خبرگزاری کار ایران

وعده کارفرمای نوظهور برای پرداخت مطالبات محقق نشد/کارگران امروز هم تجمع کردند/مدیرکل کار استان تهران: کارفرمای نوظهور را به محاکم قضایی معرفی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۰۴۵

حدود ۲۰ نفر از کارگران کارخانه نوظهور از صبح امروز (سه شنبه/۲۷ شهربور) در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند و خواهان آن هستند که ۵ ماه مطالبات مزدی آنان پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۲۰ نفر از کارگران کارخانه نوظهور از صبح امروز در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند و خواهان آن هستند که ۵ ماه مطالبات مزدی (فرودین تا مرداد) آنان پرداخت شود.

جمعی از کارگران که در تجمع امروز حضور داشتند؛ به ایلنا گفتند که چهارشنبه هفته گذشته برای دریافت مطالبات خود تجمعی برگزار کردیم و مدیرعامل هم به صورت پیامکی به کارگران اعلام کرده بود که مطالبات ما را پرداخت کند.

آنها افزودند: اما با وجود اینکه نزدیک به هفت روز از وعده پیامکی کارفرما می‌گذرد مطالبات مزدی ۵ ماه ایتدایی سال ما پرداخت نشده است و این موجب شده برای امرار معاش از اطرفیان خود پول قرض بگیریم و کارفرما با زیر پا گذاشتن وعده‌های خود، شرایط را برای ما هر لحظه بدتر می‌کند.

کارخانه نوظهور که زمانی شمار کارگران شاغل در آن تا حدود چهارصد نفر می‌رسید، از ۱ مرداد سال جاری تعطیل شده است.

از طرفی سه ماه از حق بیمه‌های کارگران نوظهور در سال ۹۶ پرداخت نشده و متعاقب آن دفترچه بیمه‌های آنان تمدید نشد. این مشکل حتی موجب شده کارگران نتوانند از مقرری بیکاری بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است که علی‌رغم تماس‌های مکرر، کارفرمای نوظهور پاسخگوی ایلنا نبود.

خلاف وعده عمل کردن کارفرما

در همین باره «اکبر قربانی» دبیرخانه کارگر غرب تهران به ایلنا گفت که کارگران رسمی و قراردادی کارخانه نوظهور که تعدادشان به زحمت به ۲۰ نفر می‌رسد، ۵ ماه مطالبات مزدی دارند و عل‌ رغم وعده‌های کارفرما در تجمعات گذشته مبنی بر پرداخت مطالبات در اسرع وقت، این کار انجام نشده است.

وی افزود: کارخانه نوظهور برای خود برند مطرحی است و قطعا ادامه تولید در آن به صرفه و سودده است و شرایط فعلی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

قربانی با بیان اینکه دفترچه بیمه‌های کارگران کارخانه نوظهور تمدید نمی‌شود، اضافه کرد: در گذشته برای کارفرما بخشودگی جرایم بیمه‌ای اعطا شده است با این حال بازهم سه ماه حق بیمه کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده و سازمان تامین اجتماعی هم علی‌رغم ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی دفترچه‌ بیمه‌های کارگران را تمدید نکرده است.

وی در ادامه افزود: کارگران نوظهور یک بار بابت پرداخت نشدن مزایای مزدی خود از کارفرما، شکایت کرده بودند و  در این رابطه با مسئولان اداره کل کار استان تهران به صورت حضوری صحبت کرده‌اند و قطعا پیگیری اداره کار در حل مشکلات، به آنان کمک مضاعفی می‌کند.

دبیرخانه کارگر غرب افزود: کارفرمایان بسیاری از کارخانه‌های کشور به بهانه سودده نبودن آنها را منحل می‌کنند و با یک تصمیم شخصی؛ هزاران کارگر را به دردسر می‌اندازند این در حالی است که به علت به خطر افتادن امنیت اجتماعی نباید یک کارخانه به راحتی تعطیل شود.

وی در پایان گفت: خانه کارگر آماده است که با برگزاری جلسات سه‌جانبه با حضور نمایندگان دولت، کارگر و کارفرما به مشکلات کارخانه نوظهور و سایر واحدهای بحرانی رسیدگی کند اما این منوط به حضور آنها در جلسات و عمل به وعده‌هاست.

کارفرمای نوظهور را به محاکم قضایی معرفی می کنیم

«حاتم شاکرمی» مدیرکل کار استان تهران نیز در رابطه به پیگیری مطالبات کارگران کارخانه نوظهور به ایلنا گفت: قبلا یک بار علیه کارفرما به علت پرداخت نکردن مزایای مزدی کارگران رای صادر کرده‌ایم و در صورت عدم تمکین کارفرما دادخواستی که علیه وی تنظیم شده است را به محاکم قضایی ارسال می‌کنیم.

وی افزود: تاکنون کارگران از کارفرما بابت عدم پرداخت 5 ماه از مطالبات مزدی خود در سال 96 شکایتی به اداره کار نکرده‌اند اما در صورت ثبت دادخواست هیات‌های تشخیص و حل اختلاف به علت حساسیت موضوع خارج از نوبت تشکیل جلسه می‌دهند و به شکایت کارگران رسیدگی می‌کنند. 

شاکرمی در پایان؛ بحران ایجاد شده در کارخانه نوظهور را مربوط به بازسازی تجهیزات و تکنولوژی این کارخانه تولید ملزومات بهداشتی دانست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز