خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

بهره‌برداری از 36 پروژه درمانی و بیمه‌ای به مناسبت هفته دولت

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۰۴۰

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همزمان با هفته دولت 36 پروژه درمانی و بیمه‌ای مرتبط با فعالیت‌های این سازمان در 19 استان کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیدتقی نوربخش» صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: 36 پروژه مرتبط با فعالیت‌های این سازمان در 19 استان کشور آغاز به کار کرده و یا به بهره‌برداری کامل خواهند رسید.

وی گفت: این پروژه‌ها در شهرهای آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، تهران، اصفهان، چهارمحال بختیاری، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، هرمزگان و ... در بخش‌های بیمه‌ای و درمان افتتاح می شود.

وی افزود: این طرح‌ها در مجموع به 36 طرح می‌رسد که 8  طرح آنها بیمه‌ای و 28 مورد دیگر درمانی است و جمع کل متراژ بنای اختصاص یافته برای آنها 27 هزار و 30 متر  و جمع هزینه‌های صرف شده برای آنها به 90 میلیارد تومان می‌رسد.

نوربخش با اشاره به ماموریت‌های سازمان تامین اجتماعی در گسترش مراکز درمانی گفت: امسال چهار مرکز درمانی جدید در استان لرستان افتتاح شد، درحالی‌که پیش از این در این شهرستان تنها مرکز ملکی وجود داشت و همین امر بیانگر رشد صد در صدی در مراکز درمانی در استان لرستان است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به انتصاب مجدد علی ربیعی در سمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جای خوشحالی دارد که با انتخاب مجدد ربیعی این پروژه‌ها در هفته دولت بهره‌برداری می‌شود.

نوربخش در ادامه با اشاره به توجه ریاست جمهوری به مسائل صندوق‌های بیمه‌ای گفت: با توجه به اصل 29 قانون اساسی پوشش ریسک‌های مختلف در قالب حمایت‌های بیمه‌ای بر عهده حاکمیت گذاشته شده است و بر اساس این اصل مترقی، سازمان تامین اجتماعی خدمات جامعی در قالب صندوق درمان، بازنشستگی و بیکاری ارائه می‌دهد. از این رو سازمان جهانی تامین اجتماعی (ایسا) نیز اذعان داشته که سازمان تامین اجتماعی ایران بیشترین پوشش‌های بیمه‌ای را در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا ارائه می‌کند.

نوربخش پایداری منابع را یک ابرچالش اقتصادی بزرگ برای سازمان‌های بیمه‌گر دانست و افزود: رئیس جمهوری با در نظر گرفتن این چالش‌ها در زمینه صندوق‌ها اهتمام خاصی داشته‌اند به گونه‌ای که یکی از برنامه‌های دولت حل مشکلات مربوط به ساختار صندوق‌های بیمه‌ای و اصلاح منابع و مصارف آنها بوده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه ضریب پشتیبانی صندوق‌ بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی بالای پنج است، گفت: برای همین توانستیم به رغم تعهدی که در ماه به بیمه‌شدگان داریم بدون اتکا به منابع عمومی بتوانیم ماهی 4200 میلیارد تومان مستمری و مقرری بیکاری پرداخت کنیم که البته آن را بروز پرداخت می‌کنیم.

نوربخش افزود: برقراری تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ای در برنامه‌های چهار ساله آقای روحانی پر رنگ است، افزود: هم اکنون نیمی از بودجه دولت صرف تعهدات به صندوق‌های بیمه‌ای می‌شود که رقم آن در مجموع به 150 میلیارد تومان می‌رسد. پس ملاحظه می‌شود که صندوق‌های بیمه‌ای به بودجه عمومی وابستگی دارد اما این در مورد سازمان تامین اجتماعی صدق نمی‌کند و همانطور که گفته شد سازمان بدون اتکا به بودجه عمومی و از محل حق بیمه‌ها توانسته امورات مربوط به بیمه‌شدگان را انجام بدهد.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از بابت هزینه‌های دارویی 1800 میلیارد تومان از مراکز دولتی و خصوصی طلبکار است، گفت: با وجود این طلب سنگین سازمان سعی می‌کند که در رابطه با تولید دارو مشکلی ایجاد نشود. از سویی سازمان تامین اجتماعی کل بدهی سال 95 خود را از داروخانه‌ها تا پایان شهریور دریافت می‌کند که البته باید گفت که بدهی به پزشکان ندارند.

نوربخش با اشاره به تعهدات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی به کارگران ساختمانی گفت: منابع لازم برای بیمه کردن کارگران ساختمانی یک چالش برای سازمان تامین اجتماعی است چرا که تامین منابع ان متکی به ساخت و سازی است که هم اکنون در کشور رونقی ندارد و البته سال گذشته 1600 میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافت این در حالی است که تنها 900 میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده محقق شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه افزود: از سویی بیشترین حوادث کار میان کارگران ساختمانی رخ می‌دهد در این شرایط مجبوریم حداکثر پوشش بیمه‌ای را برای آنان ایجاد کنیم اما همزمان سیستم‌های پالایش بیمه‌ای را تقویت کردیم تا کارگران ساختمانی بودن آنها احراز شود.

او تصریح کرد: این کار از طریق همکاری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با صدور کارت مهارت و گواهی اشتغال به کار که در سامانه ایجاد شده توسط سازمان تامین اجتماعی ثبت می‌شود انجام شده است.

نوربخش افزود: امسال 200 هزار سهمیه بیمه برای کارگران ساختمانی در نظر گرفته شده است.

او در ادامه درباره حجم سرمایه‌گذاری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان در آستانه یک فاینانس(خط اعتباری) برای تولید بیمارستان‌های نسل 5 در شیراز است در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی و دارو سرمایه‌گذاری‌های خود را متمرکز کرده‌ایم. مثلا در زمینه دارو هلدینگ دارویی تاپیکو در کشور آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین در هلدینگ گردشگری در بازسازی هتل‌ها و ساخت هتل در همدان و اصفهان متمرکز شده است.

نوربخش افزود: از آنجایی که 49 درصد سهام پالایشگاه ستار خلیج فارس متعلق به سازمان تامین اجتماعی است قرار است به زودی فاز اول آن با سرمایه‌گذاری انجام شده راه‌اندازی شود. در قسمت‌های نفت و گاز و پتروشیمی اقدامات موثری انجام شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: البته آمریکا در اجرای برجام اختلالات جدی به وجود آورد اما سازمان تامین اجتماعی با اتکا به دستاوردهای برجام گام‌های مناسبی در زمینه سرمایه‌گذاری برداشت.

او در ادامه گفت: هم اکنون 20 میلیون نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک در کشور تولید شده است و در گام بعدی مراکز طرف قرارداد را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم. البته باید گفت که در استقرار نرم‌افزار و عملیات اجرایی آن مشکلی وجود ندارد و تمام زیرساخت‌های لازم برای توسعه این مسیر فراهم شده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: هم اکنون 2 میلیون همپوشانی بیمه‌ای یعنی افرادی که از چند دفترچه بیمه استفاده می‌کردند از بین رفته است و تا انتهای شهریورماه امسال دیگر همه افراد با یک دفترچه بیمه کار می‌کنند.

وی در خصوص اینکه سازمان تامین اجتماعی به توجه به محدودیت منابع خود چه برنامه‌ای درباره پیشبردطرح تحول نظام سلامت دارد تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت با حمایت رئیس جمهوری شکل گرفته و قطعا سازمان تامین اجتماعی در این مسیر همراهی خود را مبذول می‌دارد و به‌صورت کلی سازمان تامین اجتماعی به ظرفیت‌های خود در این رابطه توجه کافی دارد.

نوبخش با اشاره به بین النسلی بودن صندوق‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی به صورت بین‌النسلی و سه جانبه‌گرایانه یعنی با مشارکت گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت اداره می‌شود اما توانسته که ضریب پشتیبانی مناسبی داشته باشد و هنوز منابع و مصارفش به نقطه سر به سر نرسیده و باید گفت هم‌اکنون ضریب پشتیبانی برخی صندوق‌های بیمه‌ای همچون صندوق فولاد به زیر پنج رسیده به عنوان نمونه همین صندوق فولاد ضریب پشتیبانی‌اش یک دهم است این در حالی است که هر صندوقی که ضریب پشتیبانی زیر پنج دارد دارای بحران است.

نوربخش افزود: البته دولت نسبت به این صندوق‌ها متعهد است. سازمان تامین اجتما عی به منظور مقابله با کاهش ضریب پشتیبانی خود که هم اکنون بالای پنج است برای هر تعهد منابعی در نظر گرفته‌ و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام تصمیم‌گیری کشور به اهمیت صندوق‌های بیمه‌ای و بحران‌های پیش روی آن راه‌حل‌های مناسبی یافته است، گفت: در این رابطه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطالعات بسیار گسترده‌ای انجام شده است.

وی گفت: در زمینه رفاه بازنشستگان نیز تامین اجتماعی تلاش دارد که بازنشستگان را سهام‌دار کند تا امنیت خاطر آنان فراهم شود.

در پایان این نشست خبری اعلام شد که سازمان تامین اجتماعی کلیه تعهدات خود را به سانحه‌دیدگان حادثه ساختمان پلاسکو انجام داده است. این تعهدات در قالب پرداخت مقرری بیکاری به بیمه‌شدگان بوده است. همچنین تاکید شد که حمایت‌های اجتماعی از سانحه‌دیدگان انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز