خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

مسکن مهر نگذاشت با خیال راحت به فکر توسعه مسکن اجتماعی و کارگری باشیم/ زنان نباید به علت بارداری از کار اخراج شوند

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۶۴۰

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان دوره دکتری و فوق‌لیسانس افزایش یافته‌اند نتوانستیم به همان میزان تکنسین تربیت کنیم و البته وضع اقتصادی ما برای ایجاد شغل آماده نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که دوشنبه ۶ شهریور میهمان برنامه بیست، شبکه پنج سیما بود، در خصوص موانع رشد اشتغال در کشور گفت: با توجه به اینکه تعداد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری و کارشناسی ارشد افزایش یافته است، نتوانستیم به همان میزان تکنسین تربیت کنیم و البته وضع اقتصادی ما برای ایجاد شغل آماده نبود.

ربیعی با اشاره به آنچه در اقتصاد کشور در دولت‌های نهم و دهم گذشته است، افزود: اقتصاد کوچک شده بود، نیروی کار ریزش داشت و شغلی هم ایجاد نمی‌شد که همه این‌ها در مجموع مشکلات بیکاری را اضافه می‌کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نیروی جدید وارد بازار کار شد درحالی که فقط ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده بود. متاسفانه تعداد بیکاران بسیار زیاد و نگران‌کننده است. مرکز آمار چندین سال است که آمار بیکاران را می‌دهد اما نباید تاکید را روی آمار گذاشت بلکه باید با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف، بیکاری را سنجید.

ربیعی افزود: ۳/۴ درصد شاغلان زیر ۱۶ ساعت کار می‌کنند، این آمار وقتی به عدد می‌‌رسد، بسیار ناچیز است اما کار را باید اندازه‌گیری کرد. به طور مثال کار زنان در خانه باید اندازه‌گیری شود. امروز زنان مشغول در خانه، شاغل محسوب نمی‌شوند در صورتی که کار آنها تولید ملی حساب می‌شود و باید اندازه‌گیری شود.

وزیر کار با اشاره به  رشد اقتصادی صورت گرفته  در دولت دهم، گفت: رشد اقتصادی در این سال‌ها اتفاق افتاده اما تاثیر آن را بر زندگی مردم نمی‌بینیم. در سال‌های گذشته رکود مزمن داشتیم و اقتصاد کوچک شده بود؛ بنابراین وقتی رشد شروع می‌شود، زمان می‌برد تا در زندگی مردم تاثیر بگذارد.

وی افزود: پیش از سال ۹۵ ، سه میلیون و ۲۰۰هزار بیکار وجود داشت که به علت مشکلات اقتصادی برای آنها شغل ایجاد نشد. در سال ۹۳،  ۳ درصد رشد اقتصادی داشتیم و در سال ۹۴ ، به علت عوامل خارجی همچون تحریم‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، رشد نداشتیم اما باید نقطه نقطه قضاوت کنیم. در این سال‌ها از رکود خارج شدیم و رشد داشتیم اما در زندگی مردم اثر نگذاشته است که باید کیفیت رشد را بالا ببریم تا اثر آن مشخص شود.

ربیعی تاکید کرد: علاوه بر ایجاد شغل در صنایع بزرگ باید در صنایع کوچک نیز شغل ایجاد کنیم و این زنجیره را کامل کنیم. شیب و جهت آن درست است و خروج از رکود اتفاق افتاده و سه سال است که رشد را تجربه کردیم. اما بیکاری بسیار زیاد است و شغلی که ایجاد می‌کنیم کفاف نمی‌دهد.

وزیر کار با با بیان اینکه باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم، گفت: این دولت توانسته رکود را از بین ببرد و کارخانه‌های بسته را باز کند و تحصیل‌کرده‌ها را روانه بازار کار کند.

او با بیان اینکه رشد اقتصادی سال ۷۶ تا ۸۴ را نمی‌شود کتمان کرد، گفت: رشد این سال‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

ربیعی در توضیح فعالیت فرزند یکی از نمایندگان مجلس در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار گفت: در شرکت‌های وابسته به این وزارت‌خانه، شایسته‌سالاری وجود دارد. این اظهارت به صورت غیرکارشناسی مطرح شده است. البته در جاهایی که ساختار دولتی و شبه دولتی وجود دارد، بدنه بزرگ است و ممکن است مشکلاتی هم ایجاد شود اما این موضوع در شرایط نابرابر نبوده است و شرکتی که این آقا کار می‌کرده شرکت انتشاراتی و پژوهشی بوده و در آن تخصص داشته است.

وی افزود: البته هر جا خویشاوندسالاری باشد، غیرقابل قبول است و ما نباید افراط و تفریط کنیم. اگر کسی صلاحیت دارد، نباید قضاوت نادرست درباره آن کنیم. شرکت‌های تامین اجتماعی به هیچ وجه جای این مسائل نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به سابقه حضور خود در شورای عالی کار به عنوان نماینده کارگران، افزود: قدرت خرید کارگران پایین آمده است.

وی افزود: من خودم در شورای عالی کار به عنوان نماینده کارگران حضور داشتم و در این خصوص به خوبی متوجه مشکلات معیشتی کارگران هستم و باید کاهش قدرت خرید کارگران را جبران کنم.

ربیعی با بیان اینکه پیشی گرفتن مزد بر تورم ادبیاتی بوده است که اولین بار خود او به کار گرفته است، گفت:‌ بدین منظور در چهار سال گذشته تلاش داشتیم مزد را به گونه‌ای تعیین کنیم که بالاتر از تورم باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی ساکنان شهرهای دور، گفت: شرایط اجتماعی ما مناسب آن نیست که در هر استان مزد مختص به آن را تعیین کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید مسکن کارگری تکمیل شود، گفت: مسکن مهر جان ما را گرفت و نگذاشت که بتوانیم با خیال راحت به فکر توسعه مسکن اجتماعی و کارگری باشیم.

رئیس شورای عالی کار در ادامه با بیان اینکه دیروز جلسه‌ای به منظور بهبود امنیت شغلی کارگران با نمایندگان اتاق بازرگانی ایران داشته است، گفت: امنیت شغلی یک مطالبه برحق کارگران است که در عین حال باید به امنیت تولید نیز توجه داشت.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه حاشیه‌ امنیت شغلی زنان کمتر است، گفت: دستور دادم روی امنیت شغلی کار شود. از طرفی امنیت شغلی زنان کمتر شده است چرا که آنها با چالش‌های مختلفی مواجه هستند.

وی افزود: هم اکنون کارگران با شش نوع قرارداد کار می‌کنند که این مساله امنیت شغلی آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

ربیعی ادامه داد:مثلا در همین سازمان صدا و سیما چند نوع قرارداد کاری وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به ابطال دستورالعمل جلوگیری از اخراج زنان باردار توسط دیوان عدالت اداری گفت: تلاش داریم این مسئله را به صورت دورن دستگاهی حل کنیم.  ما اعتقاد داریم که زنان نباید به علت بارداری از کار اخراج شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در پاسخ به این انتقاد که کارخانه‌ها در چهار سال گذشته تعطیل شدند و یا با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند، گفت: این به این خاطر بوده است که در یک برهه‌ای تولید رونق نداشت و سرمایه‌گذاری و تکنولوژی وارد کشور نمی‌شد. سال گذشته ما از ۳۰۰ هزار ریزش نیروی کار جلوگیری کردیم.

ربیعی در خصوص برنامه‌ریزی در وزارت رفاه در مورد کاهش فقر، گفت: من وعده داده بودم که در صد روز اول دوره وزارت، برخی مشکلات را برطرف کنم که گام‌هایی در این راه برداشتم و کارهای مهمی انجام شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با کارهای انجام شده توضیح داد: کارگران حاشیه شهرها بیمه نداشتند که در این چهار سال مشکلات بیمه‌ای آنان برطرف شد. از طرفی مسکن اجتماعی حاشیه نشینان سرانجام گرفت و فقر آموزشی برطرف شد به گونه‌ای که دیگر بازمانده از تحصیل نداریم.

وی افزود: مهد کودک‌های حاشیه شهرها ایجاد شدند و به صورت کلی امیدوارم که دو تا سه سال دیگر به فقر مطلق خاتمه داده باشیم با این حال فقر مطلق مساله‌ای دامنه‌دار است.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه سه میلیون خارجی در ایران کار می‌کنند که تعداد زیادی از آنها کودک کار هستند، گفت: بیشتر کودکان کار در تهران خارجی هستند و کودکان ایرانی کمتر در میان آنان حضور دارند.

ربیعی در رابطه با جمع‌آوری کودکان کار و بازگرداندن آنها به خانواده‌هایشان گفت: سوءاستفاده از کودکان شایسته نیست و پس از تذکر آنها را جمع‌آوری می‌کنند.

وی افزود: پرداخت هزینه‌های تحصیل کودکان یکی دیگر از برنامه‌های وزارت رفاه و سازمان بهزیستی بود.

ربیعی با اشاره به ایجاد خانه‌های بین راهی، گفت: خانه‌های میان راهی هم برای حمایت از کودکان ایجاد شد البته کودکانی که تحت پوشش بهزیستی هستند، باید مهارت‌های لازم را تا پیش از هجده سالگی کسب کنند و سازمان فنی و حرفه‌ای در این راه به آنها کمک می‌کنند.

ربیعی افزود: باید تاکید کرد که بچه‌ها بی‌سرپرست نباید بی‌شغل بمانند از همین رو آموزش به آنها ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های وزارت کار برای آموزش مهارت به فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: برای آموزش نیاز به پژوهش داریم که پژوهش‌های خوبی در این زمینه از طرف متخصصان انجام شده است.

ربیعی افزود: مرحوم بازرگان بر روی این مساله کار کرده‌اند همچنین آقای فراست خواه هم پژوهش‌هایی در این زمینه داشته‌اند.

وی با اشاره به همکاری وزارت کار با ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با آموزش مهارت‌های شغلی به سربازان گفت: تفاهم نامه‌ای با رئیس کل ستاد نیروهای مسلح امضا شده است که هیچ سربازی بدون مهارت نماند و پدر و مادرهای آنها می توانند در این رابطه مطمئن باشند.

ربیعی تصریح کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با دانشگا‌ه‌ها و سازمان آموزش و پرورش در این خصوص نوشته شده است. البته باید برای آموزش قیمت تمام شده را پایین آورد و از آموزش‌های سیار حمایت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرهنگ کشور باید به سمت مهارت آموزی برود، تصریح کرد:‌ فرهنگ باید به سمت یادگیری مهارت‌ها میل کند در همین راستا برنامه چهار ساله دوم من در وزارت خانه گسترش مهارت‌های آموزشی در روستاها است. نام این طرح روستا مزیت و روستا مهارت است.

وزیر تعاون در ادامه با بیان اینکه همواره از این مساله انتقاد می‌شود که چرا هنوز تعاونی‌ها به سهم پیش بینی شده در اقتصاد کشور که همان ۲۵ درصد است دست نیافتند، گفت: مشخص نیست که با کدام سیستم این سهم ۲۵ درصدی محقق می‌شود.

ربیعی افزود: وزارت تعاون تمرکز خود را بر روی بحث تعاون در روستاها گذاشته است و تعاون به عنوان یک ایده برای نجات جامعه امری پذیرفته شده است.

وی در پایان گفت: تعاون و خیر جمعی یک دارویی است که می‌توانیم از آن به صورت بی‌رویه استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز