خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور:‌

نظام‌مند کردن نظارت‌های بیمه‌ای در طرح کارورزی/کارفرمایان به دنبال کم کردن هزینه‌ها هستند

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۹۶۶

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور می‌گوید: از آنجا که در طرح کارورزی؛ دولت مسئول پرداخت حق بیمه‌های کارورزان است باید پیش از اجرای این طرح به صورت دقیق مشخص شود که چه زمانی حق بیمه‌های کارورزان پرداخت می‌شود.

«اولیا علی بیگی» رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: از آنجا که در طرح کارورزی دولت مسئول پرداخت حق بیمه‌های کارورزان است باید پیس از اجرای این طرح به صورت دقیق مشخص شود که چه زمانی حق بیمه‌های کارورزان پرداخت می‌شود.

براساس طرح کارورزی کارفرمایان تا ۲ سال از پرداخت حق بیمه‌های کارورزان معاف هستند. این امر این نگرانی را به وجود آورده است که کارفرمایان پس از اتمام دوره ۲ ساله معافیت‌ها توسط کارفرما برای کار در کارگاه جذب نشوند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد و هزینه‌ای است و بیش از ۲ میلیون بازنشسته و ۱۳ میلیون بیمه شده دارد، اظهار داشت: امنیت روانی و اجتماعی بیمه‌شدگان در گرو صیانت از صندوق بازنشستگی، درمان و بیمه بیکاری است از این رو از دولت این انتظار را داریم که به تعهدات خود در این خصوص پایبند باشد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور درخصوص اینکه کارفرمایانی که وارد این طرح می‌شوند باید چه شرایطی داشته باشند، تصریح کرد: هر کارفرمایی که بخواهد وارد این طرح شود باید آخرین لیست بیمه‌ای ارسالی‌اش به سازمان تامین اجتماعی بررسی شود. در این خصوص باید به لیست بیمه‌ای ارسالی اسفند ماه ۹۵ استناد کرد.

وی با تاکید بر پالایش دقیق لیست‌های بیمه‌ای برای جلوگیری از تخلفات بیمه‌ای کارفرمایان که به این طرح ورود کرده‌اند اشاره کرد و افزود: بررسی صحت لیست‌های بیمه‌ای رد شده توسط کارفرمایان ضروری است برای نمونه اگر کارفرما در آخرین لیست بیمه‌ای خود ۲۰۰ کارگر را گنجانده باشد برای جذب کارگر مازاد بر آن ۲۰۰ نفر  می‌تواند از معافیت بیمه‌ای برخوردار شود.

وی درخصوص بحران نقدینگی در صندوق‌های بیمه‌ای به خاطر بالا رفتن حجم تعهدات نیز تصریح کرد: هم‌اکنون صندوق‌های بیمه‌ای همچون صندوق فولاد به علت تکالیفی که مازاد بر تعهدات برعهده‌شان نهاده شد بود دچار کمبود نقدینگی شده‌اند هر چند مجلس و دولت دوازدهم بار تعهداتی ویژه‌ای برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد نکرده‌اند اما در هر حال با توجه به اینکه کاروزان در این طرح تنها ۳۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند و ممری دیگری به جز دستمزد برای تامین معیشت خود ندارند؛ سهم درآمدهای سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه‌ها کاهش می‌یابد که این در بلندمدت می‌تواند آسیب‌زا باشد.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود در سطح جامعه و اشتغال پایدار اصلی‌ترین نگرانی برای دولت و خانواده‌هاست، گفت: بنابراین در خصوص طرح کارورزی نباید به صورت شتابزده عمل کرد چراکه برای نمونه در دولت گذشته با اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده به منابع عمومی لطمه وارد شد و یک تورم ۴۰ درصدی ایجاد شد

وی با بیان اینکه کارفرمایان همواره به دنبال کاهش هزینه‌‌ها هستند، تصریح کرد: از همین رو باید با نظام‌مند کردن نظارت‌ها جلوی تخلفات احتمالی را گرفت تا اجرای این طرح با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز