خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام ذوالنور در اجتماع کارگران قم:

کارگران ساختمانی در معرض بیشترین بیکاری هستند/ قشر کارگر تحمل تکانه‌های اقتصادی را ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۶۴۷

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از معطل نگه داشتن مصوبه شورای شهر قم در خصوص ساماندهی کارگران ساختمانی توسط شهرداری این شهر گفت: امروز ما برای همه چیز ارزش قائل می شویم و برای مثال همایش های چند میلیونی برگزار می کنیم اما به ساختن مکان های استقرار کارگران ساختمانی که می رسیم، می گوییم بودجه نداریم؛ قطعا باید این مشکلات برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری، در اجتماع بزرگ کارگران قم که به منظور برگزاری انتخابات انجمن صنفی سنگ کاران و کاشی کاران استان قم در مسجد رضائیه این شهر گردهم آمده بودند، اظهار داشت: نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، واقعا پیگیر حقوق کارگران هستند.

وی با بیان این که تشکلات کارگری استان قم به نسبت تشکلات کارگری سایر استان‌های ایران، فعال‌تر است، گفت: ظرفیت‌هایی در استان قم وجود دارد که باعث پویایی و فعالیت جدی تر آن ها شده که باید نسبت به تقویت هرچه بیشتر آنها اقدام کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأکیدات دین اسلام نسبت به کار و کارگر، تأکید کرد: اگرچه سرمایه‌های مادی کشور بیشتر در دست کارفرمایان و مدیران سطوح بالاتر است، اما بار اصلی پیشرفت کشور و چرخش چرخ‌های توسعه کشور، به دوش کارگران است و در این راستا هم هست که بیشتر خطرات جانی متوجه کارگران است.

وی با بیان این که استقلال و بی نیازی کشور در گرو انگیزه و اعتقاد کارگران هست و از این رو باید برای افزایش رضایتمندی و افزایش انگیزه کارگران تلاش بیشتر کرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشورها و جوامعی که به سمت صنعتی شدن پیش می‌روند، بی توجهی به قشر کارگر افزایش می‌یابد و بیشترین توجه‌ها و حمایت‌ها، نسبت به سرمایه گذاران و سرمایه‌داران معطوف می‌شود در حالی که این نگاه اصلا درست نیست.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که یکی از راه حل‌های توجه به قشر کارگر، تقویت صنایع کوچک و واحدهای تولیدی کوچک است، گفت: باید سطح رفاه و معیشت کارگران را ارتقاء داد و از سوی دیگر بیمه بیکاری این جماعت آماده بکار را مورد توجه جدی قرار داد تا امنیت روانی آنان تأمین شود.

وی با بیان این که نباید به بهانه صنعت و تکنولوژی، تمام حمایت ها معطوف به سرمایه داران و سرمایه گذاری شده و از توجه به جامعه کارگری غفلت شود، گفت: باید توجه به تکنولوژی و صنعت در کنار توجه به کارگران در کنار هم وجود داشته باشند و در یک کلام به دنبال عدالت در جامعه کار باشیم؛ هر کس به اندازه زحمت خود بهره مند شود تا کسی ناراضی نباشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در موازنه توجه همزمان به تکنولوژی و صنعت و نیروی کار، این جامعه کارگری است که در بسیاری موارد مغفول واقع می شود، تأکید کرد: حقیقت این است که با برخی  حقوق هایی که امروز برای کارگران تعیین می شود، نمی توان یک زندگی ساده را هم اداره کرد.

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات پیش روی کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: بسیاری کارگران ساختمانی هستند که ۲ روز را کار می‌کنند و ۱۰ روز دیگر را در میدان‌های مختلف یک شهر به دنبال کار می‌گردند در حالی که این حالت زیبنده نیست.

حجت الاسلام ذوالنور اضافه کرد: از دولت محترم و همچنین از مسئولین تشکلات کارگری قم آقایان شوکت و شیری و همکاران شان تشکر می‌کنم که افزایش سهمیه بیمه کارگران ساختمانی استان قم را مورد توجه قرار دادند تا گامی به سوی عدالت باشد.

وی با اشاره به بیمه کارگران ساختمانی گفت: اگرچه دولت مکلف است که حق بیمه کارفرما را پرداخت کند و سهم ناچیزی از این بیمه را خود کارگر پرداخت می‌کند، اما نباید فراموش کنیم که کارگران ساختمانی در معرض بیشترین بیکاری هستند و برخی روزها و هفته را با بیکاری پشت سر می گذارند و سؤال این جاست که کارگری که بیکار است و پول ندارد، چطور می خواهد سهم بیمه خود، حتی اگر کم باشد را بپردازد؟

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: جلوگیری از بیکاری کارگران ساختمانی رونق بازار مسکن و ساخت و ساز را می خواهد و از این رو دولتمردان ما باید برای رونق این بازار تدابیری اتخاذ کنند و از طرفی به بحث بیمه بیکاری این جماعت زحمتکش توجه کنند.

وی با بیان این که بیش از ۲۰۰ شغل به صورت مستقیم به بحث ساخت و ساز مربوط می شود و کارگران ساختمانی بخشی از آن ها هستند، گفت: وقتی رکود در بازار مسکن و ساخت و ساز ایجاد شود، بسیاری از کارگران ساختمانی ما بیکار شده و شب ها با دست خالی به سوی خانه حرکت می‌کنند و شرمنده زن و بچه خود می شوند؛ از این رو باید رکود بازار مسکن را بشکنیم و بیمه بیکاری کارگران ساختمانی مورد توجه جدی ما باشد.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که بیشترین علت رکود و بیکاری در جامعه، نارسایی اقتصادی است که بخش عمده ای از آن به سوءتدبیر قانونگذاران مربوط می شود، گفت: باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی تقویت شده و دولت بجای ورود مستقیم به برخی کارها، بعد نظارتی‌اش را تقویت کند.

وی با بیان این که مشکل اقتصاد کشور در یک جمله خلاصه می‌شود و آن این است که آنجا که دولت باید باشد نیست و آن جا که نباید باشد، هست، گفت: وظیفه دولت تقویت زیرساخت های نظارتی در بخش های مختلف است؛ برای مثال باید زیرساخت های نظارتی بر کارگاه های ساختمانی افزایش یابد تا حوادث ناشی از کار به کمترین میزان ممکن برسد؛ سؤال این است که چرا باید به سمتی پیش برویم که ارزش بدن کارگر و جان او، از ارزش آجر و سفال کمتر باشد؟ 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ایمنی و بهداشت مشکل جدی کارگاه های ساختمانی است که باعث آسیب‌های جسمی به کارگران ساختمانی می شود؛ از سوی دیگر برخی صنایع ما سرطان زا هستند و اگر ایمنی و بهداشت در آن ها رعایت نشود، عمر کارگران کاهش پیدا کرده و با انواع و اقسام آسیب ها روبرو می شوند؛ از همین روست که ضرورت نظارت در بحث ایمنی و بهداشت محیط کار کارگران باید افزایش یافته و پیشگیری قبل از وقوع حادثه انجام شود.

وی تأکید کرد: دولت باید از تصدی گری در بخش های اقتصادی فاصله گرفته و به جای آن نظارت و پیشتیبانی را مورد توجه جدی قرار دهد.

حجت الاسلام ذوالنوری در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات کارگران ساختمانی در قم گفت: قرار بود ۸ نقطه شهر قم به عنوان مکان‌های استقرار کارگران ساختمانی مشخص و ساخته شود؛ این حق یک کارگر است که زیر آفتاب و در کنار خیابان‌ها و چهارراه‌ها و میادین منتظر کار نماند؛ و این حق یک کارگر است که یک سایبان، یک سرویس بهداشتی، و یک صندلی داشته باشد و منتظر کار بماند؛ امروز ما برای همه چیز ارزش قائل می‌شویم و برای مثال همایش‌های چند میلیونی برگزار می کنیم اما به ساختن مکان‌های استقرار کارگران ساختمانی که می‌رسیم، می گوییم بودجه نداریم؛ قطعا باید این مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه ضمن تشکر از زحمات موسوی مدیر کل تأمین اجتماعی استان قم برای توجه به جامعه کارگری، گفت: امروز استان قم ظرفیت های بسیار خوبی دارد که می توان از این ظرفیت ها برای رفع مشکلات جامعه کارگری و به حداقل رساندن آن ها استفاده کرد؛ امروز آقای لاریجانی رئیس مجلس از استان قم است و یکی دیگر از نمایندگان آن آقای امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس است؛ من هم عملگی و پادویی کارگران را خواهم کرد و به این کار افتخار می کنم، چرا که نوکری کارگران برای من افتخار است؛ از سوی دیگر آقای شوکت به عنوان مسئول تشکلات کارگری قم، عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور است و همه این ها ظرفیت هایی برای جامعه کارگری قم است که باید از آن ها به بهترین نحو استفاده کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید معیشت کارگران مورد توجه باشد تا شاهد شرمندگی کارگران نزد خانواده‌هایشان نباشیم، گفت: جای تأسف است که برخی در جامعه ما آن قدر امتیاز دارند که قابل مقایسه با کارگران نیست؛ آن ها راه می روند تا غذای شان هضم شود و برخی کارگران هم راه می روند تا کاری پیدا کنند و گرسنگی شان رفع شود.

وی در پایان گفت: قشر کارگر زندگی‌های بسیار آسیب پذیری دارند و تحمل تکانه های اقتصادی را ندارند و از این رو با کمترین فشار، آسیب می بینند؛ به همین منظور باید به بحث معیشت کارگران توجه اساسی داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز