خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

کارگران حق‌دارند در چارچوب حقوق شهروندی پرسشگری کنند/برخورد با اعتراضات صنفی مجاری گفت‌وگو را می‌بندد

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۸۸۶

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است که نه تنها نباید با اعتراضات صنفی کارگران برخورد کرد بلکه باید فرصت اعتراض مسالمت‌آمیز در چارچوب حقوق شهروندی را برای کارگران به رسمیت شناخت.

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگو با ایلنا، گفت: در چارچوب، قواعد حقوق شهروندی باید به جای برخورد با اعتراضات صنفی کارگری، به کارگران این فرصت را داد تا پیگیر مطالبات مزدی بر زمین مانده خود بشوند.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه در سالهای گذشته برخورد با اعتراض‌های صنفی کارگری امری مسبوق به سابقه بوده و برخوردهایی که هفته گذشته در شهر اراک با کارگران هپکو و آذرآب شد، نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ افزود: انگار کسی متوجه نیست که نباید مجاری گفتگو و چانه‌زنی را برای پرهیز از تنش‌های غیرمسالمت‌آمیز بعدی بست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: وقتی کارگری چند ماه حقوق نگرفته و در شهر خود کار دیگری برای انجام دادن ندارد، چاره‌ای جز اعتراض و رساندن صدایش به گوش مسئولان ندارد، این کارگران مجبورند تا از مسئولانی که با رای آنها انتخاب شده‌اند برای حل مشکلات خود کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه کرامت کارگران با برخوردهای این چنینی لگدمال می‌شود، افزود: با توجه به تجارت دردناک گذشته انتظار داشتتیم که مسئولان و دست‌اندرکاران نوع مواجهه و نگرش خود را به اعتراضات کارگری به گونه‌ای مسالمت‌آمیز تعریف کرده باشند.

آسیب‌شناسی مقدم بر برخوردهای مقطعی است

صادقی؛ آسیب‌شناسی اعتراضات صنفی را مقدم بر برخوردهای تنش‌آمیز و مقطعی توصیف کرد و افزود: راه خروج از وضعیت فعلی انجام آسیب‌شناسی خواسته‌های مشروع کارگران است؛ چراکه اعتراضات آنها ریشه در خصوصی‌سازی‌های بی‌ضابطه و واگذاری امور به کارفرمایانی دارد که هیچ شناختی از اداره محیط‌های صنعتی و نحوه تعامل با کارگران نداشتند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، اضافه کرد: این در حالی است که همین کارخانه‌ها پیش از سپردن به دست برخی افراد و زمانی که در دست دولت‌های وقت بودند هزاران کارگر داشتند که به موقع دستمزدهای خود را دریافت می‌کردند و عالی‌ترین سطح تعامل را با کارفرمایان خود داشتند.

کارگران در چارچوب قانون پرسشگری کرده‌اند

صادقی اضافه کرد: کارگران استان اراک نیز از این قاعده مستثنی نبودند و حالا در چارچوب حق پرسشگری که یک شهروند عادی می‌تواند داشته باشد، از مدیران خود می‌پرسند که چرا باید ماه‌ها مطالبات پرداخت نشده داشته باشند و وقتی هم به این امر اعتراض می‌کنند مجراهای قانونی اعتراض روی آنان بسته می‌شود.

وی با قابل مقایسه دانستن شرایط کنونی واحدهای بحران زده تولیدی با وضعیتی که کارگران در بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با آن مواجه بوده‌اند، گفت: آن زمان نیز برنامه‌های اصلاحی میخاییل گورباچف موسوم به گلاسنوسِت در ورشکستگی صنایع این کشور نقشی نداشت و برعکس این بی‌تدبیری صنایع این کشور و بی‌توجهی‌آنها نسبت به ضرورت به‌روز رسانی ساختارهای صنعتی بود که باعث به وجود آمدن بحران فروپاشی شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: ما نیز در بخش صنعت با همان بحران‌های دهه 90 میلادی در شوروی مواجهیم. صنایع اصلی با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند و تعدیل‌های گسترده و پرداخت نشدن دستمزد بخشی جدایی ناپذیر از زیست جمعی کارگران شده است.

صادقی افزود: صندوق‌های بازنشستگی نیز با بحران‌های کارخانه‌های کشور مواجه هستند و در‌ آینده نزدیک شاید توان پرداخت حقوق‌های بازنشستگان را نداشته باشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: از این رو برخوردهای این چنینی با کارگران اراک نمی‌تواند کمکی به آرام کردن شرایط در آینده بکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز