خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

مذاکره بر سر طرح کارورزی ادامه دارد/بیکاران و کارگران به یک‌اندازه آسیب‌پذیرند

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۴۱۴

یک فعال صنفی کارگری از ادامه جلسات مشترک نمایندگان گروه کارگری با مدیرکل سیاست‌گذاری اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد طرح کارورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی خدایی» از اعضای هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: به‌صورت کلی تشکل‌های صنفی کارگری از برنامه‌هایی که در دولت برای اشتغالزایی تدارک دیده‌ شده؛ خبری ندارند و معمولا نهادهای صنفی کارگری نیز مانند سایر آحاد جامعه در لحظات آخر از وجود چنین برنامه‌هایی مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد: ماه‌هاست که طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی به صورت آزمایشی در واحدهای صنعتی مستقر در برخی از استان‌های کشور به اجرا درآمده و ظاهرا نتایج آن به دستمایه‌ای تبدیل شده تا دولت به مدد آن بخواهد برای اجرای تکلیف مقرر شده در ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه اقدام کند.

وی افزود: درست است که مسئولان وزارت کار در خصوص این طرح رویه تعاملی خوبی را با گروه کارگری در پیش گرفته‌اند اما بی‌انصافی است که بگوییم روند تصمیم‌سازی در مورد مسائل مرتبط با بازار کار ایران تابع گفتگوهای سه‌جانبه شرکای اجتماعی کارگری، کارفرمایی و دولتی است.

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: اگر غیر از این بود، گروه کارگری می‌بایست از همان اجرای طرح آزمایشی کارورزی در جریان قرار می‌گرفت نه اینکه در فاصله چند هفته مانده تا اجرای رسمی طرح از طریق مطبوعات مطلع شود و بعد از اعلام اعتراض گروه‌های مختلف کارگری تازه برای مذاکره دعوت شود.

وی ادامه داد: در جلسه روز چهارشنبه اعلام کردیم که باید قبل از اجرای طرح کاروزی از جزئیات اجرای پایلوت این طرح در استان‌های مورد نظر و به ویژه از سرنوشت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به عنوان کارورز وارد محیط کار می‌شوند، مطلع شویم.

خدایی ادامه داد: به عنوان گروه کارگری معتقدیم که باید طرح کارورزی برای مدت زمانی معین و محدود و تنها در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که هم اکنون بدون اطلاع از کاربردی‌ترین مهارت‌های تخصصی و عمومی شغلی وارد بازار کار شده‌اند، اجرایی شود.

وی بایادآوری اینکه در فصل پنجم از قانون کار کنونی، شرایط کارآموزی برای کارگران تازه‌وارد و فاقد مهارت به بازار کار پیش بینی شده‌است، افزود: دولت باید اجرای برنامه‌های مهارت آموزی را از محیط کار به محیط تحصیل و آموزش منتقل کند تا امکان سوءاستفاده از نیروکار به کمترین سطح خود برسد.

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: نهادهای صنفی کارگری خواهان نظارت بر تمامی مراحل اجرای طرح کارورزی هستند زیرا نگران هستند که در عمل مفاد این طرح به ابزاری برای سوءاستفاده از نیروی کار تبدیل شود.  

این فعال صنفی کارگری افزود: برخلاف گفتمان تازه رواج یافته‌ای که تلاش دارد به جامعه القا کند که نیروی کار به دو دسته بیکاران و کارگران تقسیم شده و تضاد منافع آنها را در مقابل هم قرار داده‌است، جامعه کارگری ایران از بیکاران و شاغلانی تشکیل شده که تحت شرایط نامناسب اقتصادی امنیت معاش آنها به یک‌اندازه متزلزل و شکننده است.

وی در توجیه مقصود خود افزود: به مدد قراردادهای موقت کار اکنون سالهاست که هیچ کارگری نمی‌تواند برای خود آینده شغلی ۳۰ ساله متصور شود، مرز میان کارگران شاغل و نمایندگان صنفی آنها با بیکاران به اندازه یک تار مو باریک و شکننده است، قراردادهای کار در بهترین حالت برای یک سال تمدید می‌شوند بنابراین در چنین شرایطی تمامی کارگران شاغل و بیکار توقع و انتظار مشترکی از نمایندگان صنفی خود دارند.

خدایی که عقیده دارد اشتراک منافع ارتش بیکاران با کارگران شاغل به مراتب بیش از اختلاف منافع آنهاست، گفت: طبق اعلان رسمی حداقل 75 درصد متقاضیان ورود به بازار کار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، این جمعیت اگر مانند در میان مسئولان و صاحبان سرمایه آشنا و رابط معتبری داشتند، قطعا دغدغه معاش نداشتند.

وی افزود: تصور می‌کنم همین دلیل برای ایجاد اتحاد میان کارگران شاغل و بیکار کافی است تا به سوءاستفاده‌کنندگان احتمالی این فرصت داده نشود که بتوانند از طرح کارورزی نهایت استفاده را کرده و تا ابد نسلی را به نام کارورز مورد بهره‌کشی قرار دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز