خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری شورای عالی کار مطرح کرد:

تکرار مواضع اتاق بازرگانی از زبان رئیس کمیسیون اقتصادی/ موافقان راجع به اصلاح قانون کار کلی‌گویی نکنند

asdasd
کد خبر : ۴۳۶۹۱۷

عضو کارگری شورای عالی کار عقیده دارد اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مبنی بر مشکل تلقی کردن قانون کار، تکرار مواضعی است که این روزها از سوی اتاق بازرگانی در مخالفت با حقوق اجتماعی کارگران اتخاذ شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی خدایی» در واکنش به صحبت‌های اخیر «محمدرضا پور ابراهیمی» که گفته بود قانون کار «خودِ مشکل» است، گفت: مواضعی که آقای پور ابراهیمی مطرح می کند حرف تازه‌ای نیست و دقیقا همان مطالبی است که در هفته‌های گذشته از سوی عوامل اتاق بازرگانی منتشر شده است.

محمد رضا پورابراهیمی در تازه‌ترین گفته‌های خود مدعی شده است: «قانون کار در کشور یک عامل برای جذب نیروی‌های انسانی در مشاغل شده است، اما این قانون بسیار سخت گیرانِ شده به‌جای کمک به کارگر و اشتغال، عاملی بازدارنده برای اشتغال کشور شده که حتی صدای کارگران هم درآمده است.»

خدایی اظهار داشت: توصیه ای که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس داریم این است که صدای تمام گروه‌های حاضر در بازار کار را باشند و صرفا نظرات اتاق بازرگانی را مد نظر قرار ندهند.

او گفت: به نظر می رسد آقای پور ابراهیمی به جای اینکه به فکر اقتصاد کشور باشند به سخنگوی اتاق بازرگانی در مجلس تبدیل شده اند و اینطور سنگ جریانی را که کمترین حق اجتماعی برای نیروی انسانی قائل نیست را به سینه می‌زند.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: بارها گفته‌ایم با کسانی که ادعا می کنند قانون کار بازدارنده است حاضر به مناظره و بحث هستیم به شرط آنکه به جای کلی گویی و حاشیه رفتن به اصل ماجرا بپردازند و بگویند که .کدام تبصره و ماده از قانون کار در آنچه که بیماری اقتصادی کشور نامیده می‌شود، نقش موثر داشته است.

خدایی گفت: این سیاستی که از سوی موافقان تعدیل نیروی انسانی از طریق ایجاد رویارویی میان، کارگران شاغل و بیکاران دنبال می‌شود، نوعی رفتار پوپولیستی است که تلاش دارد از طریق فرافکنی و و فرار رو به جلو، منویات ارتجاعی خود را دنبال کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران مخالف اصلاح قانون کار نیستند، عنوان کرد: باید این اصلاح به شکل سه جانبه و با دلیل و منطق اتفاق بیافتد نه اینکه به این شیوه غیر انسانی که در لایحه اصلاح قانون کار پیش بینی شده است، تحقق یابد.

او با یادآوری این واقعیت که در زمان تصویب قانون معافیت کارگاه‌های زیر 5 نفر و احداث مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفته می‌شد که با این اقدامات شاهد اشتغالزایی خواهیم بود، از پورابراهیمی پرسید: آیا امروز آماری از ایجاد اشتغال در کارگاه های زیر 5 نفر و ده نفر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با همین شعار از شمول قانون کار خارج شده اند می توانند ارائه بدهند که اینطور همان صحبت‌ها را در مورد اصلاح قانون کار تکرار می‌کنند؟

او با اشاره به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: این مناطق با شعار ایجاد شغل و ایجاد رونق در کسب و کار از شمول قانون کار خارج شدند، آقای پور ابراهیمی و همفکرانش در اتاق بازرگانی اگر می‌توانند امروز آمار و گزارشی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بدهند و مطمئن باشند اگر در این مناطق شغلی ایجاد می شد قطعا در قسمت های دیگر هم این اتفاق می افتاد.

او در خصوص این ادعاکه اگر دو ماده از قانون را حدف کنیم 2 میلیون شغل ایجاد می شود، خاطر نشان کرد: واقعا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نمی داند که مولفه های دیگری در ایجاد اشتغال وجود دارد.

وی یادآور شد: قانون کاری که افرادی مانند آقای پور ابراهیمی مدام از ضرورت اصلاحات جزئی آن صحبت می‌کنند،  203 ماده دارد و باید به صورت مشخص توضیح داده شود که چطور با این کار تا  2 ملیون فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

خدایی در عین حال با غیر کارشناسانه خواندن چنین حملات واهی به قانون کار، گفت: مدافعان نابودی حقوق اجتماعی کارگر اگر تاکنون از طریق پیشبرد افکاراشان شغلی هم ایجاد کرده‌اند حداقل پیش از هر اظهار نظری در مورد شرایط متقاضایان و وضعیت صاحبان این مشاغل تحقیق لازم را بکنند.

او گفت: اصلا معلوم هست دو ماده قانونی که آقای پور ابراهیمی حذف آنرا به عنوان اصلاح جزئی نامیده است، چیست؟  وچرا اصلا کوچکترین جراتی برای اطلاع رسانی در این خصوص نیست؟

خدایی گفت: به نظر می‌رسد جریانی که در دو دهه گذشته ریل گذار مسیر سیاست های اقتصادی بوده است همچنان قصد دارد تا با فرافکنی و فرار رو به جلو به مسیر خود ادامه دهد و هم زمان برنتایج اشتباهات خود در نزد افکار عمومی سرپوش بگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز