خبرگزاری کار ایران

نماینده میاندواب، شاهین دژ و تکاب:

توسعه‌نیافتگی و فقر در روستای آق‌دره تکاب/حق مطالبه‌گری در چارچوب قانون برای کارگران

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۴۳۴

نماینده میاندواب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی می‌گوید توسعه نیافتگی و فقر در روستای آق دره تکاب و روستاهای اطراف آن به وضوح به چشم می‌خورد و از آنجایی که ۶۰ معدن در این مناطق وجود دارد حق مطالبه‌گری در چارچوب قانون برای کارگران و اهالی این مناطق محفوظ است.

«همایون هاشمی» نماینده میاندواب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: توسعه نیافتگی و فقر در روستای آق دره تکاب و روستاهای اطراف آن به وضوح به چشم می‌خورد و این افراد حق دارند که در این خصوص در چارچوب قانون مطالبه‌گری کنند.

هاشمی با اشاره به انتخاب این شهر برای اجرای پایلوت اقتصاد مقاومتی، گفت: صنایعی که هم اکنون در این روستاها فعال هستند یا زمین‌ها روستاییان را خریده‌اند و یا آنها را تصاحب کرده‌اند این در حالی است که بیکاری در این روستاها همانند سایر مناطق کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه بستن جاده از سوی اهالی راه توسعه و مطالبه‌گری را ناهموار می‌کند، افزود: اهالی منطقه به خوبی متوجه این مسئله هستند و پس از صحبت‌هایی که با آنها شده چادرهایشان در جاده فرعی منتهی به معدن جمع آوری کردند و البته ما از کارگران این معدن خواسته‌ایم که کار خود را متوقف نکنند تا این موضوع به روند پیگیری‌ها مطالبات آنها خدشه‌ای وارد نسازد.  

هاشمی افزود: البته این قسمتی از مطالبات یک معدن است و همانطور که گفته شد در آنجا ۶۰ معدن در حال فعالیت هستند که به علت همین فعالیت‌ها منابع طبیعی تخریب شده و آلودگی‌های محیط زیستی همچون آلودگی آب به وجود آمده که اسناد آن موجود است.

 نماینده میاندواب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری‌های خود و جلساتی که در این خصوص با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است، اظهار داشت: بعد از عید فطر من به همراه معاون معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت به منطقه می‌رویم تا راه علاجی برای حل مشکلات کارگران و اهالی بیابیم.

هاشمی با بیان اینکه در ۱۵ سال اخیر دولت‌ها سهم توسعه روستای همجوار را نپرداخته‌اند، تصریح کرد: این در حالی است که  در این ۱۵ سال دولت‌ها سهم درآمدهای خود را گرفته‌اند از طرفی مدیران غیربومی در این مناطق حضور دارند و جمعیت کارگری از قسمت ها توسعه نیافته شهر می‌آیند.  

 نماینده میاندواب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: در عین حال باید در نظر داشته باشیم که از دو معدن طلای روستای آق دره روزانه ۱۰ کیلو طلا خارج می‌شود و به طور متوسط ۳۰۰ کامیون سنگ ها برداشته شده را از شهر خارج می‌کنند. این در حالی است که شهر هنوز رنگ وبوی  توسعه نیافتگی دارد و در مجموع اینها باهم در تناقض است.

هاشمی در ادامه با اشاره انفجارهای مهیبی که به علت فعالیت‌های عادی معادن طالای آق دره صورت می‌پذیرد، افزود: در عین حال  در کنار معدن طلای آق دره جیوه نیز که اثرات نامطلوب بر محیط زیست می‌گذارد تولید می‌شود. این در حالی است که ایران به کنواسیون منع تولید جیوه پیوسته است.

 نماینده میاندواب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ضرورت کمک فعالان کارگری و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی در مشکلات مربوط به کارگران معدن طالای آق دره و معادن همجوار، افزود: این حق قانونی نمایندگان مجلس است که مشکلات مردم را آزادنه پیگیری کنند و نمی‌توان آنها را به سکوت واداشت از این رو مصرانه پیگیر مطالبات اهالی روستاهای تکاب و شهرستان‌های همجوار هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز