خبرگزاری کار ایران

اعلان ممنوعیت اجاره منزل به کارگران بلوچ تکذیب شد/

آقاجری: نگاه ارتجاعی بلوچ‌ها را مسئول پخش مواد مخدر می‌داند

asdasd
کد خبر : ۴۳۶۳۷۵

در روزهای گذشته تصویر بنری در شبکه های مجازی منتشر شده بود که در آن به نقل از کلانتری های بیدخون از مشاورین املاک و مردم خواسته شده بود تا خانه های خود را به کارگران بلوچ کرایه ندهند که فرمانده انتظامی شهرستان عسلویه آن را تکذیب کرد.

به گزارش ایلنا،  در روزهای گذشته تصویر بنری در شبکه های مجازی منتشر شده بود که در آن به نقل از کلانتری‌های بیدخون از مشاورین املاک و مردم خواسته شده بود تا خانه های خود را به کارگران بلوچ کرایه ندهند خبری که از سوی فرمانده انتظامی شهرستان عسلویه تکذیب شد.

مقامات محلی هم می‌گویند این بنر بدون هماهنگی مسئولان منتشر و پخش شده و پس از اطلاع از سطح شهرک جمع آوری شده است.

به صورت مشخص در این باره فرماندهی انتظامی شهرستان عسلویه روز گذشته (جمعه 19 آذرماه) با صدور اطلاعیه‌ای که توسط رسانه‌های محلی منتشر شده و متن ان به شرح ذیل است، این اقدام را محکوم کرده است.

با توجه به ناکامی و عدم موفقیت دشمنان اسلام در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ناتوانی در انجام اقدام تروریستی در ماههای محرم و صفر که نشان از همبستگی و اتحاد تمام آحاد مردم ایران دارد، عده ای ناشناس با هدف ایجاد تفرقه در بین مذاهب و اقوام ایرانی اقدام به نصب بنری با مضمون کم لطفی به برادران بلوچ در روستای بیدخون از توابع شهرستان عسلویه نموده و آنرا منتسب به یکی از نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران نمودند. این فرماندهی ضمن محکوم نمودن اقدام فوق هرگونه انتساب این اقدام به نیروی انتظامی را تکذیب و اعلام می دارد شهرستان عسلویه با افتخار میزبان همه اقوام عزیز ایران اسلامی بوده و نیروی انتظامی خادم و خدمتگزار همه عزیزان خصوصا قوم با افتخار بلوچ بوده و خواهد بود.

بیدخون یکی از شهرک های مهاجرنشین منطقه پارس جنوبی است که از موقعیت نظر جغرافیای کاملا به عسلویه چسبیده است و بخش عظیمی از جمعیت آن را کارگران مهاجر و غیر بومی از جمله بلوچ‌ها تشکیل می‌دهند.

در این باره ظاهرا استدلال آنهایی که در تهیه و نصب این پلاکارد دست داشته‌اند، بهانه و دستاویز جلوگیری از قاچاق مواد مخدر بوده است.

این بهانه درحالی دستاویز قرار گرفته که کارگران بلوچ بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت مهاجر کارگری عسلویه را تشکیل می دهند، کارگرانی که بیشترشان در کارهای سخت مشغول کارند.

پیش‌از این هم کارگران بلوچ از برخی تبعیض ها و ناروایی ها شکایات بسیار داشتند. سال 93، 200 نفر از کارگران بلوچ طوماری خطاب به رئیس جمهور نوشتند و خواستار رفع تبعیض در منطقه پروژه ای عسلویه شدند.

البته همان زمان نماینده مردم نماینده سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورا نیز با انتقاد از برخوردهای تبعیض آمیز علیه بلوچ ها گفته بود: حرمت کارگران مهاجر بلوچ باید نگه داشته شود و اینگونه نباشد که خدایی نکرده علیه آنان تبعیض روا شود.

این نماینده، با تاکید بر گسترش امکانات زیر بنایی استان سیستان و بلوچستان همانند جاده سازی، گاز کشی و ...خطاب به مسئولان گفته بود،  اگر استان سیستان و بلوچستان توسعه یابد، کارگران بلوچ دیگر مجبور به مهاجرت به مناطق صنعتی نخواهند بود.

از سوی دیگر «ناصر آقاجری»، فعال کارگری عسلویه در این باره می‌گوید: تبعیض‌ها در عسلویه وجود دارد همیشه گروه‌هایی هم هستند که بر طبل ناساز می کوبند و همواره بر آتش  این قبیل مسائل دامن می‌زنند تا خودشان بیش از پیش منتفع شوند و سود ببرند.

به گفته آقاجری، این نوع نگاه‌های ارتجاعی که بلوچ‌ها را مسئول پخش مواد مخدر در منطقه عسلویه قلمداد می‌کند وجود دارد.

او می‌گوید: من خودم سالها در پروژه‌های مختلف با بلوچ‌ها همکار بوده‌ام، آدم ‌های شریف و به غایت وظیفه‌شناسی هستند. این نوع نگاهها مخالف قانون اساسی است و علاوه بر این، در محیط کارگری عسلویه، حقوق شهروندی بلوچ‌ها را ضایع می‌کند.

به اعتقاد آقاجری مسئول شیوع  گسترده اعتیاد در منطقه عسلویه نه مهاجران در جستجوی کسب و کار حلال و نه بلوچ ها، بلکه شرایط سخت و طاقت‌فرسای شغلی کارگران است که آنها را به سمت تنها تفریح ممکن در فضای کاری زمخت عسلویه، یعنی اعتیاد سوق می دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز