خبرگزاری کار ایران

فرماندار سردشت: کولبران متوفی دنبال قاچاق بودند/ فعالان کارگری: اگر گرسنگی و فقر نباشد، کسی سراغ کولبری نمی‌رود

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۸۷۲

فرماندار سردشت می‌گوید : کولبرانی که در اثر ریزش بهمن فوت کرده‌اند به دنبال حمل کالای قاچاق از معابر غیرقانونی بوده‌اند اما یک فعال کارگری معتقد است: کار کولبری ریشه در بیکاری دارد و همه معابر حمل کالا خطرناک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ریزش بهمن در نهم دی ماه، 16 کولبر را در مرز سردشت در زیر آوار مدفون کرد؛ که پس از تلاش‌های چند ساعته مردم محلی و نیروهای امداد و نجات، از زیر آوار خارج شدند؛ اما  در این میان، متاسفانه 4 نفر از کولبران جان خود را از دست می‌دهند.

میراشکان مهدوی، فرماندار سردشت، در ارتباط با این حادثه می‌گوید: اینها کولبر به معنای واقعی نبودند، بلکه از معابر غیرقانونی عبور می‌کرده‌اند و به دنبال قاچاق بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه نوع بار این کاروان مشخص نیست، می‌گوید: در حال حاضر، 8000 دفترچه تردد کولبری در شهرستان سردشت صادر شده که صاحبان آنها به صورت قانونی از مسیرهای امن، کولبری می‌کنند و برایشان مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ متوفیان هم اگر از این مسیرهای قانونی می‌رفتند، به مشکل نمی‌خوردند.

این مقام مسئول از این 8000 کارت تردد به عنوان فرصت‌های شغلی یاد می‌کند و در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایلنا که "چگونه از مشاغل غیرشایسته پرخطر، می‌توان به عنوان فرصت شغلی یاد کرد؟" می‌گوید: در سردشت، همین هم فرصت شغلی است.

در عین حال سیدصالح حسینی، فعال کارگری و عضو سابق خانه کارگر کردستان در پاسخ به این اظهارات می‌گوید: متهم کردن متوفیان به حمل قاچاق درست نیست و این اتهام‌زنی، نوعی فرار از معرکه از جانب مسئولان است؛ تازه مگر چه قاچاقی این بنده‌های خدا می‌توانند وارد کنند؟!

این فعال کارگری تاکید می‌کند: مشکل اصلی از بیکاری است؛ مسئولان اگر فرصت‌های شغلی ایجاد کنند، اگر گرسنگی و فقر نباشد، کسی سراغ کولبری نمی‌رود.

حسینی با بیان اینکه کولبری خطرناک است و معابر قانونی و غیرقانونی ندارد؛ می‌افزاید: این متوفیان در این سرمای زمستان از هر راهی در کوهستان‌های پرخطر کردستان می‌رفتند، ممکن بود بازهم دچار مشکل شوند.

او در پایان تصریح می‌کند:  مسئولان محلی و کشوری بیایند و به موضوع کولبری ریشه‌ای نگاه کنند؛ از خود سلب مسئولیت کردن و جوانان بیکاری را که از زور ناچاری و گرسنگی به کوهستان ها پناه می‌برند، متهم کردن، به هیچ وجه صحیح نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز