خبرگزاری کار ایران

«هشتم مارس» روز جهانی زنان کارگر

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۵۶۷

امروز هشتم مارس روز جهانی زن است؛ این روز یادبود کارگران زنی است که در دفاع از حقوقشان دست به تجمع و اعتراض زدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هشتم مارس، روز جهانی زن است. از برگزاری اولین روز جهانی زن بیش از ١٠٠سال می‌گذرد.

 در ٨ مارس سال 1857 میلادی ، زنان کارگر نساج یک کارخانه بزرگ پوشاک در شیکاگو، برای اعتراض به شرایط سخت و نابرابر کاریشان با مردان و وضعیت بد اقتصادیشان ، دست به اعتصاب زدند. پلیس با حمله‌ی وحشیانه به صفوف معترضین بسیاری را زخمی کرد و گویا این تظاهرات چندین کشته نیز برجای گذاشت.

خاطره این اعتصاب برای کارگران نساجی باقی ماند . در 8 مارس 1908، در واقع بعد از گذشت بیش از 50 سال ، کارگران زن کارخانه نساجی کتان در شهر نیویورک با خاطره اعتصاب در این روز ، به دلیل تبعیض ، محرومیت و فشار زیاد کار، دست به اعتصاب زدند . صاحب کارخانه به همراه نگهبانان برای جلوگیری از  همبستگی کارگران دیگر بخش‌ها با اعتصاب و گسترش اعتراض ، این زنان را در محل کار خود در کارخانه محبوس کرد . به دلایل ناشناخته ای آتش در کارخانه در گرفت و فقط تعداد کمی از کارگران زن محبوس توانستند خود را نجات دهند . 129 کارگر زن در آتش سوختند .

در  نهایت پس از اعتراضات زنها در طول سالها و دهه‌ها و برجا گذاشتن خاطره‌های دردناک ولی باشکوه از این روز، 27 آگوست 1910 ، 8 مارس به عنوان «روز جهانی زن»  شناخته شد . در 8 مارس 1911 اولین روز جهانی زن در کشورهای سوئد، دانمارک، آلمان، اطریش، سوییس و آمریکا برگزار شد. میلیون ها زن در برگزاری این روز شرکت کردند .

هم‌اکنون زنان بسیاری در سراسر جهان، روز جهانی زن را با برگزاری مراسم مختلف گرامی می‌دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز