خبرگزاری کار ایران

عبدالـله‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تضعیف جایگاه انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی/ضرورتِ آموزش رایگان کارگران

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۳۶۶

عضو هیات اجرایی خانه کارگر شهرستان لامرد استان فارس می‌گوید: به هیچ وجه منطقی و درست نیست که به منظور تاسیس انجمن صنفی در تمامی رشته‌های صنعت ساختمان، جایگاه فعلی انجمن‌های صنفی کارگری را تضعیف کنیم.

مرتضی عبدالـله‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: این به هیچ‌وجه منطقی نیست که به‌منظور تاسیس انجمن صنفی در تمامی رشته‌های صنعت ساختمان، جایگاه فعلی انجمن‌های صنفی کارگری را تضعیف کنیم.

معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی بخشنامه‌ای درباره تفکیک رشته‌های کارگران ساختمانی در قالب انجمن‌های جدید صادر کرده است. به اعتقاد کنش‌گران صنفی کارگران ساختمانی، این بخشنامه نه تنها کمکی به تخصصی‌شدن رشته‌های ساختمانی نمی‌کند، بلکه هزینه‌های فراوانی را روی دست انجمن‌ها به منظور ارائه آموزش‌های تخصصی‌تر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: وزارت‌کار اگر تصمیم به تخصصی‌شدن انجمن‌ها دارد، باید برای آموزش رایگان کارگران ساختمانی برنامه‌ریزی کند نه اینکه در تقابل با انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی، برنامه‌ای تعریف کند.

عبدالـله‌زاده با بیان اینکه معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پیش از این اقدام از انجمن‌های صنفی به عنوان ذی‌نفعان، نظرخواهی می‌کرد، تصریح کرد: وزارت کار می‌بایست قبل از این اقدام از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمان نظرخواهی می‌کرد؛ چراکه این امر علاوه بر تضعیف جایگاه‌ انجمن‌ها، به دلیل هزینه‌هایی بالای که دارد برایشان به صرفه نیست.

وی افزود: انجمن صنفی کارگران ساختمانی، ماهیت مردم‌نهاد دارند و در ازای دریافت حق عضویت‌های ناچیز سعی می‌کنند خدمات مناسبی به کارگران ارائه می‌کنند از این روست که می‌گوییم تحمیل چنین هزینه‌های به کارگران نیز آسیب وارد می‌کند.

 عضو هیات اجرایی خانه‌کارگر شهرستان لامرد استان فارس با بیان اینکه تعدد انجمن‌های صنفی چرخه نظارتی ادارات کار استان‌ها بر امورات آنها را به مشکل مواجه می‌کند، گفت: اگر آسیب‌شناسی پژوهشی دقیقی قبل از صدور این بخشنامه انجام می‌شد، قطعا چنین بخشنامه‌ای صادر نمی‌شد؛ چراکه نتیجه‌ای جز تداخل وظیفه انجمن‌ها ندارد و این به امر به مراتب کار را برای نظارت روی آنها دشوار می‌کند.  

عبدالـله‌زاده، در پایان گفت: وزارت کار باید سازمان فنی حرفه‌ای را ملزم به ارائه آموزش رایگان به کارگران ساختمانی کند و آموزش تمامی رشته‌های صنعت ساختمان را در مرکز فنی حرفه‌ای شهرستان‌ها فعال کند تا انجمن‌ها بتوانند در ساماندهی و ارتقای کارگران ساختمانی قدم‌هایی با هماهنگی وزارت کار بردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز