خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شلیک مرزبانی عربستان به سمت صیادان بی‌سابقه بوده/در جستجوی صید ناچار به تردد هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۷۰۳

درپی انتشار خبر کشته شدن یک صیاد ایرانی در درگیری با نیروهای مرزبانی عربستان، یکی از همکاران او می‌گوید: ماهیگران کشورهای حوزه خلیج فارس در تعقیب گله‌های ماهی مدام در حال جابجا کردن‌ قایق‌های خود در محدوده آب‌های مرزی هستند اما هرگز ازسوی نیروهای مرزبانی به سوی آنها تیری شلیک نشده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته اعلام شد در تیراندازی گشت مرزبانی عربستان سعودی به دو قایق ماهیگیری ایرانی، دست‌کم یک صیاد بوشهری کشته شده است. به استناد اخباری که تاکنون در این رابطه منتشر شده، نیروهای مزربانی دولت عربستان مدعی شده‌اند که صیادان ایرانی با عبور از مرز آبی تعیین شده مرتکب تخلف شده‌اند.

اگرچه تا این لحظه از جزئیات مربوط به این حادثه و وضعیت دیگر صیادانی که در زمان درگیری در این دو کشتی حضور داشتند، خبر دیگری غیر از و از واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر دیگری منتشر نشده‌ است اما گروه کارگری ایلنا بر آن شد تا از طریق منابع خود در مورد شرایط کار ماهیگیرانی که مدام در محدوده آب‌های بین‌المللی در تردد هستند، کسب اطلاع کند.

در همین رابطه یکی از صیادان بوشهری به ایلنا می‌گوید: ماهیگیران در جستجوی گله‌های سیار ماهی، کشتی‌های خود را راهی دریا می‌‌کنند برای همین تردد صیادان حوزه خلیج فارس در محدوده آب‌های مرزی اتفاق جدیدی نیست چنانچه تا پیش از برخورد اخیر بارها پیش آمده بود که صیادانی از ایران یا عربستان وارد محدوده آب‌های یکدیگر بشوند.

 وی ادامه می‌دهد: در مواردی از این دست کشتی‌های صیادی در مواجه با نیروهای مرزبانی کشور طرف مقابل، متوقف شده که درنهایت پس از بررسی مدارک شناسایی و مجوز‌های تردد صیادی به فعالیت جاری خود مشغول می‌شدند و حداکثر از تردد در مسیر غلط منع می‌شدند.

این صیاد ایرانی در ادامه با بی‌سابقه خواندن حادثه برخوردی که میان نیروهای مرزبانی عربستان با همکاران ایرانی او اتفاق افتاده است، گفت:  ماهیگیران ایرانی و عربستانی سال‌هاست که در این آب‌ها ماهیگیری می‌کنند و تاکنون نه دیده و نه شنیده‌ایم که اتفاقی نظیر شکلیک به چند قایق صیادی رخ داده باشد زیرا مرزهای آبی تعیین شده در مسیر تردد گله‌های ماهی قرار دارد.

به گفته وی؛ در شرایطی که به دلیل افزایش آلودگی آب‌های ساحلی، منابع صیدی خلیج فارس در حال کم‌شدن است، صیادان حاضر در محدوده این آب‌ها ناچارند مدام کشتی‌های خود را به مناطق دورتر از ساحل هدایت کنند اما با اتفاقی که روز گذشته افتاد اکنون امنیت شغلی صیادان بیش از گذشته تهدید شده است.

براساس مقررات حقوق بین‌الملل ازجمله کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق دریا و کنوانسیون ژنو راجع به دریای سرزمینی و منطقه نظارت، مرز دریای سرزمین معمولاً به خط فرضی‌ای گفته می‌شود که فاصله‌ای برابر با حداکثر دوازده مایل دریایی (هر مایل دریایی امروزه معادل ۱۸۵۲ متر تعریف می‌شود) از خط مبدأ ساحل هر کشور دارد. این مرز برای منطقه نظارات ۲۴ مایل و برای مناطق فلات قاره و انحصاری اقتصادی ۲۰۰ مایل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز