خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان رشت:

هزینه تشکیل پرونده بیمه کارگران ساختمانی در رشت سه برابر گران شد/ انتقاد از تخلف کانون انجمنهای صنفی استان

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۲۷۶

یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی در استان گیلان از واگذاری صحت هویت صنفی اشخاص متقاضی استفاده از سهمیه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به کانون انجمن های صنفی کارگری استان انتقاد کرد.

«منوچهرحسنی» رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی  کارگران ساختمانی شهرستان رشت در این باره به ایلنا گفت: به درخواست کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان تقریبا از خرداد ماه سال جاری بر اساس تفاهم نامه ای، که با زیاده خواهی کانون و عدم اطلاع سازمان تامین احتماعی از ضوابط حاکم بر تشکلهای صنفی و به منظور برونسپاری بخشی از فعالیتهای سازمان مسئولیت واگذاری احراز اشتغال کارگران ساختمانی این شهرستان را از تشکل تخصصی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی رشت سلب و به  کانون انجمن های صنفی کارگری  واگذار گردید.

 

این فعال صنفی با تاکید برغیرقانونی بودن واگذاری خدمات مرتبط با کارگران ساختمانی به کانون انجمنهای صنفی کارگری اظهار داشت: این درحالیست که پیش از این مسئولیت بازرسی و احراز اشتغال متقاضیان استفاده از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی این شهرستان برعهده تشکلات صنفی کارگری بخش ساختمان بوده است.

 طبق اظهارات وی  بر اساس ماده 18 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار وسایر قوانین مربوط  به بیمه کارگران ساختمانی، احراز صلاحیت بیمه شدگان وظیفه انجمن های صنفی کارگری ساختمانی است و محول شدن آن به هر نهاد صنفی غیر تخصصی  دیگر خلاف قانون است.

به گفته حسنی ،احراز صلاحیت شاغلان کارگران بخش صنعت ساختمان تخصصی است و در این راستا انجمن های صنفی کارگری ساختمانی که نمایندگان منتخب کارگران شاغل این حرفه هستند، توانایی و قدرت تشخیص احراز صلاحیت شاغل و غیرشاغل بودن کارگران ساختمانی را دارند.

او در ادامه سخنان خود مدعی شد که هر کارگر ساختمانی که از طریق کانون انجمن های صنفی استان در شهرستان رشت برای بیمه تامین اجتماعی اقدام کند با توجه به اینکه ماهیت کانون غیر انتفاعی و خود گردان است و به طبع آن دارای ورودیه ای معادل دو میلیون ریال و حق عضویتی معادل چهار درصد از کل کارکرد سالیانه هر انجمن عضو کانون است، و تبعا با توجه به اینکه انجمن صنفی نیز تشکلی خود گردان بوده که از منبع ورودیه و حق عضویت تامین می شود، باید مبلغ حدود بین 100 تا 120 هزار تومان به انجمنهای صنفی عضو کانون پرداخت کند و این در حالی است که تا پیش از این هزینه هر کارگری که از طریق انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان رشت برای بیمه تامین اجتماعی اقدام می کرد با اختیارو انتخاب خود فرد متقاضی نهایتا مبلغ 36 هزار تومان بود که حدود یک سوم هزینه کنونی می شود.

این فعال صنفی کارگران دراستان گیلان  با درخواست ازمدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان برای رسیدگی به این موضوع مهم افزود: در مورد این مشکل با برخی مسئولان آن اداره کل وهمچنین مدیران شهرستانی مکاتباتی انجام شده است، که در عمل پاسخ روشنی به ادامه همکاری با انجمن های صنفی  کارگران ساختمانی نمی دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز