خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

رواج بیمه‌های مسئولیت نباید باعث نادیده‌گرفته شدن اصول ایمنی بشود

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۵۸۶

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید کارفرمای معدن زمستان یورت نمی‌توانست به صرف اینکه تعدادی از کارگران این واحد معدنی را بیمه مسئولیت کرده از ایمن سازی محیط کار و به کارگیری تدابیر بهداشت حرفه‌ای غافل شود.

«اکبر شوکت» فعال صنفی کارگری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: از زمان ظهور بیمه‌های مسئولیت در دهه 70  شاهد هستیم که تعداد زیادی از کارفرمایان کارگران خود را تحت پوشش این بیمه قرار می‌دهند تا در صورت وقوع یک حادثه شرکت بیمه گر خسارت‌های وارده به کارگران را پرداخت کند.

وی  با بیان اینکه ایمن سازی محیط کار و رعایت ضوابط بهداشت حرفه‌ای در محیط کارگاه با رواج بیمه‌های مسئولیت به دست فراموشی سپرده شده است، افزود: بیمه‌‌های مسئولیت به این شرط کارایی دارند که کارفرمایان در کنار پرداخت هزینه بیمه مسئولیت، به تعهدات خود برای تامین امنیت جانی کارگران جامه عمل بپوشانند.  

این درحالی است که چند روز پس از حادثه معدن یورت که 44 کارگر در آن جان خود را از دست دادند، اعلام شد که شرکت بیمه آسیا  قرار است که به خانواده 40 کارگر دیه کامل 210 میلیون تومانی پرداخت کند این در حالی است که مشخص نیست تکلیف پرداخت دیه به خانواده 4 کارگر دیگر چه می‌شود.

در عین حال رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قم با اشاره به مشکلات بیمه‌ای کارگران یورت، تصریح کرد: تعدادی از کارگران معدن یورت ادعا کرده‌اند که کارفرما شغل آنان را در لیست ارسالی به سازمان تامین اجتماعی کتابدار و آرایشگر قید کرده است.

شوکت با بیان اینکه معاف شدن کارگاه‌های بالای 50 نفر کارگر از انجام بازرسی‌سازمان تامین اجتماعی سبب ساز این مشکل شده است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس در هنگام تصویب قوانین به این مسئله توجه ندارند که کارفرمایان در صورت معاف شدن از نظارت‌ها دست به تخلف می‌زنند، این مسئله از این حیث دارای اهمیت است که کارفرمایان به سبب مالکیت کارگاه به فکر حداکثر سازی سود خود هستند.

دبیر  خانه کارگر قم  در ادامه با انتقاد از اینکه بازرسان ادارات کار نیز عموما تخصص و شناخت کافی از کارگاه‌هایی که باید مورد بازرسی قرار بگیرند، ندارند، گفت: البته تا اتمام تحقیقات کمیته حقیقت یاب حادثه معدن زمستان یورت،  نمی‌توان در مورد کم و کیف عملکرد بازرسان اداره کار اظهار نظر قطعی کرد اما یک نکته را نبایست از یاد برد و آن اینکه بازرسان کار عموما شناخت تخصصی از کارگاه‌هایی که به آنان سر می زنند ندارند.

وی افزود: به عنوان مثال یک بازرس کار که از واحدهای معدنی بازرسی می‌کند باید شرایط معدن و ضوابط ایمنی در این محیط را به خوبی بشناسد در غیر این صورت فلسفه انجام بازرسی‌ زیر سوال می‌رود.

دبیر  خانه کارگر قم  در پایان با تاکید بر اینکه پس از انتشار گزارش معدن یورت باید بر اساس سهم هر مقصر با آنها برخورد قانونی کرد، گفت: فارغ از اینکه معدن یورت متعلق به چه نهادی است باید با مقصرین آن برخورد شود البته این مستلزم آنست که قصور آنها ثابت شود اما در هر حال باید متوجه باشیم که بر اثر فوت 44 کارگر این معدن  افکار عمومی جریحه دار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز