خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

پلاسکو خاطره تلخ کارگران از بنیاد مستضعفان

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۹۲۰

یک فعال صنفی کارگری می‌گوید: فروریختن پلاسکو و شهادت آتش نشانان و بیکاری کارگران و کسبه، هم حاصل اهمال مدیران شهری است و هم نتیجه قصور بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی ساختمان است.

«حسین حبیبی»، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، در گفتگو با ایلنا با اشاره به حادثه پلاسکو و شهادت آتش نشانان و بیکار شدن کارگران گفت: با ریزش ناگهانی ساختمان پلاسکو مشخص شد که مشکل بزرگی به نام فرسودگی بافت های قدیمی و فرسوده داریم.

وی ادامه داد: بیمه نبودن کارگران بیکارشده مشخص کرد که مشکل دیگری به نام کارگاههای غیرمجاز داریم و روشن است که اگر این اتفاق در ساعت شلوغی از روز می‌افتاد، ابعاد فاجعه بسی سنگین‌تر و هولناک‌تر می‌شد.

حبیبی با بیان این که بایستی نهادهای مقصر در حادثه به دقت مشخص و به عملکرد نادرست آنها رسیدگی شود؛ افزود: بدیهی است که تقصیر این فاجعه در وهله اول متوجه سیستم شهرداری و مدیریت شهری است و در مرحله بعد به قصور مالک اصلی ساختمان یا همان بنیاد مستضعفان برمی‌گردد که در سالهای قبل، قدمی در جهت ایمن سازی این ساختمان برنداشته است.

وی ادامه داد: براساس قانون، مالک نمی‌تواند وقتی ملکی را به صورت سرقفلی واگذار می‌کند، نسبت به رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار در آن، بی تفاوت باشد.

بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه داد: بنیاد مستضعفان که از دستاوردهای انقلاب است و نهادی است که برای دفاع از حقوق محرومان تاسیس شده، به عنوان مالک پلاسکو از خود خاطره تلخی در اذهان کارگران برجای گذاشت و در حال حاضر نمی تواند از مسئولیت خود که ایجاد محیط کار ناایمن برای کارگران بوده، فرار کند.

حبیبی تاکید کرد: بنابراین بنیاد هم در مقام مالک و هم در مقام نهاد متولی قانونی امر حمایت از کسانی که تحت ظلم قرار گرفته‌اند؛ بایستی در جهت جبران خسارت های به وجود آمده هم در بحث بیمه‌ای کارگران و هم در بحث‌های حمایتی دیگر ورود کند.

حبیبی در ادامه بحث به موضوع لزوم پیشگیری از بروز حوادث اینچنینی پرداخت و گفت: پلاسکو باید زنگ اخطاری باشد برای مسئولان و آگاهی آنها را افزایش دهد که بایستی در شرایط فقدان ایمنی، هم مدیریت شهری و هم بازرسان وزارت کار به سرعت کارگاهها و ساختمان‌ها را پلمپ کنند.

این فعال کارگری در پایان تصریح کرد: حال که علی‌الظاهر در شرایط حاکمیت قانون کار به سر می بریم، شاهد این طور فجایع در حق کارگران هستیم؛ فرض کنید قرار باشد لایحه اصلاح قانون کار تصویب شود و بی حقوقی و ترویج حق کشی، نهادینه شود؛باید پرسید  آن موقع قرار است  شاهد چه نوع فجایع و در چه ابعادی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز