خبرگزاری کار ایران

تهدید معاش مهندسان و معماران به دلیل کاهش بودجه عمران/ وعده مسئولان برای اختصاص ۳ هزار میلیارد اعتبار

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۸۱۹

بیش از هزار نفر از مهندسان مشاور شاغل در شرکت های مشاوره معماری و شهرسازی کشور از تعویق در پرداخت دستمزد های خود، افزایش تعدیل نیروی انسانی و کاهش حجم کار واگذار شده به این شرکت ها گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از هزار نفر از مهندسان مشاوری که در در شرکت‌های مشاوره معماری و شهرسازی کشور شاغلند از تعویق در پرداخت دستمزدهای خود، افزایش شمار همکاران تعدیل‌شده به دلیل کاهش حجم کار واگذار شده به این شرکت‌ها گلایه دارند.

براین اساس میانگین پرداخت نشدن مطالبات این بخش از نیروی کار کشور بین هشت ماه تا یک سال است و تاخیرهای پیش آمده به این برمی گردد که چون در سالهای اخیر از بودجه عمرانی کشور به شدت کاسته شده است،  حالا بسیاری از این شرکت های مهندسی مشاور معمار و شهرساز با وجود مشارکت در اجرای پروژه‌های عمرانی هنوز موفق به وصول مطالبات خود ار دولت نشده‌اند.

همین امر موجب شده است که گردانندگان بسیاری از این شرکت‌ها دست به تعدیل نیروهای خود بزنند تا اندازه‌ای که گفته می‌شود بین سال‌های ۹۴ و ۹۵ بیش از ۸۶ درصد از این شرکت اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده‌اند. از این رو کارکنان باقیمانده به موازات تعویق در پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده به شدت نگران امنیت شغلی خود نیز هستند.

از همین رو بیش از هزار نفر از آنها که در ۴۰۰ شرکت مهندسی مشاور معمار و شهرساز کار می‌کنند طی روزهای گذشته اقدام به نامه نگاری با «محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و «محمد سعید ایزدی» معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی کرده‌اند.

در این نامه‌ها که به صورت جداگانه تنظیم شده، تاکید شده‌است که موج اخراج از کار، نیمه وقت شدن نیروهای شرکتی، کاهش حقوق، تاخیر چند ماهه در دریافت حقوق ماهانه و در نهایت نبود امنیت شغلی موجب شده است تا اشتغال حرفه‌ای و زندگی خانوادگی کارکنان و کارشناسان مهندسان شرکت‌های مهندسان مشاور با خطر جدی مواجه شود.

آنها با تاکید بر اینکه حفظ فرصت‌های شغلی موجود در قیاس با ایجاد مشاغل جدید رویکرد کم هزینه‌تری است، یادآوری کرده‌اند که هدر رفت نیروی انسانی، به شکل اخراج و یا نیمه وقت شدن به هیچ وجه با سیاست های بالادستی در زمینه اشتغال جوانان برابری نمی کند.

در ادامه این نامه‌ها با اشاره به آمارهای موجود که به منزله تهدید برای اشتغال آنان است، آمده: بیش از ۴۷ درصد از  کارشناسان و متخصصان شاغل در شرکت های مهندسی مشاور شهرساز و معمار از کار بیکار شده‌اند. بیش از ۸۶ درصد از شرکت های مهندسان مشاور اقدام به تعدیل نیرو کرده اند.  میانگین تاخیر حقوق و اضافه کاری این شرکت های مشاوره بیش از هشت ماه است. حجم کار های واگذار شده بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

مهندسان مشاور معمار و شهرساز تدوام وضعیت فعلی را به منزله تضعیف جدی جایگاه شرکت های دانش بنیان، بیکاری و مهاجرت قشر تحصیل کرده دانسته‌اند.

در همین باره «بهرام فریور صدری» رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور کشور به ایلنا گفت که مسئولان سازمان برنامه و بودجه وعده داده‌اند که ۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات و رفع مشکلات جاری اختصاص دهند همچنین بعد از اختصاص این رقم قرار است که به دنبال تامین منابع مالی جدید بروند تا بشود پروژه های جدیدی تعریف کرد.  

وی افزود: روز چهارشنبه این هفته جلسه ای در دفتر جامعه منهدسان مشاور با حضور محمد سعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و قرار شد که پیگیری ها در این رابطه شدت بیشتری بگیرد و جلسه های دیگری هم تشکیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز