خبرگزاری کار ایران

فعالان صنفی مجتمع نیشکر هفت‌تپه مطرح کردند؛

عده‌ای قصد دارند قانون کار را دور بزنند

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۹۲۹

جمعی از فعالان صنفی در مجتمع نیشکر هفت‌تپه معتقدند اجرای طرح کاروزی باعث تضعیف جایگاه قانون کار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برخی فعالان صنفی در مجتمع نیشکر هفت‌تپه با یادآوری اینکه اجرای طرح کارورزی به هیج وجه باعث کاهش نرخ بیکاری نمی‌شود و کارفرما در این طرح الزامات قانونی پس از دوران کارورزی را رعایت نخواهد کرد، افزودند؛ طرح کارورزی موجب تضعیف آن بخش از قوانین کار محدودی که در راستای منافع کارگر ان است، خواهد شد.

این فعالان کارگری با انتقاد از اجرای این طرح ادامه دادند: همانطور که در مسئله قراردادهای سفید امضا؛ قانون کار دور زده شد، اجرای طرح کارورزی نیز به منزله عدم انجام تعهدی است که دولت برای خود ایجاد کرده و آن عبارت از پرداخت حق بیمه کارورزان توسط دولت به تامین اجتماعی است.

به گفته این فعالان کارگری، درصورتی که دولت نتواند موضوع پرداخت حق بیمه کارورزان به تامین اجتماعی را به عنوان تعهداتی که برای خود ایجاد کرده؛ عملی کند، این بار فاجعه عظیم‌تری اتفاق می‌افتد و اینجاست که سازمان تامین اجتماعی با کمبود بیمه‌گذار مواجه می‌شود و تناسب بیمه‌گذار به مستمری بگیر هم از میان می‌رود.

طبق گفته‌های این عده، پیش از این نیز دولت به جای پرداخت مطالبات معوقه خود به سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های ورشکسته را در قالب اصل ۴۴ به تامین اجتماعی واگذار کرد که به زیان سازمان و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تمام شد.

آنها گفتند: اگر سازمان تامین اجتماعی با این سیاست دولت مخالفت جدی نمی‌کند دلیلی جز این ندارد که مدیرعامل این سازمان توسط دولت منصوب می‌شود.

آن‌ها ادامه دادند: بیمه‌شدگان تامین اجتماعی اقدامات ضدکارگری و مصیبت‌بار مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی در زمان دولت‌های نهم ودهم را فراموش نکرده‌اند و آثار مخرب سیاست‌های غلط ایشان هنوز برطرف نشده که حال شاهد اجرای طرح کارورزی و چند طرح دیگر هستیم که تیشه به ریشه سازمان می‌زند.

فعالان کارگری در مجتمع نیشکر هفت‌تپه در ادامه با بیان اینکه طرح کارورزی را می‌توان یک سیستم برده‌داری نوین محسوب کرد که در آن کارفرما می‌تواند به راحتی از کارگران خود با کمترین حقوق کار بکشد، افزودند: طرح کارورزی را می‌توان به نوعی دور زدن و تضعیف قانون کار به حساب آورد.

آن‌ها با یادآوری مغایرت‌های طرح کاروررزی با اهداف قانون برنامه پنجم توسعه و فصل پنجم قانون کار در ادامه تصریح کردند: در سالهای اخیر، برخی تمام تلاش خود را در جهت تغییرات قانونی کار کردند که با مقاومت جامعه کارگری مواجه شد اما گویا این عده بار دیگر با اجرای طرح کارورزی قصد دور زدن قانون کار را دارند.

به اعتقاد فعالان کارگری در مجتمع نیشکر هفت‌تپه، طرح کارورزی بهانه‌ای شده برای ایجاد شغل، شغلی که در آن یک سوم حقوق ثابت به کارورز پرداخت می‌شود و هیچ تضمینی در رابطه با کارفرما و پس از پایان دوره کارورزی وجود ندارد.

 آنان در خاتمه تصریح کردند: ما به صراحت نگرانی خودمان را از تکرار این قانون‌گریزی در طرح کارورزی اعلام می‌کنیم و به صورت مشخص از دولت می‌خواهیم به قیمت اعطای معافیت‌های سلیقه‌ای به منابع بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی آسیب وارد نسازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز