خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی استان سمنان:

دیه جای کارگر را پرنمی‌کند/کارفرمایان؛ مسئولان ایمنی را جدی نمی‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۵۰۵

رئیس سازمان نظام مهندسی استان سمنان می‌گوید؛ یکی از اصلی‌ترین مطالبات از دولت در زمینه تامین ایمنی معادن الزام کارفرمایان به رعایت آیین‌نامه به‌کارگیری مسئولین ایمنی معادن است.

«محمد ابراهیم برهانی» با بیان اینکه ۸۰ درصد از معادن کشور مسئول ایمنی ندارند، در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: مسئول ایمنی اولین شخصی است که مسئول گزارش موارد مربوط به عدم رعایت ایمنی توسط کارفرما است و قانون کار نیز وجود وی را در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر کارگر الزامی کرده است با این وجود کارفرمایان به دلایل اقتصادی مسائل ایمنی را که با حیات کارگران و خانواده‌های آنان گره خورده است، در حاشیه نگه داشته‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان سمنان با تاکید بر این مطلب که دولت می‌تواند در قالب یارانه برای تامین ایمنی معادن به کمک کارفرمایان بیاید، تصریح کرد: اهمال کارفرمایان در این بخش نباید مانع از آن شود که دولت مسئولیت خود را به دست فراموشی بسپارد هر چند دولت سال گذشته ۴ میلیارد تومان برای تجهیز نمودن معادن اختصاص داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماه گذشته در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس کارگران معدن یورت از اختصاص ۴ میلیارد تومان برای تجهیز معادن خبر داد و تاکید کرد: ایمنی معادن پایانی ندارد.

به گفته برهانی، یکی از عارضه‌های اصلی عدم حضور مسئول ایمنی و بی‌توجهی به نقش حیاتی آن زیرپا گذاشتن سندهای بالادستی همچون «آیین‌نامه ایمنی در معادن» و «دستورالعمل ارزیابی ریسک در معادن» شده است. وی در همین رابطه گفت: مسئول ایمنی در طول روز در معدن حضور دارد و به خوبی بر نقایص موجود در معادن اطلاع دارد؛ قطعا کارگران ضوابط ایمنی را نمی‌شناسند و نباید از آنان توقع داشت که مثلا وجود گاز‌ها بی رنگ و بی بو در معادن زغال سنگ را تشخیص دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان سمنان در ادامه با بیان اینکه هزینه نکردن برای ایمنی معادن تنها در هنگام وقوع حادثه خود را نشان می‌دهد، افزود: گزارش‌هایی جامع در خصوص وضعیت ایمنی معادن ذغال سنگ استان سمنان تهیه کرده‌ایم و آنها را برای مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال نموده‌ایم چراکه معادن زغال سنگ  فوق‌العادده حادثه‌خیز هستند.

دیه جای کارگر را پرنمی‌کند

برهانی با بیان اینکه اعلام دلایل حادثه پس از وقوع آن به تعبیری عذر بدتر از گناه است، تصریح کرد: در یک کلام باید از حادثه جلوگیری کرد این امر از این حیث حائز اهمیت است که باید از مرگ یک کارگر هم جلوگیری کرد و توجه داشت که پرداخت دیه به خانواده کارگران جای آنان را پر نمی‌کند.  

وی با اشاره به گلایه‌هایی که از عدم آشنایی پیمانکاران با محیط‌های کار حادثه خیز می‌شود، تصریح کرد: یافتن پیمانکار صاحب صلاحیت مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و این امر با توجه به وجود هزاران پیمانکار در کشور تقریبا نشدنی است.

 رئیس سازمان نظام مهندسی استان سمنان افزود: در این شرایط باید کارگران و کارفرمایان آموزش‌های ایمنی ببینند تا هر کدام به سهم خود بتوانند در تامین ایمنی معادن مشارکت داشته باشند البته همانطور که گفته شد وجود مسئول ایمنی یک الزام است و نباید از آن غافل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز