خبرگزاری کار ایران

نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

شرایط بازنشستگی پیش از موعد مهیا نیست

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۳۶۶

نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید: باتوجه به وضعیت محیط‌های سخت و زیان‌آوری که کارگران در آن کار می‌کنند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد، این قشر نمی‌تواند پیش از موعد قانونی بازنشسته شود.

علیرضا حیدری، نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در مورد وضعیت کارگرانی که باید پیش از موعد مقرر به بازنشستگی برسند، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: در طول زمانی که یک فرد با محیط کار سخت و زیان‌آور در تماس است دچار فرسودگی‌های جسمی و روحی می‌شود. در برخی از مواقع این آسیب‌ها زیان‌آور تعریف می‌شوند که با توجه به قانون کار این افراد می‌توانند پیش از موعد مقرر بازنشسته شوند.

او ادامه می‌دهد: کارگرانی که با شرایط سخت و زیان آور کار می‌کنند به دلیل فرسایش روحی و جسمی امکان این را ندارند که تمام 30 سال را در محیط کار به فعالین ادامه دهند.

 او اضافه می‌کند: نکته اینجاست که اگر جامعه کارگری ما به همین وضعیت ادامه دهد؛ کارگران دچار کاهش حس امید به زندگی می‌شوند. با شرایط کنونی امید به زندگی کارگرانی که در محیط‌های نامناسب کار می‌کنند به زیر 70 سال رسیده است در حالی که طبق گفته کارشناسان امید به زندگی در مردان باید بالای 73 باشد.

این فعال اتحادیه بازنشستگان با اشاره به ماده 52 قانون کار اضافه می‌کند:‌ ماده 52 قانون کار در رابطه با کارگرانی است که در زیرزمین‌ها و همچنین در کارگاه‌های نامناسب فعالیت می‌کنند است. این قانون، کارفرما را ملزم می‌کند تا به‌جای 44 ساعت کار در هفته 36 ساعت کار کنند و همچنین مرخصی آنها از یک ماه به 45 روز افزایش یافته است.

وی در همین رابطه ادامه داد: با توجه به این کاهش ساعت کار و افزایش روزهای مرخصی کارگرانی که در شرایط سخت کار می‌کنند در 30 سال خدمت بازنشسته می‌شوند. این قانون برای بهبود وضعیت کارگرانی که در چنین محیط‌های کاری فعالیت می‌کنند وضع شده است ولی با باید بگوییم که این موضوع در ایران اجرا نمی‌شود.

حیدری در مورد دیگر قانونی که در خصوص کارهای سخت و زیان‌آور به تصویب رسیده است، خاطرنشان می‌کند: یک قانون دیگری در مورد بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور در سال 80 به تصویب رسید. این قانون به کارگرانی که در شرایط سخت و زیان آور فعالیت می‌کنند اجازه می‌دهد که پس از 20 سال خدمت بازنشسته شوند.

او ادامه می‌دهد: در جایی از همین قانون اشاره شده است که بازرسان باید محیط کار را بازبینی کنند و از پاکسازی آنها مطمئن شوند تا فضا برای فعالیت کارگران از هر جهت امن باشند.

وی در مورد منابعی که باید ثمره کار کارگرانی که بعد از 20 سال خدمت بازنشسته می‌شوند، اضافه می‌کند: باید یک منبع قوی و با پشتوانه در تامین اجتماعی برای این افراد در نظر گرفته می‌شد که در 10 سالی که زودتر از موعد مقرر بازنشسته می‌شوند از این صندوق حقوق خود را دریافت کنند اما بسیاری از کارشناسان حوزه کارگری معتقدند که صندوق تامین اجتماعی با توجه به تراز منفی آن برای کارگران پیش از موعد؛ حقوقی را درنظر نگرفته‌اد.

این فعال صنفی بازنشستگان در مورد بازنشستگی پیش از موعد بانوان می‌گوید: باید به بازنشستگی پیش از موعد بانوان نیز اشاره کنیم. آنها می‌توانند با توجه به سختی کار با 20 سال سابقه و 42 سال سن، به عنوان بازنشسته عضو مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی باشند.

او اضافه می‌کند: صندوق تامین اجتماعی با چالش‌هایی روبرو است که در خصوص پرداخت مستمری به بازنشستگان پیش از موعد باید بازنگری‌هایی صورت بگیرد و منابع آن به درستی تعریف شود.

نایب رییس اتحادیه بازنشستگان در پایان خاطرنشان می‌کند: نه تنها شرایط برای بازنشستگی کارگران پیش از موعد مهیا نیست بلکه هیچ تغییری در وضعیت محیط‌های کار سخت و زیان‌آور ایجاد نشده است و می‌توان گفت که این موضوع توسط هیچ کارفرمایی اجرا نمی‌شود. زیرا کسی از آنها این مساله را نخواسته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز