خبرگزاری کار ایران

یک فعال اسبق کارگران صنعت آب و برق :

نابرابری مزد آسیب‌ زاست/انتظار کارگران برای ابلاغ دوباره دستورالعمل تساوی مزدی

asdasd
کد خبر : ۴۳۶۷۴۳

رئیس سابق اتحادیه کارگران آب و برق معتقد است ابطال توقف اجرای دستورالعمل‌های الزام پیمانکاران به رعایت تساوی دستمزدی بین کارگران با شرایط کار مشابه به زیان میلیون‌ها کارگر است و وزارت کار باید هرچه سریعتر نسبت به جبران آن اقدام کند.

«نوروز رجب بلوکات»، فعال اسبق کارگران صنعت آب و برق کشور در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از کارگران کشور با وجود آنکه در یک کارگاه زیر نظر چند کارفرمای اصلی و فرعی به کاری مشابه مشغولند اما دستمزد برابری دریافت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه  ابطال دستورالعمل‌های شماره 36 و 38 (موضوع منع تبعیض مزدی ) امکان پیگیری حقوقی و شکایت قانونی کارگران پیمانکاری از تبعیض مزدی را سلب می‌کند، تصریح کرد: ابطال این دستورالعمل به منزله مهر سکوت گذاشتن بر بخش قابل توجهی از اعتراضات صنفی کارگران است.

بلوکات با بیان اینکه کارگران فرصت قانونی جز رجوع به هیات‌های حل اختلاف برای احقاق حق خود ندارند، افزود: هم وزارت کار در مقام صادر کننده دستورالعمل‌های شماره 37 و 38 و هم دیوان عدالت اداری در مقام باطل کننده آن باید به این نکته توجه داشته باشند که استمرار آشفتگی مزدی می‌تواند باعث آسیب‌های اجتماعی دیگری در درون و بیرون محیط کار بشود.

دیوان عدالت اداری هفته گذشته با استناد به اصل 138 قانون اساسی، دستورالعمل‌های 37 و 38 وزارت کار را که به الزام پیمانکاران به رعایت تساوی دستمزدی بین کارگران با شرایط کار مشابه مربوط می‌شد را ابطال کرد.

دستورالعمل‌های یادشده به منظور آنچه که برقراری عدالت مزدی در میان کارگران مزدبگیر عنوان می‌شود به ترتیب در سال‌های 92 و 93 از سوی معاون تنظیم و نظارت بر روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده بودند.

رئیس سابق اتحادیه کارگران صنعت آب و برق کشور با یادآوری اینکه بهانه دیوان عدالت اداری برای ابطال دستور العمل‌های یاد شده، امضا آن توسط فردی غیر از شخص وزیر کار بوده است، افزود: وزارت کار باید هر چه سریعتر به منظور جلوگیری از نادیده گرفته شدن حق میلیون‌ها کارگر پیمانکاری در سراسر کشور نسبت به تنظیم و ابلاغ دوباره این بخشنامه اقدام کند و منتها این بار باید حتما شخص وزیر و نه معاون وی آنرا امضا کند.

بلوکات در خاتمه گفت: صرف نظر از اینکه دیوان با چه رویکردی در صدد ابطال چنین دستور‌العمل مهمی برآمده است از مسئولان وزارت کار انتظار می‌رود تا با رعایت ترتیبات قانونی اینطور باعث تضعیف روحیه کارگران نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز