خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بیمه های اجتماعی مطرح کرد:

وزارت بهداشت به‌عمد واقعیت را کتمان می‌کند/ کسب درآمد تامین اجتماعی با پزشکان تفاوت دارد

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۵۳۵

یک کارشناس بیمه های اجتماعی می‌گوید وزارت بهداشت در نحوه هزینه کرد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان تعمدا واقعیت را کتمان می‌کند چرا که به جای صحبت منطقی به شانتاژ رسانه‌ای متوسل شده است.

«عبای اورنگ» کارشناس بیمه های اجتماعی در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت:  وزارت بهداشت در نحوه هزینه کرد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان سیاه نمایی می‌کند و به جای کار کارشناسی شانتاژ رسانه ای می‌کند.

اورنگ با بیان اینکه سهم درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی به صورت کامل هزینه شده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی در برخی موارد حتی بیشتر از این میزان نُه-سی‌ام دریافتی در بخش درمان هزینه کرده است؛ وزارت بهداشت تصور می کند که منابعی وجود دارد که این منابع در درمان بیمه شدگان هزینه نمی‌شود.

وی افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی بیمه سلامت که خود دستی بر آتش دارد به خوبی می‌داند که هزینه‌های درمان در سازمان تامین اجتماعی بیشتراز این رقم ها است اما خود را به ندیدن می‌زند.

این کارشناس بیمه های اجتماعی با بیان اینکه وزارت بهداشت از این ندیدن‌های تعمدی دو هدف عمده را دنبال می کند، گفت: نخست اینکه وزارت بهداشت در صورتی که نُه- سی‌ام حق درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی در اختیارش قرار نگرفت می‌تواند بهانه ای پیدا کند تا شکست طرح تحول سلامت را به گردن سازمان تامین اجتماعی بیاندازد. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی یک از پایه کار ترین سازمان‌ها در حمایت از اهداف اولیه طرح تحول سلامت بوده است.

اورنگ به تشریح هدف دوم وزارت بهداشت پرداخت و افزود: اگر هم نُه-سی‌ام حق درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد قطعا این حقوق کارگران در محلی دیگر یعنی طرح تحول سلامت هزینه خواهد کرد و با این منابع بدون توجه به تضییع و سوء استفاده از حقوق کارگران توانسته در کوتاه مدت برای خود اعتباری دست و پا کند.

این کارشناس بیمه های اجتماعی با بیان اینکه در هر دو هدف وزارت بهداشت خیری برای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد، گفت: حتی اگر به جای نُه- سی‌ام درآمد های سازمان تامین اجتماعی از محل دریافت حق بیمه‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم نا به سامانی طرح تحول سلامت و هزینه های غیر ضرور که بر آن سوار شده است را نمی تواند تامین کند و کسری بودجه طرح تحول سلامت تامین نخواهد شد.

اورنگ در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت یکی از رسانه ی ترین وزارتخانه ها در ادوار مختلف وزارت بهداشت است، گفت: هیاهو کردن رسانه ای مشکلات طرح تحول سلامت را برطرف نمی‌کند. از این رو اگر نُه-سی‌ام حق بیمه در دستان وزارت بهداشت متمرکز شود شاهد آن خواهیم بود که سنگری وزارت بهداشت برای دفاع از خود در برابر شکست طرح تحول سلامت درست کرده را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند بی کفایتی در اجرای طرح را بر دوش دیگران بیاندازد.

اورنگ با بیان اینکه وزارت بهداشت سازمان تامین اجتماعی را سوپر مارکتی محسوب می کند که همیشه در حال دریافت پول نقد است، گفت: وزارت بهداشت تصور می‌کند همانگونه که پزشکان پول عمل جراحی  را قبل از عمل از بیماران دریافت می‌کنند، سازمان تامین اجتماعی هم، همه حق بیمه ها را سر ماه از کارفرمایان و دولت می گیرد.

وی افزود: احتمالا وزارت بهداشت از رکود اقتصادی حاکم بر صنعت و تولید اطلاع ندارد و نمی‌داند کارفرمایی که دستمزد کارگرانش را نمی‌تواند پرداخت کند چگونه می‌تواند سهم حق بیمه کارگرانش بپردازد. البته ناگفته نماند دولت هم سهم 3 درصدی و یا در مشاغلی که تقبل نموده سهم 20 درصد کارفرمایان را بجای آنان بپردازد، نمی پردازد.

این کارشناس بیمه های اجتماعی در ادامه با اشاره به مطالبات 120 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت، گفت: دولت مطابق قانون برنامه ششم توسعه مکلف است که هر سال حداقل 10 درصد (12 هزار میلیارد تومان) از طلب سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند اما برای سال 96 حتی 1 ریال را هم برای پرداخت بدهی خود پیش بینی نکرده است.

وی افزود: تامین اجتماعی همچنین صدها میلیارد تومان از سیستم شهرداری ها مطالبات دارد که قسمتی از آن بابت هزینه های درمان است. این در حالی است که شهرداریها با توجه عوارض دریافتی از مردم نسبت به سایر کارفرمایان وضعیت مالی مساعدتری دارند با این حال مطالبات تامین اجتماعی را نمی پردازند.

اورنگ ادامه داد: در این شرایط  این پرسش اساسا جای تعجب دارد که چرا وزارت بهداشت که می داند درآمدهای سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه ها محقق نشده بازهم اصرار می‌کنند که منابع درمان بیمه شدگان در اختیارشان قرار گیرد.  

اورنگ با بیان اینکه تفکر وزارت بهداشت دوستدار نظام نیست، گفت: انحرافات طرح تحول سلامت نظام را دچار چالش می کند و دست اندازی به منابع درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی شکاف ایجاد شده را تشدید می کند. از این رو هشدار می دهیم که بازی کردن وزارت بهداشت در این زمان خلاف مصالح ملی و به ضرر نظام است.

این کارشناس بیمه های اجتماعی در پایان افزود: سازمان تامین اجتماعی مخالف نظارت بر هزینه کرد درآمدهای خود در بخش درمان نیست چرا که به شفافیت در این زمینه اعتقاد دارد. از این رو اگر وزارت  بهداشت صرفا نگران  نحوه هزینه کردن 9 سی ام است می تواند به گزارش نهادهای نظارت کننده اکتفا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز