خبرگزاری کار ایران

در بیانیه شبکه یاری کودکان کار به مناسبت روز جهانی کودک مطرح شد؛

تمام اشکال کار کودک محکوم است/لزوم اجرای حمایت‌های اجتماعی به‌جای جمع‌آوری

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۱۵۵

شبکه یاری کودکان کار به مناسبت روز جهانی کودک، بیانیه صادر کرده و در آن خواستار حمایت از کودکان کار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شبکه یاری کودکان کار به مناسبت هشتم اکتبر (روز جهانی کودک) بیانیه‌ای صادر کرده‌است.

در  متنِ این بیانیه آمده‌است:

اینک در روز جهانی کودک، پس از گذشت ۱۵سال از نامگذاری، مروری کوتاه بر وضعیت کودکان جهان نشان می‌دهد که نه تنها "دنیایی شایسته "برای آنان ایجاد نکرده‌ایم، بلکه با برافروختن آتش جنگ، افزایش استثمارو فقر، کاربرد انواع تبعیض، بی‌عدالتی و خشونت مشکلات فراوانی را برای آنان بوجود آورده‌ایم.

کشور ما نیز از این وضعیت نامطلوب مستثنی نیست.

در واپسین روزهای شهریور و در آغاز سال تحصیلی، برخلاف پیام وزیر آموزش و پرورش "از مهر جا نمانید" بسیاری از کودکان کار در خیابان ،به دلیل  "جمع‌آوری" و اعزام آنان به مراکز "پذیرش" نه تنها از رفتن به مدرسه که از زندگی با خانواده نیز جامانده‌اند و آسیب‌های عاطفی- روانی متعددی برای آنان و خانواده‌هایشان ایجاد شد که متاسفانه هیچ مرجعی پاسخگوی آن نیست.

خشونت نسبت به کودکان به اشکال گوناگون، در سطح جامعه، خانواده و مدرسه، براساس آمارها و گزارش‌های موجود ازجمله اورژانس اجتماعی کشور، نگران کننده است.

باتوجه به ساختار جمعیت کشور، براساس گزارش‌های مرکز آمار از حدود ۱۵ میلیون افراد زیر ۱۸ سال، حدود ۱۲ میلیون به مدرسه می‌روند برای ۳ میلیون کودک و نوجوانی که به مدرسه نمی‌روند ویا در سن مدرسه نیستند، با توجه به اهمیت دوران کودکی در رشد و پرورش انسان، برنامه‌های مناسبی تدوین نشده است.

آموزش و پرورش با پوشش حدود ۱۲ میلیون دانش آموز و خانواده‌های آنان، به دلایل گوناگون از پرداختن به نقش اساسی خود که کمک به رشد و پرورش کودکان و آماده‌سازی آنان برای زندگی در جهان امروز است، بازمانده است.

شبکه یاری کودکان کار با گرامیداشت روز جهانی کودک، روز مهرگان و  آغاز فصل آگاهی و مهربانی، آن را فرصتی برای طرح مهمترین مطالبات خود، به شرح زیر می‌داند:

۱ ـ برنامه‌ریزی در سطح کلان برای کاهش فقر در دو بعد اقتصادی و آموزشی به عنوان مهمترین عوامل ایجاد و بازتولید مشکلات و آسیب‌های اجتماعی

۲-تحقق حق آموزش رایگان، برای همه کودکان با توجه به اصل سی قانون اساسی وجلوگیری از خصوصی‌سازی آموزش وپرورش

۳- منع خشونت و تبعیض نسبت به کودکان درهمه اشکال آن، در حوزه خانواده، مدرسه و جامعه

۴ــ'تصویب "لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان" که سالهاست در مجلس شورای اسلامی متوقف شده است

۵- اقدام فوری برای رفع بدترین اشکال کار کودکان باتوجه به پذیرش مقاوله‌نامه ۱۸۲ سازمان جهانی کار توسط جمهوری اسلامی ایران

۶-توقف "جمع آوری" کودکان کار در خیابان و اجرای آیین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار که سالهاست در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معوق مانده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز