خبرگزاری کار ایران

شماره ۱۱۵ هفته‌نامه آتیه نو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۸۱۳

یکصد و پانزدهمین شماره آتیه نو، هفته‌نامه تخصصی رفاه و تامین اجتماعی صبح امروز یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۶، از سوی موسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

به گزارش ایلنا، یکصد و پانزدهمین شماره آتیه نو، هفته‌نامه تخصصی رفاه و تامین اجتماعی صبح امروز یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۶، از سوی موسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

داستان جلد این شماره هفته نامه آتیه نو با تیتر «سایه روشن رفاه» به بررسی برنامه‌های دکتر علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دولت دوزادهم و همچنین برنامه های مکمل برای حوزه رفاه پرداخته است. آتیه‌نو در ذیل این داستان جلد و در گزارشی با عنوان «رفاه؛ راهی که طی شد، راهی که پیش روست» راهبردها و برنامه‌های دکتر  ربیعی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم را منتشر کرده است.

مکمل‌های رفاه

تغییر گفتمان هوشمندانه دولت دوازدهم و طرز تلقی‌ای که از دو موضوع فقر و بیکاری شکل گرفته، هرچند بار مسئولیت اصلی را بر دوش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌اندازد، نیازمند زنجیره‌ای از سیاست‌گذاری‌ها، مداخلات و هماهنگی‌هاست. از سال‌های میانی دهه ٨٠ و در اسناد بالادستی مانند برنامه ٢٠ساله چشم‌انداز و برنامه‌های ٥ساله توسعه، فهرستی از برنامه‌ها و اقدامات برای کاهش فقر و نابرابری و بهبود سطح معیشت، ارتقای شاخص‌های سلامت و در نهایت تحقق عدالت اجتماعی در اختیار سیاست‌گذاران و مجریان قرار گرفت، اما تحلیلگران یکی از دلایل اصلی به بن‌بست رسیدن برنامه‌ها را جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و شیوه مواجهه آنها دانسته‌اند. حال که اهداف دولت دوازدهم مشخص شده، عده‌ای برداشتن موانع برای نقش‌آفرینی اقتصادی و توانمندسازی را اثرگذارترین راه‌حل کاهش فقر عنوان می‌کنند و می‌گویند وزارتخانه‌ها باید برنامه‌های خود را برای دستیابی به این هدف متمرکز کنند. از سویی در سوابق دولت، طرح تحول نظام سلامت خودنمایی می‌کند که علی‌رغم دستاوردهایی که داشته، نیازمند اصلاحات اساسی و بازتعریف مطابق با الزامات جدید است. از این رو، آتیه نو در شماره اخیر خود به عملکرد و انتظارات از دو وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخته است.

صنعت، معدن، تجارت؛ نگاه به آینده

عمر وزارت محمدرضا نعمت‌زاده در دولت حسن روحانی به انتها رسید. رئیس‌جمهور این‌بار محمد شریعتمداری را برای سکانداری این وزارت برگزیده است، فردی که مورد اعتماد جریان‌های سیاسی مختلف و همچنین معتمد فعالان اقتصادی است. فردی که تقریبا مخالف جدی در داخل و بیرون بهارستان ندارد. شریعتمداری اما با چه میراثی روبه‌رو است؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت گام‌هایی جدی برای خروج از رکود برداشته اما نتوانسته آنچنان که باید و شاید در این مسیر به موفقیت برسد. برخی محدودیت‌ها درخصوص برجام همچنان پابرجا هستند و از سوی دیگر بسیاری از نیروهای اقتصادی کشور از فضای تجارت در اقتصاد ایران راضی نیستند. انتظاراتی که بخشی از آن طی یادداشت‌هایی در شماره اخیر آتیه نو انعکاس یافته است. آتیه‌نو در این گزارش از انتظارات فعالان صنایع و بازرگانان از وزیر پیشنهادی می گوید.

مصائب حفظ تورم تک‌رقمی

با وجود تلاش‌های دولت، کارشناسان می‌گویند، احتمال دو رقمی شدن تورم وجود دارد. با وجود تمامی تلاش‌ها در کاهش نرخ تورم به زیر ١٠ درصد، که برای نخستین‌بار در دو دهه اخیر اتفاق افتاد، گزارش‌ها حاکی از بازگشت تورم دو رقمی است. البته این تورم دو رقمی به اندازه تورم سال‌های پایانی دوره احمدی‌نژاد افزایش نمی‌یابد و همان‌گونه که مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی جهان مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌اند، رشد اقتصادی ایران به‌کندی اما با دوام ادامه خواهد داشت.

هزینه‌های دارویی تامین اجتماعی: سالی ٤ هزار میلیارد تومان!

کارشناسان درمان می‌گویند، یکی از اصلاحات فوری که در طرح تحول نظام سلامت باید انجام شود کنترل تجویز غیرضروری داروست. اجرای نظام ارجاع در همه مراکز درمانی می‌تواند تاثیری جدی در کاهش هزینه‌های دارویی طرح تحول سلامت داشته باشد. دکتر علی یعقوبی جویباری، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفتگو با آتیه‌نو از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید: باید بر روند تجویز نسخه‌های پزشکان نیز نظارت شود تا داروهای غیرضروری برای بیمار تجویز نشود. البته در این بین، باید این فرهنگ‌سازی و آموزش را هم نهادینه کرد تا بیمار از پزشک معالجش انتظار نداشته باشد که حتما برایش دارو تجویز کند.

مهم حفظ‌دستاوردها‌ و ‌استمرار برنامه‌هاست

همایش سراسری مدیران بیمه‌ای و درمانی سازمان تامین‌اجتماعی در سال جاری، با تاکید بر استمرار حرکت توسعه‌ای این سازمان در مسیر ارتقای خدمات بیمه‌های اجتماعی و درمانی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره، معاونان و مدیران ستادی و نیز مدیران استانی این سازمان در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی، هفته گذشته در مجموعه فرهنگی ورزشی نگین غرب برگزار شد.

به جای مزد، انعام می‌گیرند!

آتیه‌‌نو از کارگرانی که بدون بیمه در کارواش‌ها کار می‌کنند، روایت کرده است. این هفته نامه به نقل از یک کارگر کارواش نوشته: نمی‌توانم بگویم آقا انعام من را بده. گفتن این جمله برایم سخت است. آن هم وقتی می‌بینم مشتری‌ها نگاه بی‌تفاوتی می‌اندازند و هزار تومان کف دستم می‌گذارند و می‌روند. بعضی از آنها هم بدون اینکه حتی حرف خاصی بزنند می‌گذارند و می‌روند. بارها با خودم کلنجار رفته‌ام تا بتوانم همین یک جمله را بگویم اما وقتی گفته‌ام نتیجه‌ای نگرفته‌ام.

شرایط پرداخت مستمری فوت به بازماندگان

پاسخ مشاور آتیه‌نو به سوالات بیمه‌ای ‌خوانندگان، بخش ثابت و پر خواننده ای این هفته نامه است. در این خصوص یکی از مخاطبان آتیه نو پرسیده: در یکی از شرکت‌های خصوصی مشغول به کارم و بیمه‌شده از نوع «مشمولان قانون کار» و تامین‌اجتماعی هستم. آیا قبل از بازنشستگی، در صورت فوت بنده، مستمری به خانواده‌ام تعلق می‌گیرد یا خیر؟

مطالب دیگر آتیه نو

در این شماره از هفته‌نامه «آتیه نو»، مخاطبان نشریه می‌توانند مطالب متنوع دیگری را هم مطالعه کنند. عنوان برخی از مهم‌ترین مطالب آتیه نو به این شرح است:

صدای طبقات محروم رساتر از قبل شنیده شود

الزامات توسعه فراگیر

بیمه‌های بازنشستگی تابع قوانین بالادستی‌اند

پروژه جدید ریلی چین با محوریت ایران

اولویت‌های وزارت صنعت در دولت جدید

به مدیران جوان صنعت اعتماد کنیم

طرح کارورزی حاصل تجربه جهانی است

پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در اولویت باشد

ایران امکان جذب یک میلیون گردشگر سلامت را دارد

اقدامات تامین‌اجتماعی الگوی برنامه‌های رفاهی

هنر خروج از بحران

دستاوردهای تامین اجتماعی نتیجه ثبات مدیریتی است

چهار اولویت  تامین‌اجتماعی

خشم، دلمان را می‌خشکاند

زوال عقل را پس برانید

و ...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز