقوق عمومی تعریف شد.

عضو کارگری شورای عالی کار افزود: حتی بلافاصله پس از تصویب قانون کار در همه دهه ۷۰ مخالفت با آن به صورت وسیع آغاز شد و تلاش کرده‌اند که آن را ناکارآمد جلوه دهند به این منظور مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را ایجاد کردند تا با خارج کردن کارگران از شمول حمایت‌های قانون کار به اهداف خود دست یابند.

خدایی با بیان اینکه این فرآیند منجر به کوچک شدن گستره سرزمینی کارگران ایرانی در کشور خودشان شد، افزود: سپس همین افراد با سوء استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار و سوء استفاده از مفهوم مخالف آن قراردادهای موقت کار را رواج دادند.

رئیس کانون کار شورای اسلامی گفت: به صورت کلی ماده ۷ قانون کار مدت‌ها است که به بهانه‌های واهی معلق و مغفول مانده است و بهانه‌هایی که برای ناکارآمدی آن می‌آورند به هیچ وجه درست نیست و تنها ضعف در اجرای قانون است که موجب ظلم به ماده ۷ و امنیت شغلی کارگران شده است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود امروز بیش از یک میلیون کارگر به صورت پنهانی در کارگاه‌های کوچک زیرپله‌ای کار می‌کنند، گفت: وجود این همه کارگر که خارج از چتر حمایت‌های قانون کار دارند ارتباطی با ناکارآمدی قانون کار ندارند. سال‌های سال است که هر مسئولی از قانون کار و نقائص آن صحبت می‌کند اما آیا مشکلات آن حل شده است؟

خدایی اضافه کرد: مشکل اینجاست که این افراد به جای گفتن حقیقت و معرفی موانع تولید سعی می‌کنند که قانون کار را مقصر معرفی کنند و آن را هدف هجمه‌های خود قرار دهند چرا که تصور می‌کنند که رهایی از بن بست موانع تولید در نهایت به قانون کار ختم می‌شود.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کشور با بیان اینکه باید امنیت شغلی از دست رفته کارگران را به آنها بازگردانده شود، گفت: وقتی کارگر امنیت شغلی نداشته باشد موجب می‌شود که از بسیاری از حقوق دیگر خود کوتاه بیایند در نتیجه باید بگوییم که امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه کارگران است.

خدایی افزود: امروز اگر کارفرمایی بخواهد که کارگاهش را مثلا از غرب تهران به شرق تهران جابجا کند منتظر می‌ماند تا قرارداد کارگرانش تمام شود و وقتی از وی می‌پرسیم که آیا کارگر خود را به محل جدید کارگاه منتقل می‌کند می‌گوید: صبر می‌کنم تا قرارداد کارگران تمام شود آن وقت اگر کارگر دلش خواست می‌تواند به جای جدید بیاید.

وی افزود: باید با تمام قدرت به دنبال اجرای قانون کار باشیم و جلوی اجرای غلط آن را بگیریم و در این راه می‌توانیم از پتانسیل‌های کارگران کشور استفاده کنیم و این را هم بگوییم که هیچ گاه اجازه به فراموشی سپردن مطالبات اصلی جامعه کارگری را نمی‌دهیم و می‌گوییم که این بار ما خواهیم بود که تکرار خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز