خبرگزاری کار ایران

تاخیر مزدی کارگران کیش چوب از یک سال گذشت/کارفرما: علت بدحسابی رکود بازار مسکن است

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۹۱۰

حدود ۲۰۰ کارگر شاغل در مجموعه کارخانه «کیش چوب» از ۸ تا ۱۲ ماه مطالبات مزدی طلبکار هستند. به گفته کارفرمای این واحد صنعتی؛ رکود بازار مسکن باعث این بدحسابی بوده است.

جمعی از کارگران کارخانه «کیش چوب» واقع در منطقه آزاد کیش در تماس با ایلنا با اشاره به معوقات مزدی خود گفتند: نزدیک به ۲۰۰ کارگر هستیم که در بخش‌های تولید و اداری کارخانه کیش چوب کار می‌کنیم اما در حال حاضر بابت ۸ تا ۱۲ ماه مطالبات مزدی طلبکاریم.

به گفته یکی از کارگران، دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی او و سایر همکارانش کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی به دلیل کاهش حداقلی فعالیت تولیدی کارخانه است.

او گفت: کارگران کیش چوب، آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد شهریور ماه سال ۹۵ است که در خرداد ماه سال جاری توسط کارفرما به حساب بانکی آنها واریز شده است، همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی عیدی سال ۹۵ آنان را پرداخت نکرده است.

طبق این اظهارات، کارگران که به صورت قرار دادی در استخدام کارخانه کیش چوب هستند قبل از به وجود آمدن این مسئله از شرایط شغلی خود نهایت رضایت را داشته‌اند.

وی بابیان اینکه حدود نیمی از همکاران شاغل در کارخانه کیش چوب را کارگران هندی و بنگلادشی تشکیل می‌دهند،  در خصوص تعطیلی موقت کارخانه اظهار داشت: اخیرا کارفرما (از دهم مهر ماه) به دلایل نامعلومی کارخانه را به صورت موقت تعطیل اعلام کرده و از کارگران خواسته است به مدت  ۱۰ روز در کارخانه حاضر نشوند.

این کارگر همچنین گفت: نگرانی ما کارگران این است در نتیجه استمرار این مشکلات، مرخص‌های آن‌ها در  هفته‌ها و ماه‌های آتی نیز ادامه پیدا کند.

به گفته این کارگر؛ مجموعه اتفاقاتی که در مدت یک سال گذشته در این واحد تولیدکننده محصولات چوبی افتاده، موجب شده تعدادی از کارگران که مشکلات صنفی خود را به دفتر اشتغال منطقه آزاد کیش انتقال داده‌ شده و از کار بیکار شوند.

به گفته این کارگر در شرایط کنونی آنچه برای او و همکارانش حائز اهمیت است؛ دریافت مطالبات و حفظ امنیت شغلی است چراکه در منطقه محل کارشان فرصت شغلی دیگری وجود ندارد اما آنها باید پاسخگوی نیازهای خانواده‌هایشان باشند.

وی با بیان اینکه هم اکنون کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، درباره علت معوق ماندن مطالبات مزدی خود گفتند: کارفرما می‌گوید رکود بازار ساخت و ساز به فعالیت کارخانه کیش چوب لطمه وارد کرده است.

این کارگران که احتمال می‌دهند در نتیجه وضعیت پیش آمده ممکن است امنیت شغلی خود را از دست بدهند؛ در خاتمه افزودند: از مسئولان درخواست داریم پیگیر مشکلات کارخانه کیش چوب و معوقات مزدی و بیمه‌ای آنها باشند.

کارفرما: به خاصر رکود بازار ساخت و ساز دچار مشکل شده‌ایم

در این رابطه بهزاد فلاحی (مدیرعامل کارخانه کیش چوب) با تایید معوقات مزدی کارگران به ایلنا گفت: به دنبال رکود بازار ساخت و ساز مسکن؛ دستمزد کارگران کیش چوب به تاخیر افتاده است.

او با بیان اینکه معوقات مزدی کارگران به ۶ تا ۷ ماه می‌رسد در عین حال در میان کارگران کسانی هستند که مطالبات خود را دریافت کرده‌اند، افزود: رکود بازار ساخت و ساز به فعالیت کارخانه‌های کیش که در زمینه محصولات چوبی فعالیت دارد؛ لطمه وارد کرده و این کارخانه توان رقابت در این بازار را ندارد.

فلاحی در ادامه درباره نگرانی کارگران از تعطیلی موقت کارخانه کیش چوب گفت: تعطیلی کارخانه کیش چوب به دلیل آغاز تعطیلات تابستانی موقتی است و کارگران بعد از خاتمه تعطیلات به کارشان بازخواهند گشت.

او گفت: به همین دلیل تعطیلات تابستانی‌ را در این موقع از سال آغاز کرده‌ایم چون می‌خواستیم در این فصل از سال که کارخانه از سفارش کار حداقلی برخوردار است؛ برای ترمیم ماشین آلات کارخانه استفاده کنیم.

او در ادامه درباره شرایط کار در کارخانه کیش چوب  گفت: قبل از مشکلات برای کارگران شرایط کار و امکانات خوبی در این کارخانه فراهم کرده‌ایم به طوریکه کارگران این کارخانه از خدمات اسکان، خوراک و ایاب و ذهاب  رایگان بهره‌مند بودند که با وجود مشکلات مالی این خدمات همچنان برقرار است.

او در خاتمه اظهار امیدواری کرد: چنانچه در سال جاری رکود حاکم بر بازار ساخت ساز مسکن بهبود یابد از طریق رونق دوباره این فعالیت این واحد صنعتی امکان به‌‌روز رسانی مطالبات کارگران فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز