خبرگزاری کار ایران

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور:

امنیت شغلی و ایمنی جانی نباشد؛ کارگران را سرمایه له می‌کند/اذعان به مشکلات یک قدم رو به جلوست

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۹۴۱

حسین حبیبی می‌گوید: ریشه اصلی مشکلات کارگران نبود امنیت شغلی و در مرحله بعد عدم رعایت اصول ایمنی است.

حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با شرایط فعلی کارگران و برنامه‌هایی که بایستی در دستور کار قرار گیرد، گفت: فقدان امنیت شغلی در مرحله اول است و پس از آن رعایت اصول ایمنی است که اهمیت دارد. 

وی افزود: نکته اینجاست که در همین معدن زمستان یورت که آن فاجعه رخ داد، معدن چادرملو و دیگر معادنِ کشور که ثروت‌آفرین هستند، کارگران امنیت شغلی ندارند و از آن طرف اصول ایمنی هم علیرغم سختی و حساسیت کار رعایت نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه مسئولان بایستی این دو مساله را سرلوحه برنامه‌های کارگری خود قرار دهند، گفت: همین که پذیرفته‌اند اوضاع برای کارگران به سامان نیست و بایستی در راه تامین امنیت شغلی نیروی کار قدم بردارند، خودش یک گام رو به جلوست و می‌توان آن را حرکتی مثبت تلقی کرد. 

بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه داد: کارگران پیمانکاری شهرداری، شرکت مترو و خیلی از مشاغل خدماتی دیگر، فاقد تشکل کارگری هستند؛ جالب است در خیلی از این قبیل کارگاه‌ها، کارفرما مخالف تشکیل شورای اسلامی کار یا هر تشکل رسمی و قانونی دیگر است و هیچ کاری هم نمی‌شود کرد؛ یعنی کارگر هیچ کاری نمی‌تواند بکند؛ چون امنیت شغلی ندارد. اگر امنیت شغلی نباشد، کارگر بدون صدا، زیر بارِ فشار سرمایه و سودخواهی له می‌شود. 

حبیبی تاکید کرد: پس مسئولان باید بدانند تا زمانی که امنیت شغلی کارگران تامین نشود، کارگر نمی‌تواند قدمی رو سمتِ به بهبود اوضاع خودش بردارد؛ همین که سامانه ثبت قرارداد‌ها را طراحی می‌کنند و تلاش می‌کنند به مساله امنیت شغلی کارگر و ساماندهی آن بپردازند، جای امیدواری دارد، اما باید مراقب بود؛ حرکت بایستی به سمتی پیش برود که کارفرما ملزم شود حقوق قانونی کارگر را به رسمیت بشناسد و قرارداد‌ها را براساس قانون تنظیم کند؛ چراکه در دهه‌های گذشته اوضاع به سمتی پیش رفته که باید گفت تشت رسوایی کارفرمایانِ قانون‌گریز نزدیک است که از سر بام بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز