خبرگزاری کار ایران

یک فعال مستقل کارگری مطرح کرد؛

توافق بر سر سبد معیشت؛ دستاوردی مثبت/ رای کارگران باید با قدرت جمعی همراه باشد

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۸۷۸

بهرام حسنی‌نژاد معتقد است توافق بر سر سبد معیشت در شورای عالی کار تا اینجای کار یک دستاورد مثبت است؛ اگرچه آن چیزی که اهمیت دارد، اجرایی شدن این توافق است.

بهرام حسنی‌نژاد (فعال مستقل کارگری) در گفتگو با ایلنا در ارتباط با روند مذاکرات مزدی 96 گفت: توافق بر سر هزینه‌های سبد معیشت خانوار یک دستاورد مثبت است و تا اینجای کار یک گام به جلو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این اتفاق باید سالها پیش از این رخ می‌داد؛ به عبارتی اگر بند دوم ماده 41 قانون کار پیش از اینها اجرایی می‌شد، شکاف میان دستمزد و هزینه‌های خانوارهای کارگری و به تبع آن شکاف طبقاتی تا این حد عمیق نمی‌شد.

دبیر سابق انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو با بیان اینکه اولین بار است که سر مساله معیشت، دولت و کارفرمایان مجبور شده‌اند اعتراف کنند که هزینه‌های حداقلی زندگی سه برابر حداقل دستمزد فعلی است، ادامه داد: از اینجای کار به بعد، اجرایی شدن این توافق کم سابقه است که اهمیت دارد.

حسنی‌نژاد افزود: اگر واقع بین باشیم، نمی‌توان زیاد به نتایج شورای عالی کار خوشبین بود؛ چرا که دولت و کارفرمایان پیش از این ثابت کرده‌اند که با قدرتی که در این شورا دارند، به راحتی می‌توانند توافقات و قوانین لازم الاجرا را به سود انباشت حداکثری سرمایه و به ضرر کارگران زیر پا بگذارند.

این فعال کارگری تاکید کرد: بدون داشتن تشکل‌های قوی کارگری که دارای ساختار سراسری و دموکراتیک باشند، به سادگی نمی‌توان حریف شرکای اجتماعی متحد و زورمند شد؛ رای کارگران در شورای عالی کار اگرچه اقلیتی است، اما اگر با قدرت جمعی کارگران همراه باشد، حتما و بدون تردید اثرگذار خواهد بود و این قدرت جمعی فقط و فقط در گرو تشکل‌یابی مستقل و اتحاد نیروی کار است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز