خبرگزاری کار ایران

85 درصد از کارگران قزوینی هزینه بازنشستگی خود را از جیب می دهند

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۴۴۵

یک فعال کارگری در قزوین مدعی شد، در حال حاضر حدود 85 درصد از کارگران متقاضی بازنشستگی در استان قزوین تمام هزینه بازنشستگی سخت وزیان آور خود را از جیب پرداخت می کنند.

«عید علی کریمی» با اعلام این  خبر  به ایلنا گفت: با افزایش هزینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور، برخی کارفرمایان بجای پرداخت این هزینه، تلویحا از کارگران مشمول می‌خواهند که مسئولیت پرداخت آنرا برعهده بگیرند.

او با بیان اینکه هم اکنون تا نزدیک به 85 درصد از کارگران واحد‌های استان قزوین که امکان بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور را دارند، هزینه یادشده را از جیب پرداخت می‌کنند، افزود: تا پیش از این هزینه مربوط به بازنشستگی پیش موعد هر کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور معادل 4 درصد حق بیمه دوران اشتغال وی در کارهای سخت و زیان آور بود اما در حال حاضر مدتی است که این هزینه تا 7 درصد افزایش یافته است و در نتیجه برخی کارفرمایان درصدد برآمده‌اند تا این هزینه‌را از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد پرداخت کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: به عنوان نمونه  کارفرمایانی هستند که برای پرداخت این هزینه از کارگران متقاضی رضایت نامه کتبی می‌گیرند که به موجب آن تا بیش از 60 درصد مزایای سنوات پایان کار  کارگر بازنشسته بابت هزینه بازنشستگی پیش از موعد وی هزینه می‌شود.

 به گفته وی متداول شدن این رویه در حالی است که به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و به ویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار هزینه‌ای  پرداخت کنند.

نایب رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی استان قزوین،با بیان اینکه هر روز این مشکل برای  تعداد زیادی از کارگران متقاضی بازنشستگی تکرار میشود در ادامه گفت:بهانه کارفرما های واحد های صنعتی  با ادامه این رویه این است که  تامین اجتماعی بار مالی هنگفتی را با اجرای این قانون جدید به آنان تحمیل کرده  وآنان  توان پرداخت  همه هزینه بازنشستگی کارگران زیر مجموعه خود را ندارند.

گفتنی است سازمان تامین اجتماعی از تاریخ 14 مهر ماه سال 93 در محاسبه 4 درصد حق بیمه کارفرمایان از رویه جاری عدول کرده و سهم بیشتری - گاه تا 7 درصد از کارفرمایان طلب می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز