خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

تنها اتحاد کارگری می‌تواند دستاوردهای انقلاب را زنده نگه دارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۸۵۰

یک فعال کارگری می‌گوید: تنها اتحاد همه کارگران قادر است بازگشت به قانون اساسی و احقاق حقوق از دست رفته مزدبگیران را میسر سازد.

ناصر آقاجری (فعال مستقل کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با شرایط فعلی کارگران گفت: روز بزرگ اول ماه می (روز جهانی کارگر) در پیش است. سوال اساسی این است که کارگران مبارز ایرانی که در دهه‌های پیش از انقلاب بر روند جنبش کارگری جهان تاثیر گذار بودند آیا قادرند با اتحاد خود، دولت‌ها را وادار نمایند به اصل 44 و 45 قانون اساسی که دستآورد انقلاب بزرگ مردم ایران بوده بازگردندد و قانون کار را در جهت منافع کارگران که تنها دستان مولد آنهاست که به جامعه زندگی می‌بخشد و می‌تواند ایران را به توسعه صنعتی بازگردانند، اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه قانون اساسی و قانون کار دستاوردهای انقلاب ملت است، افزود: تنها اتحاد و همدلی کارگران می‌تواند این دستاوردها را زنده نگه دارد.

آقاجری در ادامه با انتقاد از نهادینه شدن تفرقه در ساختار تشکل‌های صنفی گفت: در تجمعات و حرکت‌ها شاهد فرقه‌گرایی و تفرقه هستیم و این روال، هیچ به نفع مزدبگیران نیست و نمی‌تواند اوضاع فعلی را تغییر دهد.

این فعال کارگری در ادامه بحث به تاریخچه جنبش کارگری در ایران و نقش کارگران در انقلاب مشروطه پرداخت و گفت: در آن روزگارانی که در ایران صنایع سنگینی وجود نداشت و تنها کارگاه‌های کوچک آهنگری و چند کارگاه کوچک چاپ در سراسر این کشور استبداد زده پیدا می‌شد، در آن روزگار تار و تاریکی که شاهان قاجاریه فارغ از دنیای در حال پیشرفت صنعتی – علمی، در عیش و نوش غرق بودند، مولدان کشاورز و صنعتگر ایرانی از فقر و بیگاری و مالیات‌های رنگارنگ؛ به روسیه تزاری مهاجرت می‌کردند تا با کار در صنایع نفت و معادن یک استعمارگر و امپریالیسم همسایه، لقمه ای حقیر برای کودکان خود به دست بیاورند.

وی ادامه داد: در آن شرایط بود، که در آنجا آموزش کارگری و انقلابی دیدند تا به ایران برگردند و با ایجاد تشکیلات زیرزمینی ایران را آماده انقلاب بزرگ مشروطه بنمایند. در ایرانی که با اقتصاد طبیعی – کشاورزی روزگار می‌گذارند، طی چند سال صاحب صدها هزار کارگر انقلابی شد و این چنین بود که انقلاب مشروطه پا گرفت.

آقاجری افزود: پس از آن، در دوران پهلوی نیز این کارگران بودند که با جانفشانی و مبارزه، مقابل استبداد و اختناق ایستادند و انقلاب کردند؛ و حالا نیز این کارگران هستند که بایستی با اتحاد از دستاوردهای این انقلاب صیانت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز