خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

سکته و ایست قلبی؛ نتیجه بیکاری و ناتوانی در امرار معاش/ سیاست‌های غلط کارگران ساختمانی را سرگردان کرد

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۴۹۱

میکائیل صدیقی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر و حوادث مختلف در بخش ساختمان گفت: کارگران ساختمانی با بی‌توجهی مطلق دولت و مسئولان مواجهند.

میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با شرایط شغلی کارگران در بخش ساختمان گفت: هر ساله حوادث مرگبار، زندگی‌کارگران زیادی را به سوی مرگ می‌کشاند و جانشان را می‌گیرد؛ بی توجهی ادارات مرتبط، سود طلبی بیشتر کارفرمایان و عدم آموزش های اولیه برای کارگران باعث افزایشِ آمارحوادث کار‌شده است؛ جدا از این، شرایط نامناسب اقتصادی و عدم امنیت شغلی باعث شده که در چند سال گذشته، قدرت خرید کارگران ساختمانی بیشتر از ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی با بیان این که در روزهای گذشته یک جوشکار کردستانی بر اثر سکته قلبی در خواب درگذشت و از این موارد قبل از این نیز بسیار شاهد بوده‌ایم؛ گفت: بی‌رونقی بازار و رکود در ساخت و ساز و شرایط بد اقتصادی، باعث وارد آمدنِ فشار روحی و روانی بر‌ کارگران شده‌است که این فشارها، موجب به وجود امدن هزاران مشکل از قبیل ایست قلبی کارگران و مرگ این عزیزان می‌شود.

صدیقی ادامه داد: سیاست‌های غلط دولت‌ها باعث بیکاری و سرگردانی و صدمه دیدن روحی کارگران و استادکاران ساختمانی شده‌است؛ این مشکلات با گفتن و حرف زدن حل نمی شود؛ بلکه اقدام و ابتکار عمل می‌طلبد.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی تاکید کرد: بی‌توجهی به امنیت شغلی کارگران و پیگیری‌نکردن مطالبات آنها، باعث سرخوردگی‌کارگران شده است . در این شرایط دولتمردان و کارفرمایان باید خود را یک لحظه به جای کارگران قرار دهند؛ کارگرانی که با و جود همه سختی‌ها و مرارت‌ها، با تمام وجود از خود و جان خود مایه گذاشته‌اند تا اقتصاد کشور ارتقا یابد و در‌این راه دشواری‌های زیادی را متحمل شده‌اند؛ قطع عضو ، قطع‌نخاع ، ایست قلبی و مرگ نمونه‌هایی معدود از عوارضی است که گریبانگیر کارگران شده‌است.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در پایان تشریح کرد: هر روز با این شرایط شاهد کوچک‌ترشدن سفره کارگران هستیم؛ سفره‌ای فقیرانه که با نیروی بازوی خود کارگران با شرایط سخت چیده شده‌است؛ سفره ای که حاصل صبر‌و بردباری و شرافت کاری کارگران است . همه شاهد هستند که فراهم کردن اولین مایحتاجات کارگران برایشان سخت و سخت‌تر شده است و متاسفانه برآورده کردن سایر احتیاجات مثل اجاره خانه ، تهیه گوشت و سلامتی خانواده و ... برای کارگران و فرزندانشان دور از دست‌رس شده‌است و همچنین این شرایط سخت، راه پیشرفت تحصیلی فرزندان خانواده های کارگری را مسدود کرده‌‌است. طبیعی است که در این اوضاع،  سایر‌تفریحات از قبیل ورزش و مسافرت که لازمه تجدید قوای روحی هستند،  بالکل از زندگی کارگران حذف شده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز