خبرگزاری کار ایران

شماره ۱۰۸ هفته نامه آتیه نو منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۰۷۰

تازه ترین شماره «آتیه نو»، هفته نامه تخصصی حوزه رفاه و بیمه های اجتماعی، صبح امروز شنبه سوم تیرماه ۱۳۹۶ منتشر شد.

به گزارش ایلنا، آتیه نو در داستان جلد این شماره خود با تیتر «‌بیمه کارگران ساختمانی، بنای نیمه  ‌کاره» به موضوع بیمه کارگران ساختمانی پرداخته است. هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مسئول کمیته پیگیری بیمه در کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، خواستار پاسخ شفاف مسئولان تامین‌اجتماعی شده تا پیگیر وضعیت تعداد کارگران ساختمانی بیمه‌شده باشند. رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی معتقد است: «قرار بود سازمان تامین‌اجتماعی سالانه ٢٠٠ هزار کارگر ساختمانی را بیمه کند، اما هنوز این امر محقق نشده است.» برای پیگیری این خبر، آتیه نو به سراغ محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین‌اجتماعی رفته و کم ‌و کیف این مساله را جویا شده است.

وام های کوچک برای تحریک تقاضا

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، بانک‌ها با استفاده از تضمین یارانه نقدی، با هزینه اندک اقدام به صدور کارت اعتباری می‌کنند و وام‌گیرندگان نیز می‌توانند فارغ از چالش تضامین گرفتن از سوی بانک، از یارانه نقدی به‌عنوان پشتوانه اعتباری بهره‌مند شوند. علاوه بر این، بخش واقعی اقتصاد، به‌عنوان ضلع سوم، می‌تواند از مزایای تحریک تقاضای کالای مصرف منتفع شود. سیاست‌گذار پولی اعلام کرده با این بخشنامه مسیر تبدیل وام‌های خرد به کارت اعتباری تکمیل خواهد شد. سقف وام در نظر گرفته‌شده، معادل ٥ میلیون تومان با سود ١٨ درصد است، اما این رقم بسته به یارانه دریافتی بر اساس تعداد خانوار و میزان دریافتی تغییر می‌کند.

جهان با تحریم‌های احتمالی آمریکا همراهی نمی‌کند

سنای آمریکا، پنج‌شنبه گذشته، با ٩٨ رای موافق در مقابل دو رای مخالف، به طرح تحریم‌های جدید علیه ایران رای داد. این طرح که اوایل خردادماه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا تصویب شده و وزیر خارجه آمریکا نیز از آن استقبال کرده بود، تحریم‌های الزام‌آوری را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه‌های موشکی بالستیک ایران و طرف‌های تجاری این برنامه‌ها اعمال می‌کند. حامیان این طرح ادعا می‌کنند تحریم‌های جدید به دلیل آنچه آنها آن را توسعه موشک‌های بالستیک می‌خوانند در نظر گرفته شده است. این طرح هم‌ اکنون باید به تایید کنگره برسد و پس از امضای رئیس‌جمهور به قانون تبدیل می‌شود. در جلسه رای‌گیری روز پنج‌شنبه، که با حضور همه ١٠٠ عضو مجلس سنا صورت گرفت، تنها دو سناتور یعنی برنی سندرز و راند پال جمهوری‌خواه مخالف تصویب تحریم‌ها بودند. ساعاتی پس از تصویب این طرح در مجلس سنا، برنی سندرز در بیانیه‌ای هشدار داد: «تحریم‌های جدید می‌تواند توافق هسته‌ای بسیار مهم آمریکا و متحدانش با ایران در سال ۲۰۱۵ را به خطر بیندازد و این خطری است که ارزش تجربه کردن ندارد.» جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، نیز پیش‌تر در مورد پیامدهای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داده بود.

مناقشه بر سر افزایش ٥ درصدی تعرفه‌های پزشکی

هیات دولت تصمیم گرفت فرانشیز پرداختی برای بیماران بستری در مراکز دولتی را ١٠ درصد تعیین کند و این فرانشیز برای بیماران بستری که عشایر هستند یا در شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر زندگی می‌کنند، ٥ درصد تعیین شود. پوشش بیمه پایه داروهای بیولوژیک در درمان بیماری‌های روماتیسمی بر اساس «قیمت‌گذاری مرجع دوره تام درمان» و افزایش ٥ تا ١٠ درصدی سرانه پزشک خانواده و مراقب سلامت هم از دیگر تصمیمات اخیر هیات دولت بود.

منابع مالی، پاشنه آشیل تامین اجتماعی همگانی

پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از هزینه ١٠٨ هزار میلیارد تومانی طرح «تامین‌اجتماعی همگانی» موضوع یکی از گزارش های شماره اخیر هفته نامه آتیه نو است. در این گزارش آمده: دولت یازدهم که طرح تحول نظام سلامت را در کارنامه دارد، در حوزه بیمه‌ای نیز مدت‌هاست در حال آماده‌سازی طرح «بیمه اجتماعی فراگیر ایرانیان» با محوریت صندوق بیمه‌های اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است. طرحی که هنوز راه زیادی تا راهیابی به مجلس شورای اسلامی برای تصویب دارد. دو سال پیش بود که حسین اکبری، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بیمه سلامت، در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد با دستور رئیس‌جمهور این وزارتخانه برنامه خود برای پوشش همگانی بیمه تامین‌اجتماعی را با سرعت بیشتری پی خواهد گرفت. از آن زمان تا کنون جز انتشار خبرهایی مقطعی و پراکنده، اقدام مشخصی دیگری در این زمینه انجام نشده و شاید همین تاخیر در ارائه استراتژی و سیاست‌های توانمندساز، که دولت هم در برنامه‌های خود مدعی شده می‌خواهد در چهار سال آینده برای ریشه‌کن کردن فقر از آن استفاده کند، وکلای ملت را بر آن داشته تا راسا جایگزینی به نام «بیمه اجتماعی همگانی» را در کمیسیون‌های مختلف دست‌به‌دست کنند. طرحی که کلیات آن همین اردیبهشت‌ماه با وجود مخالفت‌های دولت در کمیسیون برنامه‌وبودجه به تصویب رسیده است. آمارها حکایت از آن دارد که همچنان حدود ٤٠ درصد از شاغلان و فعالان اقتصادی در ایران از پوشش بیمه‌ای محروم هستند و این بیم وجود دارد که مشکلات و بحران‌های اجتماعی ناشی از این محرومیت، حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را درگیر کند.

صیانت از سرمایه کارگران، رسالت شستاست

شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در سال ١٣٧٨ و تحت پوشش شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی در حوزه صنایع کاشی و سرامیک تاسیس شد. منتها در سال ١٣٨٧ جهت‌گیری جدیدی با ورود به حوزه صنعت کانی‌های فلزی و غیرفلزی در دستور کار این هلدینگ قرار گرفت. از سوی دیگر استراتژی و برنامه‌ریزی مناسبی برای ورود به عرصه اکتشاف و استخراج معادن داریم که در مرحله اجرایی قرار دارد و آثار مثبتی برای کشورمان خواهد داشت. آتیه‌نو در این شماره با احمد زمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین گفتگو کرده است. زمانی می گوید: دو سه سال است در سیستان و بلوچستان کار می‌کنیم و به محدوده‌هایی با پتانسیل خوب رسیده‌ایم که به تولید سنگ‌آهن، طلا و مس اختصاص دارند. قصد داریم با استفاده از ظرفیت‌های انسانی و طبیعی این استان محروم، سهم مهمی از تولید ملی را در آن استان رقم بزنیم.

اضافه‌کاری و سابقه بیمه

در این شماره آتیه‌نو هم محمدحسین قشقایی، کارشناس تامین اجتماعی به سوالات بیمه‌ای خوانندگان پاسخ گفته است. به گفته وی، اضافه‌کار باعث افزایش طول مدت سابقه نمی‌شود و فقط در صورت پرداخت حق‌بیمه آن، مستمری و خدمات دریافتی را افزایش می‌دهد. لازم به توضیح است که اضافه‌کار در مقررات تامین‌اجتماعی مشمول کسر حق‌بیمه است.

مطالب دیگر شماره ١٠٨ آتیه نو:

- تامین‌اجتماعی در دولت یازدهم

- قصد بنگاهداری نداریم

- پناهندگان و سیاست‌های دولت یازدهم

- بازگشت دوشنبه‌های شهرزادبینی

- بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی

- شادیتان را پنهان نکنید

- پس انداز عاطفی برای روزهای بازنشستگی

و ...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز