خبرگزاری کار ایران

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

توجه ویژه دولت به استفاده از ظرفیت اشتغالزایی و فقرزدایی تعاونی‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۲۸۹

حمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که به منظور شروع هفته تعاون برگزار شد، گفت: نقش بالقوه تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال، فقرزدایی و کمک به رونق اقتصادی در کشور باعث شده است تا دولت، توجه ویژه‌ای نسبت به تعاونی‌ها داشته باشد.

به گزارش ایلنا، «حمید کلانتری» معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که به منظور شروع هفته تعاون برگزار شد، گفت: نقش بالقوه تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال، فقرزدایی و کمک به رونق اقتصادی در کشور باعث شده است تا دولت، توجه ویژه‌ای نسبت به تعاونی‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: تعاون به معنی هم‌افزایی و همکاری همه ارگان‌ها برای افزایش سرمایه اجتماعی کشور است، اگر ما این ظرفیت را در فرهنگ اجتماعی افزایش دهیم می‌توانیم به منابع ملی توجه بیشتری داشته باشیم.

کلانتری افزود:  همه ارگان‌هایی که به نوعی می‌توانند با بیکاری مبارزه کنند باید با همکاری یکدیگر در این حوزه فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

معاون تعاون امور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش صدا و سیما ، آموزش و پروش و وزارت علوم در توسعه فرهنگ تعاون گفت: صدا و سیما می‌تواند در فرهنگسازی تعاونی‌ها و همه‌گیر شدن آنها نقش بسزایی ایفا کنند، همچنین آموزش و پرورش و وزارت علوم می‌توانند در تربیت عناصر کار کشور نقش بسزایی را ایفا کنند.

کلانتری به انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل هیئت دولت اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون انتخابات گذشته است و هیئت وزیرانی هم انتخاب شده‌اند از نظر دیدگاه‌های کلی همه معتقدند که کارهای اجرایی و خدماتی باید به سرعت برنامه‌ریزی و انجام شود زیرا دولت نباید تصدی‌گر، بنگاه‌دار و صادر کننده باشد، البته این موضوع در خصوص مسائلی مانند صادرات در حوزه مواد نفتی صدق نمی‌کند.

او ادامه داد: با مشارکت در همه بخش‌ها و کمک به آنها می‌توان از تعاونی‌ها برای ایجاد اشتغال استفاده کرد.و باید متذکر شد که تعاونی‌ها باید مانند مراکز درمانی، بهزیستی، ورزشی و ... در چارچوب استانداردها فعالیت کنند تا دولت بیشتر از این بزرگ نشود.

این مقام مسئول در خصوص شکل‌گیری تعاونی‌ها افزود: در حال حاضر 800 تعاونی دهداری 18 هزار روستا را تحت پوشش قرار می‌دهند ما می‌توانیم با کمک این تعاونی‌ها هزینه دولت را کاهش دهیم و دولت را به سمتی سوق دهیم تا فعالیت‌های حاکمیتی خود را انجام دهد.

وی در مورد اصل 44 گفت: با توجه به اینکه در کشور طی یک مقطع هفت ساله با مشکلات تحریم روبرو بودیم اما توانستیم در اجرای قانون اصل 44 عملکرد خوبی داشته باشیم و در این مورد باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی تقویت شود.

معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ایجاد اشتغال در تعاونی‌های روستایی گفت: امروز اشتغال یکی از مهمترین موضوعات کشور است که ما باید به سرعت در این زمینه به نتیجه برسیم و قطع یقین با ایجاد و تقویت تعاونی‌های روستانی راه رسیدن به این هدف آسانتر خواهد بود.

او در این مورد اذعان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته برای ایجاد یک شغل باید 200 میلیون تومان هزینه کرد این در حالی است که در روستاها می‌توان با این مبلغ برای چهار نفر شغل ایجاد کرد و هزینه‌ها را به مراتب پایین تر آورد.

او افزود: در طول سال جاری 65 هزار شغل در راستای تعاونی‌های روستایی ایجاد خواهد شد که با تصویب اعتبار یک و نیم میلیارد تومانی که از طریق بانک‌ها و سندیکا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به زودی این پروژه ایجاد شغل را شروع خواهیم کرد.

کلانتری با اشاره به ایجاد تعاونی‌ها خاطرنشان کرد: ما با برنامه‌ریزی که انجام دادیم در هزار روستا هزار تعاونی را در نظر گرفتیم که این تعاونی‌ها قابلیت ایجاد 65 هزار شغل را دارند.

وی بااشاره به صادرات صورت گرفته در سه سال گذشته گفت: در طی سه سال گذشته، آمار صادرات کشور حدود 30 درصد صادرات افزایش یافته‌است که با مطالعات در بازار فروش باید این مقدار را به زودی به 50 درصد افزایش دهیم.

او ادامه داد: 50 تعاونی شهرستان‌های ما در سه سال گذشته رشد خوبی داشتند که ما می‌توانیم در زیرمجموعه آنها وظایف دهداری‌ها و مشارکت‌ها آنها را افزایش دهیم.

وی افزود: امسال در هفته تعاون 655 طرح مسکن به بهره‌برداری خواهد رسید که در این مجموعه 27 هزار نفر صاحب مسکن می‌شوند.

کلانتری در مورد تشکیل تعاونی‌ها گفت: امسال در هفته تعاون در سال جاری 154 تعاونی خدماتی که توانست 2600 نفر را مشغول به کار کنند تاسیس شدند. همچنمین در حوزه تعاونی‌های صنعتی 84 واحد، در حوزه کشاورزی 81 واحد راه‌اندازی شدند.

وی در عین حال متذکر شد که در چهار سال دولت اول تدبیر و امید 16 هزار و 700 تعاونی به ثبت رسید که توانستند 246 هزار شغل ایجاد کردند.

او ادامه داد: در یک سال گذشته 3 استان را از نظر تعاونی‌های برتر انتخاب کردیم که استان فارس با 1900 تعاونی، استان خراسان با 1500 تعاونی و استان تهران با 1007 بهره‌برداری رسیده مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 3300 تعاونی توانستند 83 هزار عضوگیری کنند نقش ما برای آنها ترویج فرهنگ تعاونی و گسترش پیدا کردن آنها با برگزاری همایش‌ها، چاپ کتاب و ... است.

این مقام مسئول در خصوص برنامه‌های هفته تعاون گفت: در هفته تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 35 تعاونی برتر را شناسایی و از آنها تقدیر به عمل خواهد آورد.

وی به تشکیل بانک‌های تعاونی پرداخت و گفت: در کشور فرانسه که پنج بانک فعالیت می‌کنند دو بانک آنها بانک تعاونی است ولی ما در ایران نتوانستیم در این خصوص به نتایجی برسیم باید اشاره کنم که بانک شهر ابتدا تعاونی شهر بود که در ادامه تبدیل به بانک شهر شد و همچنین بانک بین الملل که زیرساخت تعاونی د اشته به بانک تبدیل شد در زمینه تاسیس بانک ما پیگیری‌هایی انجام دادیم که در حال حاضر با توجه به شرایط به وجود آمده تاسیس آنها ممکن نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز