خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بانک وام نداد؛ صیادان به ناچار پول نزول کردند+توضیح بانک کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۸۹۱

به گفته مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار؛ خودداری بانک‌ کشاورزی از پرداخت تسهیلات به ماهیگیران این منطقه باعث شده این ماهیگیران برای به‌روز کردن تجهیزات خود پول نزول کنند.

علیم افشار (مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار) به خبرنگار ایلنا می‌گوید: خودداری بانک‌ کشاورزی از پرداخت تسهیلات به ماهیگیران این منطقه باعث شده این ماهیگیران برای به‌روز کردن تجهیزات خود پول نزول کنند.

این مقام صنفی صیادان چابهاری در توضیح ماجرا گفت: غالب اعضای این تعاونی برای خرید لوازم صید، خواستار دریافت وام از بانک کشاوزی بودند اما با این خواسته آنها موافقت نشد و در نهایت صیادان مجبور شدند از اشخاصی که در اصل مشتریان عمده آنها محسوب می‌شوند، پول نزول کنند.

 به گفته افشار؛ مشتریان عمده که از آنها در میان صیادان به عنوان عامل از آنها یاد می‌شود، اشخاصی هستند که همواره مشتریان عمده و اصلی محصول شناورهای صیادی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در این شرایط اگرچه مشکل نبود نقدینگی برای خرید تجهیزات صیدی جدید برطرف شده است اما در مقابل صیادان برای بازگرداندن این اعتبار زیر بار تعهد سنگین مالی رفته‌اند.

به گفته افشار: در حالی که سود تسهیلات بانکی رقمی در حدود هشت‌درصد بود با شرایط جدیدی که از سوی عامل‌ها برای پرداخت تسهیلات تعیین شده است، بازپرداخت هر ۱ میلیون تومان مبلغی معادل  ۱ و نیم میلیون تومان هزینه دارد.

این مقام صنف صیادان بوشهری افزود: این قیمتگذاری درحالی است که صیادان بوشهری در زمان فروش ماهی‌‌های صید شده خود باید محصول خود را با هزینه‌ کمتری به وام دهنده خود واگذار کنند.

وی اضافه می‌کند: براین اساس برای صیادان بازپرداخت یک وام در حدود ۳۰۰ میلیون تومانی مبلغی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

این فعال صیادی در مورد ناسامانی به وجود آمده؛ خاطرنشان می‌کند: ماهیگران چابهاری بیش از یک هفته در انتظار رسیدن تسهیلات بانکی بودند و هنگامی که ناامید شدند به سوی دریافت پول با سود زیاد رفتند. حالا ماهیگیران هرچه از راه صید ماهی به دست می‌آورند را باید به عامل خرید ماهی بپردازند.

افشار در پایان می‌گوید: با چنین شرایطی که هر بار برای صید باید چند روز در انتظار رسیدن سوخت بمانند و پس از آن برای تسهیلات خرید ادوات ماهیگیری هم باید انتظار مسئولان بانک را بکشند چیزی نمی‌گذرد که بسیاری لنج‌های خود را بابت بدهکاری‌هایی که دارند؛ بدهند. بازپرداخت پول‌های سود کمر صیادان را شکسته است.

 صیادی به ما مراجعه کند تسهیلات دریافت می‌کند

در این خصوص روابط عمومی بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایلنا گفت: صیادانی که بخواهند می‌توانند از تسهیلات اعتباری برای خرید ادوات صیدی استفاده کنند اما پرونده آن گروه از صیادانی که موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند احتمالا با مشکلاتی مثل نداشتن تضمین‌های معتبر  و یا بدهی‌های معوقه روبرو بوده‌ و برای همین به آناه تسهیلات تعلق نگرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز