خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون خبر داد:

اختصاص 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح اشتغال فراگیر در مناطق محروم

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۷۶۷

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار تاکید کرد: برای مشخص شدن نحوه تخصیص کمک‌های فنی و اعتباری تمامی تسهیلاتی که برای عملیاتی شدن برنامه‌های اشتغال پرداخت می‌‌شوند، هدفمند هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی منصوری معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز شورای عالی اشتغال گفت: باید بدانیم که کمک‌های  فنی و اعتباری خود را در برنامه‌های اشتغال در چه جاهایی صرف و هزینه می‌کنیم.

وی افزود: هم اکنون 20 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های اشتغال فراگیر با اولویت مناطق محروم تخصیص داده شده است که نیمی از آن ابلاغ شده است و به منظور بهینه سازی هزینه‌هایی که شده با استان‌ها جلسه برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های دولت باید برای بخش خصوصی جذاب باشد، گفت:‌ بخش خصوصی که در برنامه‌های اشتغال دولت حضور دارد باید هدف خود را از حضور در این برنامه‌ها اعلام کند تا ما هم بتوانیم حلقه‌ها و کمک‌های فنی و اعتباری خود را به درستی شناسایی و هدف‌گذاری کنیم.

منصوری با اشاره به طرح‌های مداخله دولت در بازار کار به منظور ایجاد تحریک تقاضا گفت: هم اکنون اجرای طرح کاج مورد تاکید رئیس جمهوری است و در کنار آن باید نظام تحلیل اطلاعات و طرح‌های توسعه توجه کنیم. چرا که برای ایجاد 105 هزار شغل برای نیمه دوم سال هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجرای طرح کارورزی گفت: اعطای مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایان از اهداف دیگری بود که مورد توجه ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و شیوه‌نامه آن نیز ابلاغ شده است. بر اساس این طرح کارفرمایان در ازای لیست بیمه‌ای که به سازمان تامین اجتما عی ارائه می‌کنند از مشوق‌های دولتی بهره مند می‌شوند.

منصوری در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 2 هزار واجد شرایط در طرح کارورزی ثبت نام کرده‌اند، همچنین نزدیک سه هزار نفر از طریق طرح مهارت‌آموزی وارد بازار کار شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به الگوهای جدید ایجاد شغل در بخش‌های مربوط به مشاغل خانگی گفت: به همراه سازمان جهاد دانشگاهی برنامه‌های مربوط به این بخش را تدوین و اجرایی نمودیم. هم اکنون با کمک جهاددانشگاهی  9 هزار میلیارد تومان برای توسعه مشاغل خانگی اختصاص داده‌ایم.

معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: به وسیله طرح تامین مالی خرد طرح روستا و تعاون را برای ایجاد شغل در روستاها مدنظر قرار داده‌ایم. علاوه ب راینها نظام جامع تحلیل بازار کار را راه‌اندازی می‌کنیم و گزارش آن را به زودی ارائه می‌کنیم.

منصوری در ادامه با بیان اینکه بخشی از ریزش نیروی کار مربوط به فضای کسب و کار است گفت: گاهی خود ما هم مانع از توسعه اشتغال می‌شویم.

همچنین در این جلسه تعدادی از حاضرین که از دستگاه‌های مختلف دولتی حضور یافته بودند به طرح نکات مدنظر خود پرداختند.

خادم نماینده وزارت ورزش با بیان اینکه در حوزه تربیت بدنی و اقتصاد ورزش تمایل زیادی برای ایجاد شغل وجود دارد، گفت: حتی خود من پیشنهاد دادم که در حد یک معاونت در وزارت ورزش برای آن دست به کار شویم چرا که از نظر ما حوزه تربیت بدنی از ظرفیت بالایی برای ایجاد شغل برخوردار است.

وی افزود: مزایای طرح کاج برای وزارت ورزش نیز مشخص است و با توجه به اینکه هم اکنون 18 هزار ورزشکار در سطح کشور وجود دارند می‌توانیم حداقل 18 هزار شغل در این بخش در سال جاری ایجاد کنیم.

میرزابیگی نماینده وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه در بخش مراقبت‌های خانگی ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد شغل وجود دارد، گفت: مشکلی که وجود دارد این است که یک فارغ التحصیل پزشکی هم اکنون قادر نیست که برای داشتن یک شغل در مطب، طرحی بنویسد و حتی یک پرستار هم با شرایط پس از فارغ التحصیلی نمی‌تواند چشم اندازی برای خود در ادامه حیات در بازار کار ترسیم کند.

وی با بیان اینکه توسعه اندیشه‌ه ای کارآفرینی و اشتغال پایدار و مولد باید مورد توجه قرار گیرد، گفت:‌ باید متوجه باشیم که فرصت شغلی با خود شغل دو چیز متفاوت است. از طرفی باید در نظر داشته باشیم که نباید اعطای تسهیلات به گسترش بیکاران بدهکار اضافه کنیم. از همین رو دقت نظر وزارت کار در بخش‌های مربوط به پرداخت تسهیلات و تخصیص اعتبارات قابل ستایش است چرا که نباید صرفا به تعداد بیکاران بدهکار خود اضافه کنیم. همچنین تعداد دیگری از حخاضرین در این جلسه تاکید کردند که در دولت‌های گذشته برنامه‌های اشتغال به اهداف خود نرسیدند اما امیدوارند که با برنامه‌های همه جانبه دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی و جمعیتی و حمایت‌های رئیس جمهوری از اهداف در نظر گرفته شده برای آنها شاهد موفقیت برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز