خبرگزاری کار ایران

در نشست گفت و شنود اقتصادی مطرح شد:

سیاست گذاری‌هایی ناکارا موجب نارضایتی دستفروشان

asdasd
کد خبر : ۴۳۱۴۸۰

نشست گفت و شنود اقتصادی (85) با موضوع «اقتصاددانان و دستفروشان» در باشگاه اندیشه برگزار شد. میهمانان این نشست بر تدوین سیاست گذاری‌هایی که بتواند به ارتقای سطح معیشت و امنیت شغلی دستفروشان کمک کند، تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست «میثم هاشم خانی» اقتصاددان، سیاست گذاری‌های فعلی برای دستفروشان  ناکارا دانست و تاکید کرد که باید در این زمینه به گونه‌ای سیاست گذاری کرد که آزادی‌های دست فروشان نقض نشود به گونه‌ای که آنها بتوانند بدون داشتن هیچ دغدغه‌ای معیشت خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه  تشدید بحران‌های اقتصادی و عدم ایجاد مشاغل جدید از اصلی‌ترین دلایل گرایش به دستفروشی است، تصریح کرد: البته در این میان خریدارانی که قدرت خرید خود را از دست داده‌اند تمایلی بیشتری نسبت به خرید از دستفروشان پیدا کرده‌اند.

هاشم خانی با اشاره به خلاء قانونی برای دستفروشی به عنوان یک شغل، تصریح کرد: برای قالیبافان و کارگران ساختمانی قوانینی وجود دارد، اما خلاء قوانین موجب شده است که به دستفروشان ظلم شود و کالاهایشان مصادره شود که تبعا در این شرایط دست فروشان انگیزه‌ای برای کار نخواهند داشت.

این اقتصاددان  با بیان اینکه می‌توان برای دست فروشان مجوز کار با نظارت شوراهای محلی صادر کرد، تصریح کرد: در عین حال باید مکان هایی را که در آنجا دستفروشی ممنوع است را اعلام کنند تا دستفروشان بدانند که در چه جاهایی می‌توانند کار کنند.

در ادامه این نشست «جعفر خیرخواهان»، اقتصاددان با اشاره به شرایط  نامساعد اقتصادی کشورهای در حال توسعه، گفت: در بسیاری از این کشورها  ثروتمندان ثروتمندتر و فقیران فقیر تر شده‌اند که این که موجب شده تعداد افرادای که به مشاغلی مثل دست فروشی روی می‌اورند بیشتر شود.

وی افزود: البته تا چند دهه پیش دستفروش بخش سیاه اقتصاد فرض می‌شد اما با تحولاتی که در این عرصه ایجاد شد دیگر دستفروشی به عنوان یک شغل غیر رسمی  شناسایی شد.

در ادامه این نشست «علی شمسی»، دستفروش با تاکید بر اینکه دستفروشان باید حق این انتخاب را داشته باشند که دستفروشی را آزادانه به عنوان یک شغل انتخاب کنند، تصریح کرد: باید این زمینه فراهم شود که دستفروشی به عنوان یک شغل پذیرفته شود.

شمسی با بیان اینکه عده‌ای دستفروشان  را مانع کسب و کار معرفی می کنند، تصریح کرد: دستفروشان به هیچ و جه مانع کسب و کار مغازه داران نیستند چرا که  از مزیت‌هایی مثل داشتن یک سقف و حتی آب و برق برخورادر نیستند.

وی افزود: در این میان بیشتر افرادی که دستفروشان را مانع رونق اقتصاد می پندارند خود به این متهم هستند که مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند.

در پایان این نشست  چند دستفروش که در میان حضار بودند از شرایط معیشتی دستفروشان و امنیت شغلی آنان صحبت کردند و خواهان ایجاد شرایطی شدند که دستفروشان بتوانند با خاطر آسوده به کار خود بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز