خبرگزاری کار ایران

محمدتقی آبایی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کارفرمایان هپکو و آذرآب به تعهدات خود عمل نکردند/ مشکلات کارگران در دست رسیدگی

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۱۰۳

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: اگر کارفرمایان آذرآب و هپکو به تعهدات خود در برابر کارگران عمل کرده بودند، شاهد اتفاقاتی که روز گذشته افتاد، نبودیم.

محمدتقی آبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: کارفرمایان دو کارخانه آذرآب و هپکو با نادیده گرفتن تعهداتی که مطابق قانون در برابر کارگران شاغل در این دو مجموعه داشتند باعث شد روز گذشته در دو نقطه از شهر اراک تجمع اعتراضی کارگری برپا شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: در مورد اول شمار کثیری از کارگران کارخانه آذرآب بابت نزدیک به پنج ماه معوقات مزدی تجمع صنفی را در محدوده میدان امام‌خمینی شهر اراک برپا کرده بودند.

به گفته آبایی از آنجایی که محل این اجتماع صنفی در نزدیکی ورودی شهر اراک قرار داشت، برای تردد خودروهای عبوری که در محور مراسلاتی مجاور حضور داشتند، چند ساعتی مشکل ترافیکی به وجود آمد.

این مقام مسئول اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه در نهایت محل این تجمع با مداخله عوامل انتظامی از محدوده مسیر جاده‌ای به داخل کارخانه آذرآب منتقل شد، افزود: متاسفانه در این مورد مذاکراتی که از جانب عوامل انتظامی با کارگران معترض برای روان کردن مسیر تردد خودروهای عبوری آغاز شده بود بی نتیجه ماند و در نهایت با بروز تنش میان عوامل انتظامی و کارگران معترض، محل اعتراض به داخل کارخانه آذرآب منتقل شد.

وی با بیان اینکه پس از این اتفاق از جانب کارفرمای آذرآب مبلغ یک‌میلیون و هشتصد هزار تومان به حساب هر کارگر واریز شده، گفت: البته در جریان برخورد روز گذشته حدود 4 نفر از کارگران بازداشت شدند که در نتیجه پیگیری مسئولان استانی همه این افراد همان شب با قرار قانونی آزاد شدند.

آبایی با انتقاد از تعللی که از جانب کارفرمای این واحد صنعتی در پرداخت مطالبات قانونی کارگران صورت گرفته، افزود: یادمان باشد در آستانه شروع سال تحصیلی هزینه‌های خانواده‌ها افزایش می‌یابد، در شرایطی که پرداخت نشدن حتی یک‌ماه حقوق برای خانواده‌های همه ما مشکل است، قطعا شرایط ناشی از چند ماه پرداخت‌نشدن مطالبات‌مزدی برای کارگران آذرآبی که درآمدی نزدیک به حداقل‌های قانونی دارند، دشوارتر است.

این مقام مسئول استان مرکزی ادامه داد: تاخیر کارفرمای آذرآب در عمل به تعهدات قانونی، تنها باعث تشدید بدبینی کارگران شد که نتیجه آن به هیچ وجه خوب نیست بنابراین از مسئولان نظارتی انتظار داریم چرایی این اتفاق را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که کارفرمای این واحد صنعتی در جریان بازدید ماه گذشته اعلام کرد تا سه سال آینده سفارش کار دارد چنانچه آن زمان نیز کارگران آذرآب با وجود پرداخت‌نشدن مطالبات‌شان مشغول کار بودند.

آبایی در توضیح خواسته‌های کارگران معترض آذرآب گفت: طبق آخرین توافقی که در کمیسیون کارگری درباره رسیدگی به مشکلات کارخانه آذرآب اتخاذ شده بود، کارفرما متعهد شده بود تا تاریخ بیستم شهریورماه تمامی دستمزد تیرماه و نیمی از دستمزد مردادماه را به حساب کارگران واریز کند و در ادامه بابت مابقی مطالبات به‌صورت تدریجی تا پایان سال تسویه‌حساب کند.

مدیرکل کار استان مرکزی با یادآوری اینکه دست‌کم کمیسیون کارگری برای رسیدگی به وضعیت کارخانه آذرآب، شش نوبت در سال‌جاری تشکیل جلسه داده بود، افزود: با وجود این تکلیف قانونی، کارفرمای آذرآب باز هم به تعهد خود عمل نکرد و در نتیجه کارگران به‌دلیل بی‌اعتماد شدن اقدام به برپایی تجمع کردند.

به گفته این مقام مسئول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارخانه آذرآب سال 82 به بخش‌خصوصی واگذار شد و هم اکنون در این واحد صنعتی که در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاهی و پالایشگاهی فعالیت دارد، به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم نزدیک به 1600 کارگر مشغول کارند.

وی با بیان اینکه طبق قانون طلب کارگر جزء دیون ممتازه تلقی شده و کارفرما مکلف به پرداخت آن است، افزود: پیگیر مطالبات کارگران این واحد صنعتی هستیم.

آبایی با یادآوری اینکه سال‌های گذشته نیز کارگران کارخانه آذرآب با مسئله دریافت نکردن مطالبات روبرو بودند، گفت: زمانی در این کارخانه تا سه ماه از پرداخت مطالبات مزدی خبری نبود اما چون از سوء‌مدیریت خبری نبود اعتمادی نیز از کارگران سلب نشده بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی درباره شرایط کنونی کارخانه آذرآب گفت: امروز که کارگران نوبت صبح به محل کار مراجعه کردند اعتراض‌های صنفی در محوطه داخلی کارخانه ادامه یافت و در نتیجه فعالیتی انجام نشد.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده از ساعت یک بعد از ظهر امروز جو کارخانه آذرآب آرام شده، ادامه داد: البته در نوبت عصر نیز کارگران فعالیتی نداشتند اما از اعتراض‌های صنفی نیز خبری نبود.

آبایی با بیان اینکه در حال حاضر مسئولان استان و نمایندگان مجلس به‌صورت جدی پیگیر وضعیت به وجود آمده در این کارخانه هستند از کارگران آذرآب و نمایندگان آنها خواست با رفتار هوشیارانه خود در راه قانونی پیگیری مطالبات صنفی خود گام برداشته و از ورود به مسیرهایی که ممکن است به اسباب سوء‌استفاده مغرضان تبدیل شود خودداری کنند.

وی نسبت به حفظ و استمرار جو آرام کنونی کارخانه آذرآب ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم با برگزاری مجمع عمومی سهامداران این واحد صنعتی در آینده شاهد تحولات مثبتی در رابطه با وضعیت کارگران آذرآب باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی درباره وضعیت کارگران کارخانه هپکو گفت: در این واحد سازنده ماشین‌های راه‌سازی نیز حدود 900 کارگر مشغول کارند که با مشکل پرداخت‌نشدن نزدیک به چهار ماه معوقات مزدی روبرو هستند.

آبایی با بیان اینکه روز گذشته نیز شماری از کارگران این واحد صنعتی در اعتراض به وضعیت ایجاد شده برای مدت نزدیک به 40 دقیقه در محدوده خط راه‌آهن تجمع اعتراضی مشابهی را برپا کرده بودند، گفت: این اجتماع صنفی نیز برای مدتی مشکلاتی را ایجاد کرده بود که بازهم با مداخله عوامل انتظامی محل تجمع به داخل شرکت منتقل شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تجمع صنفی کارگران معترض هپکو بدون بروز تنش و درگیری از محدوده مجاور مسیر ریل راه‌آهن به داخل محوطه کارخانه منتقل شد، افزود: متاسفانه در این‌باره نیز کارفرما تعهدات قانونی خود عمل نکرده است.

مدیرکل کار استان مرکزی درباره وضعیت امروز کارگران هپکو گفت: امروز نیز کارگران معترض با تجمع در محل کارشان پیگیر مطالبات صنفی خود شدند.

این مقام مسئول وزارت‌کار در توضیح ماجرا گفت: حدود چهار ماه پیش مالکیت سهام کارخانه هپکو از طریق مذاکراتی به فرد جدیدی در بخش خصوصی واگذار شد و قرار بود سهامدار جدید ظرف مدت یک‌ماه نسبت به پرداخت مطالبات معوقه کارگران اقدام کند. با این حال مالک جدید معتقد است زمانی می‌تواند به تعهدات خود در برابر کارگران عمل کند که کارخانه فعالیت تولیدی داشته باشد.

مدیرکل کار استان مرکزی با بیان اینکه این استدلال کارفرما با شرایطی که زمان واگذاری سهام کارخانه تعیین شده بود مغایرت دارد، گفت: در ادامه مسئله پرداخت و تسویه طلب مزدی کارگران هپکو، حتی سازمان خصوصی‌سازی نیز موافقت خود را برای فروش یک قطعه ملک که به کارخانه هپکو تعلق داشته و محل آن در محدوده منطقه آذری تهران است اعلام کرد اما در نهایت این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه درباره مطالبات کارگران هپکو نیز مجموعه مدیران و مسئولان مربوطه در حال پیگیری مطالبات آنها هستند، تاکید کرد: با این شرایط، کارگران حق دارند نسبت به پرداخت نشدن مطالبات خود معترض شوند اما بهتر است با تجمع در محدوده محل کار خود، طوری رفتار کنند که فرصت‌طلبان و مغرضان امان سوء‌استفاده کردن از وضع موجود را به دست نیاورند.

آبایی با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته عوامل انتظامی همراهی خود در مدیریت اجتماعات صنفی داشته‌اند، گفت: بعد از اتفاقی که دیروز افتاد، فرماندهی انتظامی استان مرکزی در برنامه شبکه تلویزیونی استان مرکزی حاضر شد و بابت برخورد صورت گرفته از جامعه کارگری عذرخواهی کرد.

وی در پایان از ضابطان انتظامی خواست در مواجه با اجتماعات صنفی کارگران معترض از خود خویشتنداری بیشتری نشان دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز