خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

صیادان حتی در ۷۰ سالگی بازنشست نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۴۸۲

یک فعال صیادی معتقد است؛ با توجه به سنگینی کار صیادان شمال و همچنین کار در دریای مواج و طوفانی فشار بسیاری به صیادان وارد می‌شود اما شغل صیادان هنوز در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور قرار ندارد.

«محمد صیاد آلیان» مدیرعامل تعاونی پره صیادی شهید بهشتی (گیلان) به خبرنگار ایلنا گفت: ماهیانه چیزی حدود ۲۶۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت می‌کنیم اما به این دلیل که صیادان شمال تنها نیمی از سال را کار می‌کنند مدت رسیدن به بازنشستگی زمان زیادی طول می‌کشد.

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: در تعاونی ما حدود ۹۰ نفر مشغول به کار هستند. در این میان افراد ۶۵ تا ۷۰ ساله بسیاری را داریم که با وجود سال‌ها کار هنوز بازنشست نشدند و گاهی به شوخی باهم می‌گویند خبر بازنشستگی مانند خبر مرگ‌مان می‌ماند.

وی با بیان مشکلات اصلی ماهیگران شمال کشور اضافه می‌کند: نحوه کار ماهیگیران شمال کشور به نوعی است که باید شب‌ها؛ تور را در دریا پهن کنند و صبح؛ آنها را جمع کنند. این کار عمدتا با کمک تراکتور انجام می‌شود اما بسیاری از فعالیت‌های ما به صورت بدنی انجام می‌شود.

آلیان خاطرنشان می‌کند:‌ باتوجه به سنگینی کار و همچنین مواج بودن دریا در فصل پاییز و زمستان؛ فشار بسیاری به صیادان وارد می‌شود با این وجود شغل ما هنوز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: سال گذشته به دلیل طولانی بودن زمان طوفان‌ها و بارندگی‌های شدید؛ وضعیت صید در غرب دریای کاسپین مناسب نبود در نتیجه هر یک از اعضای تعاونی ما توانستند تنها بابت شش ماه صید نزدیک به چهار میلیون تومان به خانه ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که صیادان در شش ماه دیگر سال به چه کارهایی مشغول هستند، خاطرنشان می‌کند: هر سال از تعداد ماهیگیران کاسته می‌شود. بسیاری از ماهیگیران در شش ماهی که بیکار هستند به کارهایی چون مغازه‌داری، اجاره ویلا، کار در دکه‌های کنار ساحل و ... مشغول می‌شوند و به نظر می‌آید که درآمد پایین صیادی رفته رفته ماهیگیران را به سمت شغل‌های کاذب سوق می‌دهد.

مدیرعامل تعاونی "پره صیادی" در پاسخ به این سوال که هزینه خرید ادوات صید چه مقدار است، بیان می‌کند: برای خرید ادوات صید بودجه کافی در اختیار ندارند زیرا در این صورت هر سال باید مبلغ یک میلیارد تومان بابت نو کردن ادوات بپردازیم، برای گریز از هزینه‌های سنگین مجبور به وصله زدن تورها و استفاده از لوازم دست دوم هستیم که برای این کار هم سالیانه چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.

این فعال صیادی با انتقاد از مسئولان متولی صید در پایان می‌گوید: ما مسئولان را تنها در جلساتی که برای ما برگزار می‌کنند؛ می‌بینیم. آنها از سختی کار ما آگاه نیستند و نمی‌دانند کار در دریا چه سختی‌هایی را با خود به همراه دارد. برای بهبود وضعیت معیشتی صیادان شمال تنها حرف می‌شنویم که به هیچیک از آنها عمل نمی‌کنند. مسئولان شیلات که متولی ماهیگیری در کشور هستند ولی تنها هنگامی که ماهی خاویاری صید می‌کنیم بازرسان آنها بالای سر ما حاضر می‌شوند تا ماهی را پس از بازرسی تحویل بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز