خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

توقع کارگران در مورد مزد 96 به‌جاست/ هزینه شوک اقتصادی تنها متوجه مزد‌بگیران

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۲۶۴

یک فعال صنفی کارگری معتقد است که کارگران هیچگاه خواهان جبران یک باره شکاف 60 درصدی تورم و دستمزد نبوده‌اند اما حداقل این این توقع را داشتند که در عرض سه سال گذشته قسمتی از این عقب ماندگی جبران می‌شد.

«ناصر چمنی»  فعال صنفی کارگری در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: جبران شکاف میان درآمد و هزینه مسئله‌ مغفول مانده‌ای است که همواره در سالهای گذشته به صورت سرسری به آن پرداخت شده است.

وی بابیان اینکه طبق آخرین برآوردها آهنگ رشد هزینه‌های زندگی دست‌کم 60 بار سریعتر از روند افزایش دستمزدها بوده است، تا به امروز همیشه با نزدیک شدن به روزهای پایانی هر سال شاهد افزایش مضاعف تلاش کارفرمایان دولتی و خصوصی برای پایین نگهداشتن قدرت خرید کارگران بوده‌ایم.

رئیس  کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارگران و نمایندگان آنها در مذاکرات مزدی هیچگاه خواهان جبران یکباره این شکاف نبوده‌اند، تصریح کرد:  انتظار داشتیم  که از سال 92 که دولت یازدهم بر سر کار آمد گام‌هایی در جهت جبران این شکاف برداشته شود و بر همین اساس سه سال گذشته فرصت خوبی بود تا قسمتی از این عقب ماندگی جبران شود.

چمنی در ادامه  با بیان اینکه توقع کارگران از مزد 96 مانند سال‌های گذشته درست و به‌جاست ، تصریح کرد: انتظار داریم که محاسبات مربوط به سبد معیشت در مذاکرات مربوط به تعیین دستمزد 96 لحاظ شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت قیمت اقلام مصرفی، ارز، حامل‌های انرژی و بالا رفتن هزینه‌های بهداشت و درمان، تصریح کرد: کارگران و اقشار فرودست سهمی از مواهب اقتصادی ندارند و بار هزینه‌های هولناک  نوسانات اقتصادی تنها بر روی دوش آنها است.

این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه با در نظر گرفتن خطر فقر اعلام شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس قدرت خرید کارگران هم اکنون به کمتر از 1 سوم رسیده است،افزود:  از دولت می خواهیم که همانند سال‌های گذشته دستمزد را در گیر و داری شرایط اقتصادی به حال خود رها نکند و متوجه این موضوع باشد که رخت بر بستن رکود وابستگی مستقیمی به حمایت از مزد دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز