خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

مشکل کارگران روغن قو در دولت قبل شروع شد/ امیدواریم تعطیلی موقتی باشد

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۰۶۰

عضو هیات مدیره نهاد صنفی کارگران شهر‌ری با یادآوری اینکه مشکلات کارگران روغن‌ نباتی قو ۶ سال پیش و درست از زمان واگذاری مدیریت این واحد صنعتی به بخش خصوصی آغاز شده است، گفت: امیدواریم تعطیلی این واحد موقتی باشد.

«علی خدایی» فعال صنفی کارگری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: مشکلات کارخانه روغن نباتی قو از ۶ سال پیش و قبل از به روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز شده و محدود دانستن  مشکلات این کارخانه به عملکرد افرادی که اکنون در دولت دارای مسئولیت هستند، امر پسندیده‌ای نیست و نباید در بزنگاه‌های سیاسی از مشکلات صنفی کارگران برای  پیشبرد اهداف سیاسی و جناحی بهره جست.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار شهرستان ری در توضیح مشکلات کارخانه روغن نباتی پارس قو گفت:   ۶ سال پیش و در زمان دولت پیشین  واگذاری کارخانه روغن نباتی قو  به بخش خصوصی انجام شد و شاید مصادف شدن این واگذاری با تشدید تحریم‌های اقتصادی باعث شد تا بهانه‌گیری در خصوص آلاینده بودن فعالیت‌های آن آغاز شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور  گفت: بخشی از مشکلات کارخانه روغن نباتی قو به فشار اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌های اقتصادی دولت قبلی  بازمی‌گردد، این  امر از آن حیث دارای اهمیت است که این کارخانه به خاطر این مشکل بزرگ نمی‌توانست مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کند.

خدایی در دنباله بازخوانی مشکلات کارگران کارخانه روغن‌نباتی قو گفت: بعد از اینکه بنیاد اقتصادی کوثر در مقام مالک،  این واحد صنعتی را در سالهای منتهی به دهه۹۰ به بخش خصوصی واگذار می‌کند، یک شبه ادامه فعالیت کارخانه قو با حجم انباشت‌شده‌ای از مشکلات مواجه می‌شود.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات این واحد صنعتی متهم شدن به آلایندگی هوای پایتخت است،  تصریح کرد: اگر سازمان محیط زیست واقعا نگران سلامتی اهالی مناطق هم جوار با این کارخانه است، چرا تاکنون اقدامی برای جا به جایی عوامل آلاینده تری مانند ترمینال جنوب انجام نداده است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها با چاپ سیاه و سفید عکس‌های بخار ناشی از فعالیت‌های کارخانه وانمود کردند، که پارس قو در حال آلوده کردن هواست.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه «به نظر می‌رسد» که مالکان خصوصی از تعطیلی این کارخانه چندان بدشان نیاید، اظهار داشت: زمانی زمین‌های که کارخانه در آن واقع شده بود چندان ارزشی نداشت اما حالا با وسیعتر شدن شهر قیمت زمین‌ها هم بالا رفته و پشت تغییر کاربری و تجاری‌سازی این زمین‌ها سود کلانی خوابیده است.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره انتشار خبر تعطیلی موقت کارخانه روغن نباتی قو، گفت: امیدورایم که تعطیلی همانطور که عنوان شده است موقتی باشد زیرا مطابق قانون، اصولا هرگونه تعطیلی واحدهای صنعتی وتولیدی مسئله‌ای است باید ابتدا در شورای عالی کار مطرح و مصوب شود.

این فعال صنفی کارگری در ادامه درخصوص پرداخت نشدن بخشی از مطالبات مزدی کارگران در ماه‌های منتهی به سال ۹۶، تصریح کرد: البته کارفرما با وساطت برخی نهادها متعهد شده است که مطالبات مزدی کارگران را پرداخت کند، اما نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود این است که این نهادها بیشتر نقش ریش سفیدی و کدخدامنشی دارند و نمی‌توانند که کارفرما را حتما ملزم به پرداخت مطالبات کارگران کنند.

این عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه در قوانین موضوعه کشور پرداخت مطالبات مزدی کارگران برای کارفرما چندان الزامی نیست، افزود: در نظر داشته باشد که اگر کارفرما اقساط وام، عوارض و مالیات خود را پرداخت نکند با چه جریمه‌های سنگینی مواجه می‌شود اما پرداخت نکردن مطالبات مزدی برایش چندان محلی از اعراب ندارد که این یک ضعف قانونی است.

وی افزود: تعطیل شدن یک به یک کارخانه‌هایی که بیشی از نیم قرن عمر دارند و زمانی صدها کارگر در آن مشغول بودند یک هشدار جدی است که امیدورایم با هوشمندی مدیران دولتی این اتفاق در مورد کارخانه‌ای مانند روغن قو اتفاق نیفتد.

این فعال صنفی کارگری در عین حال تاکید کرد: افکار عمومی در کنار اطلاع یافتن از تعطیلی یک کارخانه باید این موضوع را نیز بداند که روند تعطیلی یک کارخانه در چه زمانی و توسط چه افرادی آغاز شده‌است، تا در صورت لزوم در نگرش خود به جامعه پیرامون تجدید نظر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز