خبرگزاری کار ایران

ربیعی در ژنو مطرح کرد:

تروریسم امنیت‌شغلی و توسعه‌پایدار کشورها را به‌ خطر انداخته/ ضرورت بازنگری در سیاست‌های توسعه، اشتغال و مقابله با فقر

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۱۶۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی کار ILO گفت: در برخی مناطق پدیده تروریسم، سال‌هاست امنیت شغلی و توسعه پایدار را به‌خطر انداخته و بیکاری گسترده و مهاجرت نیروی کار و فقر گسترده از نتایج چنین پدیده‌ای است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به ژنو، متن دومین سخنرانی علی ربیعی در یک‌صد و ششمین اجلاس دوره‌ای سازمان جهانی کار(ILO) در جمع نمایندگان کشورهای حاضر به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رییس، وزرا، نمایندگان کارگری و کارفرمایی، خانم‌ها و آقایان

روزهای اخیر جریان تروریستی که دامن‌گیر جامعه جهانی شده، به مجلس نمایندگان و کانون دموکراسی کشور ایران حمله‌ور شد و متاسفانه منجر به قربانی‌شدن تعدادی از هموطنان ما به‌ویژه تعدادی کارگر بی‌گناه شد. در برخی مناطق پدیده تروریسم فراتر از بحث محیط زیست، جنگ و خشونت سال‌هاست امنیت شغلی و مواردی نظیر توسعه پایدار را به‌خطر انداخته و بیکاری گسترده و مهاجرت نیروی کار و فقر گسترده از نتایج چنین پدیده‌ای است.

از طرفی درهم آمیختگی تهدیدهای زیست‌محیطی با  بی‌ثباتی، خشونت و جنگ بر پیچیدگی مسایل دنیای کار افزوده است.من فکر می‌کنم درباره مساله ابتکار سبز و مهاجرت نمی‌توان فارغ از مسایل خشونت و جنگ‌افروزی در بخشی از جهان به نتایج مشخصی رسید و این موضوع می‌تواند دستور کار برنامه‌های آینده ما باشد.

با این وصف من اعتقاد دارم «ابتکار سبز» بایستی همگام با ابتکار «آینده کار» دنبال شود. امروز بیش از هر زمانی این دو حوزه به هم مرتبط و هم‌افزا شده‌اند. دیگر درک اهمیت نگاه سرمایه‌ای و استرتژیک به محیط زیست و ضرورت توسعه پایدار دشوار نیست. در بخشی از جهان و به خصوص منطقه ما به‌واسطه مشکلات زیست‌محیطی جدی در منابع آب، پدیده ریزگردها و فرسایش خاک نیازمند بازنگری در سیاست‌های توسعه، اشتغال و مقابله با فقر هستیم.

تاکید بر صنایع سرمایه‌بر و مبتنی بر منابع در گذشته همچنین سبب شده میزان اشتغال‌زایی اقتصاد متناسب با نیازمندی‌های بازار کار نباشد. توسعه مشاغل سبز بی‌گمان پاسخی است که توامان حل مسئله اشتغال و مواجهه پایدار با مشکلات زیست‌محیطی را تقویت می‌کند. این در شرایطی است که تلاش برای رشد اقتصاد سبز از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی فرصت مناسبی را در اختیار بازیگران دنیای کار قرار داده که ضمن حفظ محیط زیست، اشتغال را افزایش داده و از بیکاری بکاهند.

ایران ضمن اعلام تعهد به معاهده جهانی تغییرات آب و هوایی، برای توسعه اقتصاد سبز، ایجاد اشتغال از طریق این مشاغل و کمک به فرایند رشد فراگیر فقرزدا تلاش می‌کند. در این مسیر از توسعه همکاری‌های بین المللی نیز استقبال می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین قصد دارد با استفاده از دانش داخلی و بهبود زیرساخت‌های قانونی، آموزش، راه‌اندازی استارتاپ‌ها و توسعه فناوری‌های نوین سهم اقتصاد سبز در کل اقتصاد ایران را افزایش دهد. در این راستا از همکاری بین المللی نیز استقبال می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین از هرگونه ابتکار اقتصادی، فناورانه و سیاسی که به کشورهای خاورمیانه کمک کند به‌عوض رقابت‌های ناصحیح در بهره‌برداری از منابع‌طبیعی منطقه و تشدید بحران‌های سیاسی ناشی از مسائل محیط زیستی با یکدیگر همکاری کرده و از شدت مسائل بکاهند، استقبال می‌کند.

ما به کشورهای منطقه پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای مناسب برای انجام کار مشترک در زمینه حل مسائل محیط زیستی و ایجاد اشتغال پایدار با یکدیگر همکاری کنیم و در راستای تشکیل منطقه‌ای قوی‌تر به بهبود مسائل محیط زیستی و اشتغال پایدار یاری رسانیم. امیدواریم در نتیجه این اقدامات مهاجرت ناشی از کم‌آبی کاهش یابد و  تثبیت و توسعه اشتغال را شاهد باشیم.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی برای توسعه کسب و کارهای سبز، توسعه مسائل ناشی از اقتصاد سبز و کمک به آرمان‌های سازمان جهانی کار و پیشبرد کار شایسته از مسیر توسعه پایدار، همکاری کند.

ما بر این باوریم که رویکرد"تعامل سازنده" ایران که در چهار سال گذشته  پیگیری شده و به تعمیق صلح در جهان کمک کرده می‌تواند در مسائل محیط زیستی و اقتصاد سبز نیز مبنا قرار گرفته و مسیرهای جدیدی برای همکاری بگشاید. در ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی مسلمانان از خداوند بزرگ و مهربان برای همه انسان‌ها آرزوی سلامتی و پیشرفت و کاهش درد و رنج در هر کجای جهان را خواهانم.

سپاسگزارم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز