خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد مدیریت ایمنی:

صنایع باید برای مواجهه با زلزله آماده باشند/ پالایشگاه گاز ایلام به درستی تعطیل شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۶۹۹

یک کارشناس ارشد مدیریت ایمنی می‌گوید با وجود اینکه محیط‌های پالایشگاه تا هشت ریشتر در مقابل زلزه مقاوم هستند اما ضروری است که در قالب چهار مرحلهِ قبل، شروع، حین و پس از حادثه برای مواجه با آن برنامه داشت در غیر این صورت عواقب ناگواری در انتظارمان خواهد بود.

«شهرام غریب» کارشناس ارشد مدیریت ایمنی در گفت‌و گو با ایلنا، اظهار داشت: با وجود اینکه محیط‌های پالایشگاه تا هشت ریشتر در مقابل زلزله مقاوم هستند اما ضروری است که در قالب چهار مرحلهِ قبل، شروع، حین و پس از حادثه برای مواجه با آن برنامه داشت.

وی با بیان اینکه درغیر این صورت فاجعه‌های هولناک برای نیروهای انسانی شاغل در پالایشگاه ایجاد می‌شود، به تشریح این ۴ مرحله پرداخت: در مرحله پیش از حادثه  باید تمامی مسیرهایی را که باید در هنگام حادثه مسدود شود را شناسایی و مانیتور می کنیم. ضمن اینکه مدیریت آمادگی‌های لازم را در کارگران ایجاد می کند. به بیان دیگر باید آمادگی مهار حادثه را داشته باشیم و استحکام بخشی‌های لازم را هم انجام دهیم.

غریب با بیان اینکه در ایران هیچگاه با سوانح طبیعی هچون زلزله غریبه نیستم و نخواهیم بود، ادامه داد: از همین رو باید آماده هر حادثه‌ای باشیم و برای مرحله شروع نیز باید آمادگی‌های که از پیش کسب کرده‌ایم را مو به مو به کار ببریم. در مرحله شروع  آنچه که اهمیت دارد اطلاع رسانی درست است تا همه آمادگی لازم را داشته باشند.

 وی در توضیح مرحله حین حادثه، افزود: در حین حادثه نیز باید تجربه‌هایی را که قبلا کسب کرده ایم را به کار بگیرم و این در تخلیه اضظراری بسیار به کار می‌آید.

این کارشناس ارشد مدیریت ایمنی اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم که برای انجام این مراحل وقت زیادی نداریم. برای نمونه در زلزله سرپل ذهاب بر اثر ۱۰ ثانیه لرزش زمین صدها نفر کشته و زخمی شدند. در پالایشگاه‌ها در این مرحله خاموشی سیستم‌های پالایشگاه صورت می‌پذیرد و این کار باید با دقت و سرعت انجام شود چرا که باید مسیرهای ورود سیالات و گازها به کلیه خطوط را باید مسدود کرد و شیرها را بست.

غریب با بیان اینکه تنها تعداد محدودی از شیرهای پالایشگاه به صورت دستی بسته می شوند، گفت: اگر بخواهیم که شیرهای پالایشگاه را به صورت دستی ببندیم  برای هر کدام از آنها باید بیشتر از ۴۰ دقیقه وقت بگذاریم که این وضعیت در زمان زلزله که ممکن است خطر پس لرزه‌ها مخرب‌ترباشد بسیار مخاطره آمیز خواهد بود از این رو این پیش بینی انجام شده است  که کلیه این شیرها به صورت اتوماتیک و به وسیله سیتم‌های خودکار حفاظت بسته شود.

این کارشناس ارشد مدیریت ایمنی ادامه داد: پس از حادثه نیز باید با حفظ آرامش کارگران و مدیریت استرس در آنها افدامات بعدی مربوطه دیگر را انجام داد برای نمونه مسئولان پالایشگاه گاز ایلام به درستی و برای کنترل اوضاع پالایشگاه را برای یک روز تعطیل کردند تا بتوانند در این مدت پالایشگاه را برای فعالیت‌های روز آینده آماده کنند.

غریب با بیان اینکه باید در نظر داشته باشیم که اگر این کار در پالایشگاه گاز ایلام انجام نمی‌شد، فاجعه بزرگ انسانی پیش می‌آمد، اضافه کرد: مرحله پس از حادثه به همان اندازه سه مرحله دیگر حائز اهمیت است. باید گفت که در پالایشگاه گاز ایلام روزانه مقادیر زیادی گاز ترش وارد می‌شود و از آن گاز متان ارسال می‌شود و تعطیل نمودن پالایشگاه به عنوان اقدام پس از حادثه تصمیم درستی بود.

وی با بیان اینکه پیگیری، کنترل و اعلام صحیح در همه این مراحل ضروری است، افزود:  در این مدت باید با تمامی مراکز امدادی در تماس بود البته پالایشگاه خود از تیم‌های امدادی ویژه بهره مند هستند تا در صورت وقوع هر حادثه‌ای همان لحظه آمادگی مواجه را داشته باشند از این رو باید به صورت کلی در سه مرحله پیگیری، کنترل و اعلام صحیح حادثه را مدیریت کنیم نه اینکه اجازه بدهیم حادثه مدیریت‌ بحران را تحت الشعاع قرار دهد.

غریب با بیان اینکه در همه این مراحل خط اولیه نجات F.L.R.T(First Line Responsibility Time)  از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: تیم‌های پزشکی، امداد و نجات گروه‌های حراست و حفاظت و تیم ترافیکی در خط اولیه نجات قرار دارند. تیم های ترافیکی این وظیفه را دارند که عبور و مرور تیم‌های امداد و نجات را تسهیل کنند و همه این تیم‌ها توسط یک نفر رهبری می‌شوند.

وی با بیان اینکه در همین حال تیم‌های بهره بردار باید از لحاظ تکنیکی و مستقل از خط اولیه نجات به مدیریت و حفاظت از خطوط بالادستی بپردازند، گفت: گروه بهره بردار پالایشگاه هم وظیفه دارد که خطوط بالادستی را مسدود کند تا خوراک وارد خطوط نشود و حادثه‌ ای پیش نیاید در مجموع باید با استفاده از تمامی این امکانات جلوی گسترش دامنه و تاثیرات حوادث را گرفت.

این کارشناس ارشد مدیریت ایمنی در پایان با اعلام تسلیت به خانواده‌های بازماندگان زلزله شامگاه روز یکشنبه که صدها نفر را در شهرستان‌های قصرشرین و سرپل ذهاب را به کام مرگ فرو برد، گفت: استفاده از  خط اولیه نجات باید به همه جای کشور تسری یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز