خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار:

کارگران شاغل در چاه‌های حفاری در معرض انفجار و سقوط از ارتفاع هستند/کار پرمشقتی که سخت محسوب نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۱۷۸

یک کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار می‌گوید: کارگرانی که روی چاه‌های حفاری در صنایع نفت و گاز کار می‌کنند در معرض تماس با گازهای سمی، سقوط از ارتفاع و ناهجاری‌های ستون فقرات و هستند. اینها همه در حالی است که مشاغل مرتبط با صنعت نفت در فهرست مشاغل سخت قرار ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود اهمیت جایگاه صنعت نفت در کشور کارگران شاغل در این صنایع از اینکه کارشان در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور از نوع ماهیتی و محیطی محسوب نمی‌شود، گلایه دارند.

براساس آیین نامه مشاغل سخت، صفت سختی و زیان‌آور بودن مشاغلی که از نظر محیطی سخت هستند، را می‌توان با اتحاذ تدابیر مناسب حذف نمود. اما در مشاغلی که ماهیت سخت دارند، با به کارگیری تمهیدات بهداشتی و ایمنی صرفا  می‌توان سختی کار آنها را کاهش داد و این یعنی اینکه این مشاغل کماکان سخت محسوب می‌شوند.

یکی از مشاغلی که در صنعت نفت جز دسته دوم محسوب می‌شوند و تنها می‌توان سختی و زیان‌آور بودن آن را کاهش داد، کار کردن روی دکل‌های حفاری چاه‌‌های نفت و گاز است. این در شرایطی است که کارگران که روی دکل‌‌های حفاری این نوع از چاه‌‌ها کار می‌کنند مستقیما در معرض تماس با گازهای اشتعال‌پذیر و مواد شیمیایی هستند که آسیب‌های جبران ناپذیری به دستگاه‌ تنفسی آنان وارد می‌سازند.

در همین باره «عیسی ثعلبی» کارشناس و ایمنی و بهداشت کار به ایلنا گفت: چاه‌های نفت و گاز تا میزان بالایی از خود گاز نشت می‌دهند و این موجب ایجاد مسمومیت برای کارگران می‌شود البته معمولا دستگاه‌های گازسنج  در محیط کار آنها نصب می‌شود اما استفاده از این دستگاه‌ها در همه جا هم عمومیت ندارد.

وی افزود: دستگاه‌های گازسنج همیشه هم کالیبره نمی‌شود و این امر خطر کار روی چاه‌های نفت و گار را به مراتب تشدید می‌کند. البته باید در نظر داشته باشیم که مسمومیت با گاز در ارتفاعی که کارگران حفار در آن کار می‌کنند، سبب سقوط از ارتفاع و مرگ می‌شود.

ثعلبی تصریح کرد: البته به صورت مستقل هم این کارگران در معرض سقوط از ارتفاع هستند چراکه تجهیزات لازم برای اینکه بتوانند ساعت‌ها در ارتفاع بمانند در اختیار آنها گذاشته نمی‌شود.

ثعلبی در خصوص گازهایی که این دسته از کارگران در تماس با آنها هستند، گفت: هیدروژن سولفوره (H2S) یکی از گازهای خطرناکی است که این کارگران در تماس با آن هستند. سایر مواد شیمیای نیز وجود دارند که کارگران به شدت در مقابل آن آسیب پذیر هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه کارگران شاغل در چاه‌های حفاری نفت و گاز، به علت بلند کردن اجسام سنگین در معرض ناهنجاری‌های ستون فقرات می‌شوند، تصریح کرد: با وجود اینکه لوله‌های حفاری با استفاده از لیفتراک و جرثقیل جابه‌جا می‌شوند اما این کارگران برای انجام کار خود ناچار به جابه‌جایی تجهیزات سنگین هستند که آسیب‌های جبران ناپذیری به ستون فقرات، گردن، دست و زانوی آنها وارد می‌کند. این آسیب‌ها در بلندمدت به دردهای مزمن تبدیل می‌شوند.

ثعلبی در پایان اضافه کرد: همچنین آنها در هنگام کار در معرض آسیب‌ها ناشی از سقوط اشیای سنگین روی سر خود هستند که می‌تواند موجب مرگ آنها شود. همچنین آتش‌سوزی و انفجار در این محیط‌ها به شدت کارگران را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز